Nästa artikel
Tredubbel hjulstämning
Ford Custom -59

Tredubbel hjulstämning

Publicerad 18 mars 2007 (uppdaterad 23 oktober 2013)
Ett, två, tre sätt att ha bil. Bara lite mickel med navkapslarna och Stefan har fått nya vänner i ett nafs.

Vilken otrolig mångfald av fordon vi har i vårt land och vilken otrolig
mängd av inriktningar som bilhobbyn erbjuder. I min värld är allt av
intresse.



Vad kul när någon fortsätter att vårda morfars sista bil.
Eller när någon svetsar upp ett skogsvrak till nyskick igen. Lika
mycket gläds jag med honom som efter 30 år köper en exakt likadan Ford
Mustang som han hade när han var arton. Eller den som köper en VW och
sedan behåller den hela livet.



Alla dessa entusiastiska människor som älskar det de håller på med, får
mig att bli väldigt nyfiken. Det finns så mycket skaparglädje,
byggarglädje och putsarglädje här i landet. Folk som stolta visar upp
vad de åstadkommit. Och vi andra, som storögt tittar på, får hur många
gratislektioner som helst!



Själv kör jag mycket, långt och gärna i mina gamla bilar. Det är så
avkopplande att glida fram i Forden från -59. Känslan att vara ett med
bilen när ratten lojt vickar fram och tillbaka av spåren i vägbanan.
Det krävs ingen korrigering. Endast en smula delaktighet.



Till våren börjar åksäsongen igen och det går knappt att bärga sig. Min
Volvo 544 blir åter­igen vardagsbil. Till alla smågrabbars förtjusning
och även en och annan medelålders kvinna som raggats upp i en sådan som
ung.



Och Forden skall mångfaldigas. Genom att anta olika skepnader ska den
föra mig och de mina till olika träffar fast på olika vis. Att lackera
om och byta kulör på karossen kan totalt ändra utseende på vilken bil
som helst, visst. Men jag nöjer mig med att ändra det som ger näst mest
resultat. Hjulen. Hur enkelt som helst.



Utgångspunkten är densamma. En stor svart Ford fullsize -59. Med
original navkapslar på fälgarna är bilen mest en gammelbil. Det blir
perfekt att åka på någon träff anordnad av veteranbilsklubben. Kloka
seniorer som vet hur det såg ut när min kärra var ny. Lyssna på
berättelser av dem som verkligen varit med och lära ett och annat.



Kanske plocka av navkapslarna till helgen därpå, lägga dem i kofferten
och sprätta lite småsten uppför någon grusbacke på någon annan träff.
Med en annan kategori människor och byta åsikter.



Nästa gång monterar jag Babymoon­kapslar och en radioantenn med
magnetfot på koffertluckan för att med en mild custom glida iväg med
rockabillygänget. Jag är övertygad om att det kommer funka.



 Det kommer bli en bra sommar med många nya bekantskaper och
mycket nytt att uppleva. Lite dragracing får det bli i år. Allt som
dånar fascinerar. Tunga rallyt och maskinskyddarna kanske? Sedan går
det ju alltid att fuska lite som motorcyklist också. Eller mopedist för
den delen.



Med ett öppet sinne blir det oftast kul.



Låt oss ha det.

 

Relaterade bildspel

STEFAN WULFF, skribent

Mitt bästa köpråd: Hög tid att haffa något svenskt som Saab 99, Volvo 140 eller kanske Volvo 66. Finns de kvar förresten?

Innehav: PV Favorit -62, Ford Custom -59, en cykelbil, en mc-bil, en tung mc, en lätt mc och högvis med mopeder.

Under kontroll: PV Favoriten ska få en översyn av tändsystemet. Konding, brytare, tändkablar och sådant.

Fortfarande osäkert: Min Lambretta Luna ska jag nog inte behålla och overdriven funkar fortfarande inte på Forden men det är för kletigt att provköra på saltade vintervägar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.