Bild
Nästa artikel

Bränslejakt och service

Våra klassiker

Att ta över en bil som stått still ett par år kan vara nervpirrande

Orörd originalbil är en vanligt förekommande fras i annonser och premieras högt. Jag håller med till en viss del, det är jättetrevlig med orörda originaldelar, tills man börjar köra med dom. 
 
En genomgång visade att bakaxeln var nästan tom på olja, efter påfyllning var den  återigen tom efter bara två dar.  Jag fruktade att hela klumpen skulle behöva plockas ner för packningsbyte men efter andra påfyllningen har det hållit tätt. Så är det med packningar som fått stå torra lite för länge. 
En generell grej som i princip alltid är bra att göra på USA-bilar är byta ut tändsystemet och detta är dessutom rätt billigt. Brytare, kondensator, fördelarlock, rotor, tändkablar och stift till en bigblock V8 kostar alltså mindre än till en Volvo B21. 
Och detta gör att man får igen en hel del på bensinkontot. Många som ”snåltrimmar” och  justerar sina bilar för bästa möjliga driftsekonomi brukar skryta om centilitrar dom tjänat in.  På en sådan här maskin handlar det om DECILITRAR per mil...
 
Min Gran Fury hade en annan åkomma som är vanlig hos bilar som stått länge, den var väldigt glad i drickat...  Bensinmätaren var opålitlig och första stoppet med tom tank kom oroväckande fort, reservdunk är alltid bra att ha, andra stoppet kom också väldigt fort, och nu medfördes istället en mycket större reservdunk.  Hur mycket kunde den dra egentligen????

Svar, uppemot 3 liter milen det första, för att lite senare landa på 2 till 2,5 liter beroende på. Något måste göras. Ovanstående rekommendationer med tändningen följdes, samt att en liten smidig ”Ignitor” monterades istället för brytarna.  Ignitorn är ett vettigt alternativ då hela enheten ryms inne i fördelaren, inga tändboxar med massa kabeldragning alltså. Strävar man efter att hålla motorrummet originalliknande är det värt det, de enda små skillnader som görs är att man kopplar förbi förkopplingsmotståndet, och så kommer det till en extra kabel till tändspolen.
Filter, olja och sådant byttes också.  Kan dessa enkla detaljer göra skillnad?  Ja, bortemot en liter per mil, 1,5 liter på landsväg/motorväg är inom toleransen för en stor bigblock V8 med lite prestanda i.  Den som vill jaga delar av centilitrar får titta efter någon annan bil.

Kommentarer

#1
Zoomeristen
2012-01-18 19:08

Om det är bilens motor på bilden så har den redan brytarlöst tändsystem.Det är en big block snurra som har det mindre uppskattade Lean Burn systemet ser jag.Chrysler concernen införde väl elektronisk tändning till årsmod -73 om jag minns rätt. I övrigt känner jag bara ...vill ha !!!!!!

#2
Mårten Carlsson
2012-01-18 20:04

Ja, det har jag skrivit om innan, Chrysler införde transistortändning redan 1973, och vidareutvecklade det till det heldatoriserade systemet på Lean-burnmotorerna.
Men.. det fungerade inget vidare så de flesta motorer försågs med traditionella brytare när systemet började trilskas.
http://www.klassiker.nu/vara_klassiker/en-tank-och-nagra-markligheter-2597

#3
Jakesta
2012-03-06 11:02

Jag vill ha den här bilen. Bigblock och enkelt avgasrör säger jag bara.
Men varför kan jag inte hitta något om den i tidningen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.