Bild
Nästa artikel

Alfa Romeo 164: Bella Berlina

Köpguide

Snygg, snabb och snorbillig – det är köpläge på Alfa 164. En av de allra tydligaste 80-tals-
designerna och dessutom riktigt rymlig.

Snart är det för sent. Trots att den med svenska mått var en riktig säljsuccé de första åren börjar Alfa Romeos kurvkramande landsvägskryssare försvinna från vägarna. Hitta ett fint exemplar och du får en rymlig, snabb, bekväm, långlivad – och sällsynt trevlig klassiker!

Kom igen, varför skulle jag vilja ha en Alfa 164?
Du uppskattar bilkörning samtidigt som du vill ha goda utrymmen. 164:an är något så unikt som en stor bil med mycket goda och glada vägegenskaper. Bilarna är ofta välutrustade med både läderklädsel, elhissar, klimatanläggning och annan nödtorft för att du ska trivas. Bagageutrymmet sväljer utan problem en barnvagn – plus packning. Och så är den ju så snygg!

Men den är ju framhjulsdriven?!
Spelar ingen roll – sätter du dig i en välhållen 164 V6 och drar iväg är det svårt att sluta köra. Att marscha 160 km/h genom Europa är en njutning. 2,0 TS upplevs som smidigare och mer alert med sin lägre vikt över framhjulen men är nästan två sekunder långsammare i sprinten till 100 km/h. En tajt och fin 164 Super har enligt kännarna minst lika bra väghållning som den betydligt nyare Alfa 156.

Alfa vet man ju hur de är, rosthögar som mest står på verkstad.
Inte alls. Många exemplar har rullat mer än 30 000 mil innan de stöter på patrull i form av bilskrot eller reservdelsbilsödet. Alfa var väl medvetna om konkurrenternas kvalitet och byggde bilen för att matcha dem utan att riktigt nå BMW/Mercedes-kvalitet. Det är svårt att hitta ett välskött och välunderhållet exemplar då det handlar om 12 – 20 år gamla bruksbilar. Underhållet brukar eftersättas i samma takt som andrahandsvärdet sjunker.

Hur är det med släktskapet med Saab?
Fiat, Alfa Romeo, Saab och Lancia utvecklade gemensamt vad som skulle bli Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000. Alfan designades av Pininfarina, övriga ritades av Giugiaro samt för Saabs del även Björn Envall. Det skiljde ganska mycket mellan modellerna och Alfa 164 var den sist utvecklade, och den sista bilmodellen av Alfa Romeo som ett självständigt märke. Fiat köpte den krisdrabbade tillverkaren några månader före Alfa 164:s debut på hösten 1987.

Skilde sig årsmodellerna åt karossmässigt?

Fram till 1990 led V6-bilarna av ryck i ratten vid gaspådrag. Problemet löstes genom att montera drivlinan lägre i bilen. Från debuten 1987 till ansiktslyftningen årsmodell 1992 hände annars inte mycket förutom att en lyxigare och något starkare variant kallad QV lanserades 1990. Modellen känns igen på bland annat annorlunda fälgar och sidokjolar. Hösten 1992 kom första faceliften på den svenska marknaden då V6 3,0 samt TS fick en inre facelift. 164 Super V6 24V fick förutom den inre faceliften även ny front, ytterbackspeglar, strålkastare, kofångare samt lite annan kosmetika. 1994 lanserades 164 Q4 som var modellseriens värsting med fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 232 hk. Från 1995 fanns 164 Super med 2,0 TS och V6 3,0.

Vilken motor att föredra?
Vid lanseringen erbjöds 164:an med en tvåliters Twin Spark-motor på 143 hk samt en treliters V6:a på 184 hk. Den ekonomiskt lagde och inte så händige satsar på 164 TS som är betydligt billigare i drift. En landsvägsförbrukning om 0,65 l/mil är inte illa. Övriga satsar på 3,0 V6 som ger större sportvagnskänsla och riktigt fina prestanda. Ljudet skall vi inte heller glömma.

Snålversioner?
I Europa fanns även en turbodiesel på 117 hk (senare 125 hk) samt två olika tvåliters bensindrivna turbomotorer; till en början en Lancia-baserad fyrcylindrig ersatt av Alfas egna V6:a i krympt version. 1990 kom 164 QV 12V med 200 hk. Från sent 1992 fanns även 164 24 V Super på 211 hk samt 232 hk i 164 QV och den fyrhjulsdrivna autostradakryssaren Alfa 164 Q4.

Vilken bil ska jag leta efter?
Ett toppexemplar är att föredra, men det börjar bli tunnsått med dem. Generellt kan man säga att 164 Super är en bättre bil då den uppdaterats och genom åren utvecklats till en mycket harmonisk bil. Köp hellre ett dyrare exemplar i gott skick med känd servicehistoria än en billig (finns från 3 000 kr och uppåt) som du får renovera. För dryga 20 000 kronor får du en mycket fin 164 V6 med många mil kvar att njuta av. Ett tips kan vara att handla i Tyskland där utbudet är större och mindre utsatt för salt även om prisbilden är aningen högre där. 

