Bild
Nästa artikel

Alfa Romeo Spider: Långlivad ungdom

Köpguide

Alfa Romeo Spider tillverkades i rekordlånga 27 år! De äldsta exemplaren är de mest eftertraktade och därmed dyraste. men det går fortfarande att hitta 80-talare till förvånansvärt lågt pris.

En lättfälld sufflett, tuff instrumentering och en rivig fyra med raspigt avgasljud en solig sommarmorgon – mums! Drömmen om en liten öppen italiensk sportbil börjar på 60 000 kronor, mer än så behöver du fortfarande inte lägga upp för en fungerande och besiktigad Alfa Romeo Spider från mitten av 1980-talet. För ytterligare 30 000 får du en riktigt fin bil.

En 1980-talare säger ni, var det inte då Spider hade…
… svart ankstjärt. Jodå, så var det. Den 1966 presenterade Alfa Spider hade överlevt hela det foträta 1970-talet med klasskamp och säkerhetshets och i början av 1980-talet var Spider en av mycket få kvarvarande tvåsitsiga roadsters på marknaden. Men försäljningen hade dalat rejält de senaste åren för att 1981 stanna på drygt 1 600 exemplar. Något måste göras och Alfa Romeo har aldrig varit rädda för kontroversiella lösningar. Den 10 mars 1983 visade man den tredje upplagan av Spider kallad Aerodynamica. Den hade ny front, plastiga stötfångare, en spoiler a’la snöplog fram och – digitalklocka! Kronan på verket var den svarta häcken med en allt annat än diskret spoiler i mjukt gummi på bakluckan. Så väcker man uppmärksamhet med en 17 år gammal modell!

Ja, det blev väl både skratt och gråt…?
Absolut, men all publicitet är god publicitet, nu var det många som fick upp ögonen för Spidern igen och efterfrågan ökade. Totalförsäljningen nästan tredubblades på ett år! På den svenska marknaden hade den inte funnits sedan början av 1970-talet, nu sålde handlarna allt de kom över!

Så det finns en del att välja mellan då?
Javisst, utbudet är ganska stort och många exemplar har aldrig sett snö utan bara brukats sommartid. Många Spiders har varit entusiastbilar från början och vårdats som sådana.

Kan man trolla bort spoilern?
Allt går. Men ska du göra det grundligt innebär det byte av hela bakpartiet. Allt är olika, baklucka, skärmar… och när du är klar har du en kanthäck och hur mycket snyggare är den egentligen? Tyska tillbehörsfirman Zender erbjöd tidigare en lite nättare spoiler som bara sticker upp lite, kanske går en sådan att hitta. Men kolla en gång till, är läppen inte lite kul ändå?

Nja. Men hur är Spider att köra då?
Genuint trevlig! I originalutförande är visserligen en Spider ganska mjuk i fjädringen och det blir en hel del kräng i kurvorna, det gillar inte alla. Med små medel går det att styva upp körkänslan rejält men att konstruktionen är mer än 40 år gammal med snäckstyrning och stel axel bak går aldrig att dölja. Och en del karossflexande, främst på dålig väg, får man räkna med. Men det var ju inte en modern bil du ville ha. Den raka fyran med överliggande kamaxlar är en pärla i varje utförande!

Och att leva med en Spider?
Den är klart rymlig för biltypen. Även längre typer ryms med suffletten uppe och bakom stolarna finns ett rejält stuvutrymme (under vissa år var det inrett som ett baksäte!) och även om bagageutrymmet är grunt så gör längden och bredden att det går att få med sig en hel del. Skulle inte det räcka finns ett bagageräcke att fästa på luckan som tillbehör. Suffletten är enkel att fälla och som tillval finns en varm hardtop.

Tillgången på delar och service då?
Mycket god. Konstruktionen är minst sagt beprövad och eftersom tekniken delas med en rad andra Alfor är tillgången på slitdelar i princip ändlös. Vissa detaljer är dock svåra, som vissa elektroniska bitar till de senare årsmodellerna. Men det finns gott om entusiastiska specialistfirmor både i Sverige och utomlands som kan hjälpa ägare i nöd. Dessutom är klubblivet rikt!

Hängde spoilern med ända till slutet?
Nej, 1990 fick Spider ny för och akter igen. Borta var de svarta stötfångarna och gummispoilern och att modellen nu var inne på sitt fjärde decennium var svårt att se. Med servostyrning, airbag och automatlåda som tillval gick den att sälja i ytterligare tre år – och den sålde bra! När produktionen till slut lades ned i Pininfarinas fabrik var Spider den sista Alfan på programmet med bakhjulsdrift.

Men den första är ju ändå den snyggaste...
Ja ja, men det var det inte alla som tyckte när den kom våren 1966, faktiskt som den sista design som Battista ”Pinin” Farina personligen var inblandad i. Den avrundade aktern var väl extrem i mångas ögon och föregångaren Giulietta Spider var en mycket omtyckt modell. En provkörning senare var dock de flesta omvända. Idag börjar priserna norr om 130 000 kronor för en bra rundhäck. Efterträdaren med rak bak som kom 1970 och tillverkades till 1981 är något billigare och finns med 2000-motor. Inte så vanlig i Sverige dock. Den som vill ha mest Spider för pengarna satsar på en 1980-talare. Spoilern lär man sig att älska med tiden.

