Bild
Nästa artikel

A-FORD 1928-31

Hantverk från grunden

Det finns gott om A-Ford i Sverige och många äldre entusiaster säljer av. Men det förväntade prisraset har uteblivit, ett resultat av den blomstrande hotrod-vågen. Men även en A-Ford i originalskick är en njutning. Det är som att lära sig ett ­gammalt gediget hantverk!

Med en åttiotalare bryter du ny mark i veteran­Sverige. Visst. Men hur coolt vore det inte att rumla runt med en 80 år gammal bil!? Allt fler A-Fordar kommer nu ut på marknaden när äldre ägare släpper taget. Modellen går lite på tvärsen mot den allmänna trenden att intresset för trettiotalare minskar – så köp en nu innan fler upptäcker A-Ford! Mycket äldre bil än så här går inte att ha utan att programmera om sig själv. Den har gas och broms där gas och broms ska sitta och den hänger med skapligt i trafiken.
 
Kom igen. Det är ju en skrinda!
Snack. Fords Model A rymmer en körkänsla och charm som ingen annan bil kan erbjuda. Det är därför det finns ett stort nyvaknat A-Fordintresse hos folk utan förflutet i stumfilmens och äppelknyckarbyxornas tidsålder. Inställningen till skick och stuk har svängt radikalt. Inom klubben Svenska A-Fordarna ser man nu för tiden gärna att också gamla halvdana renoveringar från 1960-70-talen bevaras. Eller att bilar inte renoveras alls. Var bil bär sin egen historia som gör den unik vilket främjar mångfalden. Original eller bygge – bilarna räcker till alla.
 
Men dom går rätt sakta, eller hur?
Att köra en A-Ford är lite av ett bortglömt gammalt hantverk. Låt dig inte luras av det lågvarvsflåsande motorljudet. Styrkan är densamma som hos en flock nordsvenska hästar. Att farten nästan upphör innan du makat i tvåan gör absolut inget. Arbetshästarna i kombination med ett gigantiskt svänghjul hjälper dig igång igen. Gör om proceduren en sista gång – direktväxeln! Smaka på det ordet. Nu börjar du bli varm i kläderna och det är läge att fintrimma motorgången. Det görs med handreglagen under den knubbiga ratten, för tändning och gas. Känslan av att vilja lära sig hantverket till fulländning kryper på dig. Det här är en bortglömd körstil och skulle det mot förmodan krävas en nedväxling ingår det att behärska dubbeltrampningens konst. Länge sedan du kände en så angenäm och påtaglig vägkänsla i ratten, eller hur!? Lite fladder i framhjulen kan väl uppstå om vägen är riktigt usel, men det kan det på en femtiotalare också.
 
Civiliserad framfart med andra ord?
Som i mormors favoritfåtölj! Fjädringen är lite struttig, men det kompenseras  av rejält fjädrande säten. Något som däremot kan upplevas läskigt för nybörjaren, är de tvärställda bladfjädrarnas arbetssätt. Vid lite fränare kurvtagning lutar karossen lite slapstickmässigt utåt. Eller ska vi säga gangsterfilmsaktigt. Fyra personer har gott om plats. Den generösa takhöjden väcker förhoppningen om stormhattens renässans. Marschfarten är friska 70 km/h. Bekanta dig dock med de mekaniska bromsarna i förväg – när vägen är rak. Du lär dig.
 
Finns det olika utföranden?  
Massor! Från halvtons pick up till fräsig cabriolet samt en mängd två- och fyrdörrars modeller där emellan. Bland de ovanligare är skåpversionen med dörr längst bak. Vi talar mellan 30–40 versioner! Den allra enklaste var Roadster, mest eftersökt idag. Förutom alla de amerikanska modellerna levererades även europeiska versioner. Tudor betyder förresten två dörrar och Fordor fyra dörrar. Enkelt.
 
Vad ska det kosta?
Omkring 100 000 kr för en registrerad och körklar Tudor eller Fordor. 70–-80 000 kr för en bil som stått undanställd men som annars är okej. Kupén ligger på 150–250 000 kronor, ett faktum som fått igång importen. Än finns det enstaka orenoverade bilar kvar i våra lador, ibland i halv tappning,  A-Ford var populär att bygga om till epa. Och kom ihåg: en vackert nött A-Ford förmedlar massor av svartvit filmkänsla. Man behöver inte såga ner den till en hotrod. Bara att kasta ut lite spetsdukar och avlägsna lite rekvisita gör att man hamnar i tidsmaskinsläget. 
 
Hur många finns det kvar då?
Svenska A-Fordarna räknar med 1 200 registrerade bilar och lika många avställda. Importen från USA har under senare år heller inte varit obetydlig. Är du stadd vid kassa och lite knäpp går det bygga en bil av enbart nya delar! 
 
