Bild
Nästa artikel

Rosten sover aldrig

VOLVO AMAZON 4D -65

Trots stora ansträngningar för att stoppa bruna faran upptäcker Kjell hur
rosten ändå börjar krypa i Amazonen.

Det finns många åsikter om hur man skyddar sitt hobbyfordon mot rost.
Vissa hävdar bestämt att det inte går - allt utom ädla metaller
korroderar eller rostar, det är bara en fråga om tid och hur utsatt
plåten är. En bilkaross får tåla det mesta och badas dessutom i
saltslask vintertid, värre kan det inte bli…



Men det går att bromsa förloppet på olika sätt. Det bästa är förstås
att bara köra i torrt och varmt väder, men det är lättare sagt än gjort
i vårt klimat. Vill man bruka fordonet mer än några veckor per år är
rostskydd ett måste.



Jag har kört min fyradörrars Amazon -65 året runt. Jag har visserligen
använt andra färdmedel i de värsta slaskperioderna, men bilen har
förstås påverkats av vinterkörningen.



Dörrar, balkar och skärmar har klarat sig bra tack vare att jag har
sprutat tunnflytande rostskyddsmedel i karossen varje år. Under de fem
år som har gått sedan lackeringen har ingen rost dykt upp. Jo, jag har
bytt en flygel, men den var fusklagad med tenn och jag blev inte
överraskad när rostbubblorna slog upp runt strålkastaren.



Jag monterade innerskärmar fram innan bilen började tjänstgöra året om.
Det är CVI i Sundsvall som har tagit fram de här innerskärmarna i plast
och de fungerar bra även om vinterdäcken tar i lite vid tvära svängar.




Skärmarna är gjutna med ganska tight passform, en värmepistol hjälper
till att mjuka upp motspänstiga partier vid monteringen som annars är
enkel. De sitter med gjutna klackar mot skärmkanten och med tre skruv i
motorrumsväggen.



Det som däremot har tagit stryk genom åren är golvet. Jag har sprutat
tunnflytande rostskyddsmedel undertill och där ser det bättre ut. Men
när jag tog ur mattorna i höstas för att ställa upp bilen över vintern
för första gången märkte jag att rosten hade fått grepp i golvplåtens
översida.



Det är självklart mitt fel, jag skulle ha använt samma tunnflytande
rostskyddsmedel där också. Det är bara lite bökigare att lyfta ur
mattorna och pensla medlet (spruta inte invändigt i bilen, medlet
dimmar och hamnar överallt!), låta det torka några dagar och återställa
inredningen.



Jag har inte varit kinkig i valet av rostskyddsmedel, utan köpt det som
har funnits tillgängligt under förutsättning att det är ett känt märke.
Det är viktigt att medlet är penetrerande, eller "klättrar bra" mellan
dubbla plåtar.



Att det samtidigt tränger undan vatten är förstås en stor fördel. Båda
egenskaperna blir sämre om medlet är kallt, helst ska burkarna förvaras
i rumstemperatur några dagar innan behandling.



Men kan något medel stoppa påbörjad rost? Tillverkarna påstår att
Tectyl BT Coat ska förhindra fortsatt rost, Dinitrol har motsvarande
produkt. Enligt min erfarenhet räcker de vanliga hålrumsmedlen bra om
behandlingen sker regelbundet, helst en eller två gånger om året.



Det är ett kladdigt jobb och man smutsar ned garagegolvet, jag vet! Men det är bättre än att svetsa rost!

Kjell Broberg, skribent

Första åk: Austin-Healey Sprite Mk I

Nuvarande kärror: Volvo Amazon -65, Amazon herrgårdsvagn -69 och Amazon Sport -70, samtliga f d polisbilar.

Nästa vagn? Var nära att trilla dit på en svensksåld MB 380 SEC för 33 000 i helgen. Räddades av tanken på modellens förmåga att tömma plånboken.

Volvo Amazon 4d -65

Gjort: Renoverad till fint bruksskick sedan köpet i augusti -99.

Ska göras: Tas i bruk efter ett års vila i lada i Småland.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.