Foto: Per Hammarsjö
 

Hårdfakta: Alfa Romeo Spider 2,0 1988

Nypris: 143 500 kronor.
Motor: Fyrcylindrig rak med två överliggande, kedjedrivna kamaxlar, två ventiler per cylinder. Bosch Motronic elektronisk bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1 962 cm3. Max effekt 116 hk DIN vid 4 900 r/min. Max vridmoment 161 Nm vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 225 cm. Längd/bredd/höjd 430/163/129 cm. Tjänstevikt 1 230 kg. Tank 46 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram nedre triangellänkar och övre tvärlänkar, bak stel axel.
Styrning: Snäcka, ej servo. Vändcirkel 10,7 m.
Hjul: Lättmetallfälgar bredd 6 tum. Däck 195/60 R 15.
Elsystem: 12 volt, växelström.
Bromsar: Skivor fram och bak, servo.
Fartresurser: Toppfart 190+ km/h. Acceleration 0–100 km/h 9 s.
Förbrukning: ca 0,86 l/mil -blandad körning.

Källor: Automobile Revue, originalbroschyr, Jan Ulléns Bilfakta.

Klubbliv
Svenska Club Alfa Romeo har omkring 2 000 medlemmar. På hemsida www.alfaromeo.org finns ett bra forum och annonser och länkar till specialister. Nätbaserade www.alfapower.nu är också pigga med bilder, forum och annonser.

Reservdelar och service

Det går i princip att bygga en ny Spider av de delar som finns tillgängliga hos Alfaspecialisterna runtom i världen. Det råder till och med konkurrens, så att priserna hålls nere. Dessutom finns gott om kunniga verkstäder, både i Sverige och utomlands. Kolla t ex
CC Motors i Eskilstuna www.ccmotors.d.se
AutoKinito i Uppsala www.autokinito.se
För delar kolla
www.myalfa.eu
www.spider-point.com
www.alfaparts.de
www.haeckner-shop.com

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Många Spiders har levt skyddade liv och har därför klarat sig från rost – dessa bilar är de bästa köpen. Det verkar som om bilar från 1983 och framåt har ett bättre rostskydd än tidigare modeller. Rost kan annars dyka upp i princip överallt och har den väl fått fäste innebär det jobb, karossen är helsvetsad och man måste veta vad man håller på med för att det ska bli bra. Trösklarna består av tre delar och är den yttre dålig är ofta även mellandelen frasig. Ska trösklarna bytas måste karossen stagas upp för att den inte ska sätta sig. Kolla karosspassningen för att avslöja tidigare, dåliga reparationer. Ett tips är att ställa bilen med ett hjul uppe på en trottoarkant och kolla om dörrarna går trögare att öppna. Då är stommen svag.   

Mekanik
Alfas fyrcylindriga motor är känd för sin tillförlitlighet och rätt skött håller den väldigt länge. Men den måste servas ordentligt, med felaktiga ventil- och förgasarinställningar går den inte bra. Om oljetrycksmätaren visar ett lågt värde behöver det inte betyda problem, det kan vara givaren som har givit upp. Växellådan är känsligare, den är mycket beroende av att ha bra och rätt olja i sig och synkringarna slits fort. Först brukar det börja skrapa på tvåan vid nedväxling, sedan blir det bara värre. En växellådsrenovering går på mellan 5 000 och 8 000 kronor. Knutkorsen i kardanen kan vara slitna och resultera i ett dunkande ljud vid gaspådrag och vibrationer i fart.  

Chassi
Bakfjädrarna kan gå av, det märks lättast på att bakvagnen saggar på ena sidan. Nya fjädrar kan vara svåra att få tag i. De nedre fjädertallrikarna fram samlar smuts och fukt och kan rosta sönder och plötsligt brista. Att byta ut dem kostar ca 1 200 kronor per sida. Glappa spindelleder är också vanligt.

Elektronik
Ju nyare Spider, desto mer elektronik. Vissa detaljer börjar bli svåra att få tag i. Från 1984 års modell ersattes hastighetsmätarvajern mellan växellåda och mätare halvvägs med en elektronisk dosa som kan gå sönder. Den går inte att få tag i längre. Delar till bränsleinsprutningen är enklare eftersom den kommer från Bosch.

Inredning
En Spider har oftast galonklädsel, på senare modeller blev det läder. Står bilen ute mycket blir klädseln spröd och blekt, särskilt nackskydden är utsatta. Instrumentpanelen kan spricka i överkant. Numera finns en hel del nytillverkat även till inredningen men vissa plastdetaljer till nyare bilar, från 1986 och framåt, är i princip omöjliga att få tag i.

Sufflett
En ny sufflett går att köpa för 2 500 kronor men satsa istället på en Sonnenland för omkring 4 500 kronor. Den är rejälare sydd i bättre material. Att byta sufflett går enkelt om allt är i bra skick. Är skruvarna som håller fast suffletten mot karossen rostiga måste de bytas och de sitter svetsade i karossen. Den främre balken som ska fästas mot vindrutan kan också vara rostig och kräva byte.

Kommentarer

#1
Thomas Johansson
2014-04-27 21:15

Hej
Har i dag undersökt och provkört en Spider S3-84.
Välskött bil, ingen rost.
Styrning är väldigt trög i låg fart, det är antagligen ingen servo, man får ta i ordentligt.
Vidare är styrningen lite slapp runt mittläget, som på en Amazon. Fel, eller är det normalt?
Tacksam för kommentar. Thomas

#2
Carl Legelius
2014-04-27 21:43

Nej, på en -84 är det ingen servo. Lite vaga runt mittläget är de redan från början men det kan bli värre med åren om snäckan är sliten och /eller om någon styrled har börjat glappa.
Mvh Carl/Klassiker

#3
Bruno Bergström
2015-08-10 13:02

Renoverar min hustrus ALFA Spider 2.0 1990 köpte den ny har stått avställd i8år påbörjat renovering lite rost åtgärdad men söker pottor till strålkastare även nya strålkastare cabb söker jag också var vänder jag mej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.