Någon mer?
Tudor från 1930-31 är den variant som det finns flest av. Tycker du fortfarande att det är lite töntigt med A-Ford – se filmen Public Enemies med Johnny Depp. Nu!
Hårdfakta
Ford Model A Tudor 1931
Nypris: 3 350 kr.
Värde idag: 100 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig, sidventiler, två ventiler per cylinder. Enkel fallförgasare. Vattenkylning. Volym  3 287cm3. Max effekt 40 hk vid 2 200 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad osynkroniserad manuell växellåda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 263cm. Längd/bredd/höjd 390/170/185 cm. Spårvidd 150 cm. Tjänstevikt 1 180 kg. Tank: 41,5 liter. 
Fjädring/hjulställ: Fram och bak tvärställda bladfjädrar. Stela axlar. Hydrauliska stötdämpare.
Styrning: Snäcka. Vändcirkel 10,4 m. Antal rattvarv 2,8.
Hjul: Stålekerfälgar. 
Ballongdäck 4,75x19.
Elsystem: 6 volt
Bromsar: Mekaniska trum­bromsar fram/bak.
Fartresurser: Toppfart 104 km/h. 
Förbrukning: 1,3 l/mil ­
blandad körning.
Källor: Originalbroschyrer.
Reservdelar och service
Svenska A-Fordarna tillhandahåller ett litet lager med delar. I USA finns: www.snydersantiqueauto.com, www.macsautoparts.com och www.brattons.com. LeBaron Bonney Co har allt i klädslar (www.lebaronbonney.com). 
På närmare håll finns Paul Hedegaard Laursen (www.poul-hedegaard.dk) i Danmark med reservdelar. Service kan den ständigt återkommande Bertil Björkman hjälpa till med. 
Checklista – kolla detta innan du slår till!
Kaross
 Känsliga rostställen är hjul­­husen bak, nederdelen av dörrarna och torpeden. Se upp med gamla renoveringar då den tidens filosofi till stor del byggde på att det helst inte skulle kosta något att åtgärda brister. Röta i karosstommen är en annan fälla, så det hjälper om du hängde med i skolårens träslöjd. Dansktillverkade bilar har andra träslag än de svensktillverkade. Tack vare sin enorma popularitet särskilt bland byggfolk finns i princip allt till A-Ford nytillverkat idag. Även hela karosser. 
 
Mekanik
  Det är knappast trimningsgraden som frestar på: 40 hk ur 3,3 liters slagvolym vid 2 200 varv. Det som kan ta knäcken på motorerna är framför allt stillestånd, med exempelvis rostiga kylkanaler som följd. Gamla tiders smörjoljor krävde regelbunden sotning och ventilslipning, något som kanske inte sköttes innan bilen hamnade på undantag. Kylfläkten ska vara tvåbladig. Fyra blad sliter på vattenpumpen och var ämnade till lågt växlade kommersiella fordon. Det ska finnas täckplåtar nere mellan ramen och oljetråget på ömse sidor om motorn för att förbättra kylningen. Och det ska faktiskt vara halva vingmuttrar på kopplingsboxen vid tändspolen. A-Ford är extremt lättreparerad och tillförlitlig­
heten dokumenterat god. 
 
Chassi och bromsar
  Är ramen upprostad? No problemo, det finns flera svenska tillverkare och massor av kunniga människor att rådfråga. Spännvidden över kategorin ägare och brukare är enorm. Däremot kan det hända att tidigare ägare inte begripit sig på bromsarnas funktion. Det går att montera dem fel. Se upp med detta vid provkörning. Stötdämparna enligt Houdailles princip ser nästan ut som  dörrstängarna på gamla butiksdörrar. En oljefylld burk med en utstickande hävarm. De är nästan det enda som är svåra att finna till en vettig peng.
 
Inredning
Vi talar inredningstyger som är uppåt 83 år gamla. Men god kvalitet och föredömlig förvaring av bilen kan ändå bevarat det fräscht. Men räkna inte med det. Utförandet är beroende på födelseplats. Också utvändigt användes textilmaterial. Pegamoid var vinylens föregångare och nyttjades att täcka stora delar av takets utsida på åtskilliga modeller. Det är alltså inget försök att dölja ett buckligt plåttak.
 
Elsystem 
Enklast tänkbara. Men se upp för torkade elkablar. Kan orsaka brand. För den verkligt körsinnade kan det vara ett tips vara att förse bilen med växelströmsgenerator då original elsystem inte är dimensionerat för svenskt halvljus. För lite tryggare färd i dagens trafik kan också moderna blinkers monteras. Bertil har satt på sådana från Golf Mk I som är smutta men har bra spridning. Brytarplatta från Ford -57 är en annan närmast osynlig förbättring. 

Kommentarer

#1
Jan Råström
2013-09-17 15:38

Min Ford 1928 cupe var en kul bil 1962 åkte vi ner till danmark till Heno autoupphugg skroten fans det i en hage 400st a Fordar samma pris på alla 350;- d kronor hem ur med motor växellåda i med ford 51 v8 motor slaktade en ford sefyr med en tolva i tog växellådan den hade en el överxäxel 47 ans bromsar var okej 3 förgasare edelbrocktoppar + iskekam åkte mycket var nre i spanien monacko fick pris i England Jan Råström

#2
Ola Malm
2015-07-23 19:53

Min dotter som fått min A Ford laddar nu för årets damrally i Borlänge. Här är en film från tidigare år.

https://www.dropbox.com/s/8qletpkxhs339f4/DamrallyWEB2009.wmv?dl=0