Bild
Nästa artikel
Däck- och dämpardrama

Däck- och dämpardrama

våra klassiker

Das Passat fortsätter sin resa mot fulländning. Joakim satsar på tidstypiska däck och dämpar samtidigt ytterligare behov.

När jag köpte min BMW 316 (se artikel till höger) blev första uppdraget att skaffa nya däck. Den monterade bestyckningen var nog bara något år yngre än bilen.

Detaljerna är viktiga på en utställningsbil, det går inte att köra moderna däck med angiven profil på en bil anno 1978. Det finns några tillverkare som strävsamt backar upp oss nördar, Michelin och Vredestein till exempel. Förstnämnda skäms inte för att ta bra betalt, medan Vredestein-däcken ur serien Sprint+ har en betydligt mer försvarbar prisnivå.

Däckbytet gav monumental skillnad. Bilen gick mjukare och tystare – och tog styrning! Så när min Passat LS inte levererade riktigt den komfort jag hoppats på skylde jag allt på däcken. Några samtal till olika Vredestein-återförsäljare senare hade jag förhandlat fram bäst pris hos Lågprisdäck i Vega. De lönar sig alltid att ringa runt.

I hällregn bar det av mot Vega där Robban Lernerud och Ahmad Nazari gjorde skiftet i F1-tempo. Mina nya däck i dimensionen 155/13 med en profil som skulle motsvara ungefär 82 satt som en smäck. Av åkte sorgliga gummin tillverkade vecka tre 1996, klart att de gjort sitt.

Ny bil? Njae, blev det inte bättre? Det slog fortfarande hårt i bakvagnen över brunnar och skarvar. Måste vara något annat. Mellan Vega och jobbet ligger GKG Reservdelar, om man tar en liten omväg. Där låg ett par nya stötdämpare på hyllan. Köpt!


Sedan var det bara att erkänna för sig själv att jag aldrig skulle hinna byta bakre stötdämpare, så följande morgon kördes Martin (bilen heter så efter första ägaren) till Rolf Lundblad Motorservice som passande nog ligger på gångavstånd från hemmet.

Min snart personliga mekaniker Thomas fixade arbetet på studs innan hägrande semester och passade på att montera batterifrånskiljare och brandsläckare med andra handen.

Vid uthämtning konstaterades att vattenpumpen också bör bytas (jo, bilen gick ju sjukt varm i rusningstrafik på Essingeleden förra fredagen, nu preskriberat). Och kamremmen är lite torr. Och gummifästet till generatorn är ännu torrare.  Och … Vi fortsätter efter semestern.

Taggar: Våra klassiker, Hem

Kommentarer

#1
Mats L
2011-07-10 10:52

Kul att nån tar hand om en sån klassiker

#2
Gäst
2011-07-11 20:02

Däck från 1996 verkar ju nästan nya. Tre av mina bilar har däck som är från 1978, 1982 och 1987. De ska bytas vad det lider.

#3
Bengt66
2011-07-15 09:21

Precis en sådan här VW Passat L årsm. 75 med denna färg - olivgrön - köpte min far 1974. De nya varselljusen monterades dock stående på främre stötfångaren som dock inte hade plastbitar i ändarna utan var mer stilrent "svängda". Nästa Passat, en LS var av 1977 års modell men hade fått Golfens runda framljus och plastbitarna i stötfångarnas ändar

#4
Peter Lange
2011-07-17 21:38

Om någon har en vit Passat med röd klädsel-74,körbar,då är jag intresserad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.