Bild
Nästa artikel

Klassiker väljer Austin Allegro

våra klassiker

Den har redan skymtat här på hemsidan men visst vill du veta mer om vår senaste redaktionsbil – Austin Allegro Estate 1978.

Austin Allegro lanserades för precis 39 år sedan. Den hade mycket som talade för sig. Eller det hade den egentligen inte. Men den borde ha haft det.

Om engelsmännen gjort som de tänkt från början. Om de hade gått på designern Harris Manns originalritningar hade Allegro blivit en smäcker mellanklassare med fina utrymmen, framåtblickande teknik och fantastisk byggkvalitet.

Nu blev det en aningen knubbig bil med större yttermått än föregångaren BMC 11/1300, men med samma innerutrymmen. Motorerna som plockades från Maxi och föregångaren var inte de modernaste. Fjädringen var unik men ganska studsig. Byggkvaliteten som bäst medioker.

Kombiversionen lanserades 1975 och har en av bilvärldens längsta bakrutor. Baksätet är lättfällt och det går lätt in ett dokumentskåp på längden. 

Kolla in bildspelet och läs mer om vår Allegro i Klassiker 5/2011 och kommande nummer! Jodå, det vill du.

Kommentarer

#1
Oscar G
2011-06-08 14:13

Trots ovan nämnda brister tillhörde jag de som gillade Allegro i sin Tjorven-aktiga knubbighet. Men kombiversionen... Nja - man får ju tillstå att engelsmännen inte fegade med designen, men vad kallar man resultatet? Intressant, om man ska uttrycka sig vänligt. Om man är mindre diplomatisk blir väl omdömet närmast "bisarrt". Icke desto mindre härligt att se ett ex av denna udda fågel både bevarad och flygduglig!

#2
steeeen
2011-06-08 15:48

fin bil en sån skulle jag villa ha

#3
Stefan Gustavsson
2011-06-08 17:58

Gratulerar till valet av reporterbil. Att välja en Austin Allegro tyder inte bara på mod, utan också på mycket gott omdöme!
Håll den brittiska fanan högt!

#4
Gäst
2011-06-08 17:59

Visa oss originalritningarna. De skulle vara intressanta att få se.

#5
Johan S
2011-06-09 08:30

Jag kryssade självklart för "inte ful" på Träffpunkt 70. Designen har en skön linje från fronten och bak upp på c-stolpen. Stramt, men ändå kurvigt. Men borde inte sidorutan varit lite längre? Mycket plåt är det längst bak. Kanske var glas dyrare än plåt i England på 70-talet...

#6
bilspanaren.blogspot.com
2011-06-09 10:16

Visst får man tycka att bilen är ful men ändå gilla den?

Här finns bilder på Manns skisser: http://popularclassics.forumcircle.com/viewtopic.php?p=140482&

#7
utmätningen
2011-06-10 08:49

Bilvärdens längsta bakruta,, förstår inte hur ni mäter.
På den lilla bakändan kan väl inte bakrutan vara så fasligt lång.
Tag fram tumstocken, igen....

#8
utmätningen
2011-06-10 08:50

Bilvärdens längsta bakruta,, förstår inte hur ni mäter.
På den lilla bakändan kan väl inte bakrutan vara så fasligt lång.
Tag fram tumstocken, igen....

#9
petimäter 2
2011-06-11 11:32

Eftersom det är längd de snackar om är det förstås bakre sidorutan som menas. Bakändans ruta mäts i bredd.

#10
Ma.t.s.
2011-06-11 22:56

Det är faktiskt bara Alfasud combi som kan visa upp en liknande profil. Rundnos och lååååångt sidofönster. Själv har jag ägt både Allegro och Alfasud, men bara i normala fyradörrarsvarianterna.

#11
Fredrik Nilsson
2011-06-12 08:38

Ford Escort kombi då, den gamla från 70-talet.

Länk till en bild: http://farm4.static.flickr.com/3179/2974565686_ae8d946bc4.jpg

/Fredrik

#12
Thomas Bengtsson
2011-07-12 06:04

Vill minnas att Fiat hade en version av 128:an som kallades "Panorama" och var en 2-dörrars kombi utan C-stolpe och därför en lååååång bakre sidoruta, rätta mej om jag har fel.......

#13
Per Henrik Hallberg
2011-08-04 22:39

ja hoppas att ni på redaktionen har koll på denhär hemsidan! http://www.aronline.co.uk/blogs/

Den har jag lusläst under flera år, Leyland fantast som jag är :)

Ni är bäst, bara så ni vet..

#14
kaninteloggain
2011-10-31 18:37

Var det inte just denna combi som hade en fyrkant-aktig ratt? Fränt!
Inte så vanligt precis, även om Chrysler också lekte med såna runt -60...

//hultarn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.