Bild
Nästa artikel
Typ trend: Veteransläpkärror!

Typ trend: Veteransläpkärror!

våra klassiker

Med stora bilprojekt i rullning tänker Fredrik inte alls ta itu med den här det närmaste året: Familjens släpkärra från 1970.

Ett fordon har funnits i min familjs ägo ända sedan jag föddes. Ibland kan jag dagdrömma om att någon av min barndoms bilar skulle finnas kvar, eller att mamma verkligen fick köpa den där P1800:an när de var som billigast. Men sådan är inte verkligheten, fordonet vi har kvar är istället en Säker BSE släpvagn från 1970.

Den har varit mig och mina föräldrars firma trogen i alla år. Nu står den mest och vilar sig men den klarade besiktningen i somras trots något flipperspelartade ljusfunktioner bara några timmar tidigare.

Jag är osäker på vilken färg släpvagnen hade från början, min mamma hade en idé om att hela vagnparken i familjen skulle vara i samma färg och därför hade vi en Mercedes-Benz 200, en Volvo Duett och en släpkärra i Mercedeskulören Hellelfenbein.

Efter den blekgula perioden har släpkärran sedan ett antal år gått in i en grå period. Men originalfärgen kan kanske skymta på en bild från 1972 där min pappa drar iväg med en fullastad Volvo 145 och släpvagn.

Företaget Bröderna Oscarsson i Skattkärr AB som byggde släpkärran är numera en del av Karlstad Svets & Mekaniska. Jag ringde upp ägaren Anders Thorsell för att höra om firman fortfarande bygger släpkärror.

– Jo fast vi tillverkar dem inte under eget märke längre, berättar Anders Thorsell. Men vi får fortfarande in släpkärror byggda av Bröderna Oscarsson som vi reparerar. Vi har reservdelar till bland annat bromsar, men om det behövs axlar och drag kan det bli svårt.


Vår släpvagn skulle behöva en översyn av elsystemet, lite rostlagning och ny färg. Men för att verkligen gå in i klassikerläget behövs en ny uppsättning stänklappar. Ambitionsnivån får vara att bli klar till Träffpunkt 70 år 2014, det var visst ett annat projekt som pockade på uppmärksamhet just nu.

Säker BSE släpvagn 1970

Ägare: Fredrik Nyblad, reporter

Släpar efter: Underhållet.

Drar iväg: Mängden rost.

Taggar: Våra klassiker, Hem

Kommentarer

#1
Esbjörn Johansson
2013-01-17 20:07

Trevlig artikel.
Har en lika dan som jag renoverat.till nyskick. Den har serienummer 666 och är från 1963. Målet var att ha denna efter min gamla merca (vilket också händer) Men kärran är ju liten och smidig att dra, så jag har stor nytta av den till vardags också. :-)
Har lite bilder och text om renoveringen på: http://jigrig431.blogspot.se/2011/06/det-var-en-gang-en-slapkarra.html

#2
Anders Andersson
2014-11-23 15:39

Roligt att det finns folk som bryr sej om veteraner. Jag har en fråga. Jag besiktade min kärra tv.nr 654, 70 års modell den 22/11-14, men besiktningsmannen hittade inget id.nr. Besiktningsmannen skrev då att jag skulle registreringsbesikta kärran. I registreringspapperen står det "chassinummer placerat på hö rambalks främre del" men där kan jag inte se något nr. I registreringspapperen står det identitetsnummer 654 , det återfinns på tv.skylten på sidan av lämmen. Kan du bekräfta att det finns på ramen? Om inte jag kan få rättelse går nog kärran i graven, för registreringsbesikta är nog inte ekonomiskt försvarbart. // Anders

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.