Text: Staffan Erlandsson Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Alfa Romeo 164 V6 3,0 1992

Nypris: 228 400 kronor.
Motor: V6 med två remdrivna överliggande kamaxlar, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 959 cm3. Max effekt 185 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 266 cm. Längd/bredd/höjd 456/177/140 cm. Spårvidd fram/bak 150/148 cm. Tjänstevikt 1 490 kg. Tank 70 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak fjäderben med dubbla tvärlänkar.
Styrning: Kuggstång, servo som tillval. 3,1 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 11,5 m.
Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 6 tum, däck 205/55 VR 15.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor, ventilerade fram. Servo.
Fartresurser: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0 - 100 km/h 7,7 s.  
Förbrukning: 0,94 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, originalbroschyr.


Klubbliv
Aktiva Club Alfa Romeo Svezia www.alfaromeo.org har 2 000 medlemmar. www.alfapower.nu är en nätbaserad mötesplats med mycket info och annonser. 2010 firar Alfa Romeo 100 år med stora festligheter i Sverige och Europa.

Reservdelar och service

Vissa delar har utgått ur sortimentet. Lösningen finns ofta bland Alfaspecialister som Highwood Alfa och EB Spares i Storbritannien samt Alfastumper i Danmark. Genom Alfaklubben och nätbaserade klubben Alfapower kan man få tag i begagnade delar och mektips. Verkstadshandböcker finns gratis på nätet.
 

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Stora delar av karossen är galvad, men bakre skärmkanterna rostar gärna. Även motorhuven kan börja rosta. Dörrlåsen har en mindre fin funktion då en fjäder kan brista i låskistan. Detta gör att dörren inte kan öppnas vare sig från in- eller utsidan. Reparation sker genom att demontera dörrklädsel med stängd dörr vilket kan vara aningen frustrerande.  Även de yttre dörrhandtagen har visat en benägenhet att gå sönder.

Mekanik

Alfas tvåliters Twin Spark-motor är seglivad med sina dubbla kamkedjor. Sköts service med oljebyten och ventiljusteringar går den i en evighet. V6 kräver täta kamremsbyten samt är utrustad med kamremsspännare som gärna börjar läcka olja. Senare modeller fick en ny variant utan olja där dessvärre plastdreven kan gå sönder. Kontrollera när kamremmen senast är bytt – intervallet ligger på tre år eller 6 000 mil – till din nackdel.

Bromsar
ABS-givare kan börja spöka på gamla bilar. Kontrollera att bromspedalen inte pulserar precis innan du stannar, det tyder på felaktig givare som behöver bytas. Bak förekommer problem med handbromsjustering och vajrar beroende på att handbromsen inte använts samt som på så många andra bilar rostiga bromsskivor. Utbytesok kostar ungefär 2 000 kronor styck. Handbromsen kontrolleras då du kör i låg fart, trötta bakre ok visar sig då genom ingen eller ojämn bromsverkan.

Chassi
Slitna bussningar i bakvagnen kan ge slingrig gång. Spindelleder i framvagnen slits gärna. Främre bärarmens bakre inre bussning slits vilket ger bilen konstigt beteende vid kraftig inbromsning. Materialkostnad för bägge sidor hamnar på dryga 3 000 kronor. Bakvagnsbalken är tillverkad i pressad plåt och rostar gärna liksom ramen som framvagnen är fäst i.

Elsystem
Testa samtliga funktioner innan köp då 164:an är en ganska avancerad bil gällande elsystemet. Var noga med att inga varningslampor lyser och att alla mätare fungerar vid provkörningen. Hösten 1991 uppdaterades bland annat elsystemet med bättre kontaktstycken och nya strömbrytare.

Klimatanläggning

Många av bilarna är utrustade med klimatanläggning. Stegmotorerna för spjällen är inte lika långlivade som bilen i övrigt. Kuren finns att köpa från alfapro.com i USA för $149. Dessa är tillverkade av metall och betydligt bättre. Provkör samtliga lägen på klimatanläggningen.  Den nya AC-displayen i 164 Super gärna går sönder.

Kommentarer

#1
Fredrik i Orsa
2011-07-03 00:19

Snygg och kul att köra. Och tål många mil!

#3
Patrik Gudmundsäter
2013-07-01 20:55

Köp en medan tid är!Kalasbil.Satsa på den bästa Du har råd med.Den är ändå billig!

#4
Raine Nurmi
2014-05-16 11:57

Har båda QV varianterna , dom är som natt och dag . 12v med ketchup effekt från man vrider nyckeln. 24v är väldigt civiliserad med mer effekt/högre topphastighet och lägre bränsleförbruk . Oavsett så är det elektroniska dämparsystemet från BOGE underbart.
Roligare avgas och insugsljud från 12v , mycket bättre köregenskaper på 24v pga ändrade framvagnen som kom -93 . Båda V6 kan komma ned till 0.75 på landsväg . Kan högt rekommendera bägge om man kan själv meka och byta kamrem etc . Notera att det vanligt med fel på elektroniska dämpare när dom blir äldre. En svag detalj är fjäderbenslagren både nedre och övre vilka kan leda till att dämparna går sönder och börjar läcka . Underbara när dom funkar , mardröm annars . ABS svag punkt på äldre modellen .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.