Bild
Nästa artikel

Garagekoll: Ford Fiesta!

Operation Bravo Del 1

En liten tvåfärgad Ford fångar vårt intresse. Är den verkligen så fin som den ser ut?

Det är nog tre år sedan kollegan Calle Carlquist berättade om den för första gången. Av någon anledning hade han haft ett ärende till ett parkeringsgarage på Söder i Stockholm. Givetvis hade han lagt märke till den lilla Forden som stod mellan två pelare. En tidig Fiesta med kromade stötfångare, kapsylfälgar och persienngrill – klart att man ser en sån! Den här var dessutom tvåfärgad i ljust och mörkt grått, med en röd rand längs sidorna och märkningen ”bravo”.

Fords första moderna småbil tillverkades i miljoner men har också skrotats i miljoner. Det finns inte många kvar.

Calle gick ett varv och konstaterade att detta var nog den finaste Fiesta han sett sedan han sommaren 1979 for omkring i just en sådan som lokalreporter på Skara tidning.

Registreringsnumret memorerades tvångsmässigt och ägaren – den enda sedan augusti 1981 – ringdes närmast rutinartat upp. En sån här bil måste man ju veta mer om.

Och jo det fanns en förklaring till att bilen var så fin, den hade nämligen inte använts särskilt mycket. Drygt 2 000 mil, mer hade det inte blivit genom åren. Det var nästan onödigt att ha den kvar men nu hade den ju blivit veteranbil och då behövde man ju bara besiktiga vartannat år. Så att sälja den var absolut inte aktuellt.

Men tiden gick som den har för vana att göra och plötsligt en dag är läget ett annat. Någon har försökt stjäla Fiestan, slagit in en ruta och brutit sönder något vid ratten. Är Calle fortfarande intresserad?

Det är Calle – i alla fall av att se bilen igen. Jag som av någon anledning alltid gillat Fiestans pigga uppsyn tigger till mig en plats i expeditionen. Jag intalar mig själv att mitt intresse är rent teoretiskt.

Vi kommer till garaget och där står den ju. Piggt plirande under dammlagret.

Fortsättning följer.

Kommentarer

#1
saabster99
2013-03-18 08:47

Klart du ska handla Calle:)

#2
Holmsten
2013-03-18 08:52

Den skulle till och med jag vilja ha, trots min Ford-allergi!

#3
Harry Rönnberg
2013-03-18 08:53

Jag var anställd på Finska Ford när Fiestan lanserades. Den kändes ny och modern trots sin relativa enkelhet. Första Fiestan producerades i 8 år innan den fick en "facelift".
Har aldrig ägt en Fiesta själv, köpte 1984 en Datsun 100A (1976) som vår familj körde med i tolv år.
På jobbet hade vi en Fiesta Mark II 1985 som jag körde ibland. Datsun var ful men stark trots 1000 cc motor, medan Fiestan kändes modern men svag med 1100 cc motorn.
En 1300 cc Fiesta var den "vanliga" bil jag drömde om 1976, fast då var mina tankar allt för mycket fast i muskelbilar för att jag skulle ha gjort slag i saken och köpt en Fiesta. Det som jag inte kommer ihåg om alla Fiestor hade broms- och styrservo? Minns att det var otrolig skillnad att köra bilar med bromsservo då Datsunen inte hade vare sig broms- eller styrservo.

#4
BxLover
2013-03-18 20:00

Just på den här nivån min bil hobby ligger. Ni är så härliga på Klassiker! Går ju inte låta bli att förälskas i en sån här raritet. Hon förtjänar komma ut i rampljuset o få uppvaktning. Hoppas på återseende.

#5
Mats Grimme
2013-03-18 22:25

Köp den, annars gör jag det!

#6
CARBAL
2013-03-19 11:57

Parkeringsgarage är ett mkt spännande tillhåll,helt i klass med stora mässor fast utan all trängsel! Dock kan det vara svårt o få komma till ibland..Har själv funnit en av mina bilar i ett sådant,var också i nyskick under allt damm! Det är ngt otroligt spännande med just dammiga bilar tycker jag! Lycka till!

#7
andett
2013-03-19 12:34

Vad roligt!

Just den här bilen har jag stått och tittat på i det garaget, tidig vår 2010. Tog en bild med mobilen som jag brukar kika på då och då. Såg för övrigt en sonett i samma garage nån månad senare i ett lite mer bedrövligt skick....

#8
ddd
2013-03-19 17:33

De där var ju inte bra ens när de var nya.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.