Bild
Nästa artikel

Mjuka värden

Chevrolet Caprice

Downsajsade Chevrolet Caprice är en lagom stor jänkare med det rätta gunget i behåll. En snygg och mysig klassiker!

Chevrolet Caprice var en uppklädd och snofsigare Chevrolet Impala tillverkad mellan 1965 och 1996. En bilmodell avsedd att tilltala det övre skiktet av den amerikanska medelklassen. Trygg och pålitlig, tillverkad i mängd.

I Sverige fick Chevrolet en renässans med Caprice Classic av 1977 års modell. Såväl fyradörrarsversionen som stationsvagnen med det enorma lastutrymmet sålde förhållandevis bra. Basmotorn alla gånger, 350 kubiktums-V8:an var obligatorisk. Denna generation kännetecknades av knivskarpa linjalraka linjer och var rambyggd.

Va, skriver ni inte bara om en massa europeiska halvfigurer?
Klassiker gillar klassiker, oavsett storlek och härkomst, speciellt sådana som ännu inte riktigt blivit etablerade. Chevrolet Caprice är typexemplet på en bil som har massor av fördelar för den som söker en ”udda”, användbar bil, rik på karaktär och med vettiga driftkostnader. Och den väntar fortfarande på att bli  ”upptäckt”.

Vettiga driftkostnader? Det vet man ju  vad en sån hinkar i sig!?
Okej. En Caprice lär aldrig bli en sparbössa vad gäller bränslenotan. Men en frisk och väl injusterad 350 bör kunna rulla på 1,3 liter på landsväg. I stan blir det lätt två liter milen, kanske mer. Det går att eftermontera bränsleinsprutning vilket gör förbrukningen gynnsammare och gången bättre. När du frågar runt bland ägare kommer säkert svaret ”litern på landsväg” upp. Tro’t om du vill. I driftskostnader bör priset för reservdelar också läggas in, en paradgren för Caprice. Stora serier, gemensamma delar över generationsgränser och märken pressar priset. Det är billigt!

Men är dom inte rent förskräckliga att köra?
Alla borde någon gång unna sig den speciella körglädje som bara en jänkare kan erbjuda. Det handlar inte om att komma fortast fram utan att komma fram avspänt. Det är en speciell sorts biltrivsel – men visst gungar det! Svensksålda bilar något mindre dock, de har fastare dämpare (F41-paketet!) och dessutom är de i regel fullutrustade med ac, cruise-control och diffbromsad bakaxel, 350-motor och TH 350 automat. En del har gått som taxi, andra haft en skyddad tillvaro som direktionsbil. De flesta har många ägare i rullorna. Caprice är en typisk prova-på-bil. Men få-ägarbilar finns att hitta.

Vilken ska jag välja? Och betala?
Visst kan du vara puritan och hävda att årsmodellerna 1977-79 med lite högre front och skarpare veck är de mest åtråvärda, bara bakrutan med sina tre knyck kan göra det värt besväret att leta lite extra. Men kantigheten höll i sig hela modellgenerationen och det bästa rådet är att låta skicket styra. Prisbilden är spridd, räkna med gör-det-själv och suringar under 25 000. En fining kostar runt 50 000 kronor och en sen bil med LT1-motorn kan förväntas vara dyrare, runt 80 000 kr.

Om jag hittar en fin Impala då?
Tja, då får du samma grundkaross men mindre påkostat utförande och garanterat en bil som inte såldes ny i Sverige. Den är med stor sannolikhet sexcylindrig och möjligen också manuellt växlad, kanske en gammal civilspanarkärra. Inte så dumt det heller.

Är Caprice en vanlig kärra?
I USA var Caprice samma sak som Volvo var i Sverige. Medelklassens bil, tillverkad i över tre miljoner exemplar. När Caprice skeppades hit blev den plötsligt en lyxbil och skulle konkurrera med Mercedes. Enligt Capriceklubbens efterforskningar 2007 fanns totalt 2 303 stycken kvar i landet varav 757 stycken av de tre första årsmodellerna.

De fanns väl som herrgårdsvagn också?
You bet. Klart svårare att hitta i vettigt skick. Det sista gänget som körde dem var de fräna reklamkillarna i innerstan och har du tur sköttes servicen ... Det är stabila grejer i grunden, men oljebyten i motor och låda är avgörande för överlevnaden och lastförmågan satte spår.

Dom är ganska fluffiga på insidan va?
Japp. Den bordellröda är i en klass för sig. Och golvet är högt, körställningen lite märkligt. Det är massor av knappar och vred och kackiga kromlister i plast. Det knarrar, sitter snett och känns allmänt slappt och det låter inte Mercedes när du drar igen dörren. Men så tedde sig även en Caprice som ny och fladdret behöver inte nödvändigtvis betraktas som något dåligt. Bara amerikanskt.

FOTO Per Hammarsjö

Reservdelar och service

Det är inga problem att hålla en Caprice på rull. Mekanik och slitdelar säljs genom specialfirmor, exempelvis www.yankeeparts.se, Klintberg & Way, Hansen Racing eller Osbyskroten. Annonserna på Usabil.nu kan också vara till god hjälp. Än har ingen omfattande nytillverkning dragit igång, till det är Caprice för ung.

Hårda fakta Chevrolet Caprice 1979

 

Nypris: 88 300 kr.
Värde idag: 25 000 – 55 000 kr*.
Motor: V8 med stötstänger och två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 5 733 cm3. Max effekt 170 hk DIN (125 kW) vid 3 800 r/min. Max vridmoment 366 Nm vid 2 400 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automat.
Mått: Axelavstånd 294 cm. Längd/bredd/höjd 538/193/142 cm. Spårvidd fram/bak 157/154 cm. Vikt 1 900 kg. Tank 79 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram nedre tvärlänkar, bak stel axel. Gasdämpare runt om.
Styrning: Styrsnäcka servo. 3,2 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 13,6 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 7 tum, däck 195/60 HR 15.
Bromsar: Skivor fram,bak trummor. Servo.
Fartresurser: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h ca 11 s.
Förbrukning: 1,8 l/mil blandad körning.

Källor: Automobile Revue 1979, Bilfakta 1979.
* Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Klubbliv
Chevrolet Caprice Club of Sweden täcker alla modellgenerationer 1965-1996. www.caprice.se har över 700 medlemmar. Livaktigt forum och annonser gör hemsidan intressant. Erbjuder försäkring och rabatter hos specialister.

Checklistan – kolla detta innan du slår till!

 

KAROSS
Rost i dörrarnas botten. Svåra rostskador kan finnas i rambalkar, speciellt i de bakre regionerna och i karosserifästen. Likaså i ramen runt fram- och bakruta, A-stolpens infästning i karossen och batterihyllans infästning mot innerskärmen. En till synes fin bil kan vara en rosthög – syna noga! Ett svårt kapitel är lister, emblem och små dekorationsmojänger. Nytillverkningen har inte riktigt kommit igång. Rostfri begagnad plåt finns att köpa via USA. Massor av firmor importerar. Fuskträsidorna behöver inte innebära problem om de är trasiga. Idag finns firmor specialiserade på att beklistra bilar. De kan också fixa trä.

MEKANIK
Säg så här. Runt 170 hästkrafter ur 5,7 liter (350 ci) gjutjärn i en motor tillverkad i miljoner exemplar ger ingen huvudvärk. Det håller. Har bara skötseln varit den rätta, med oljebyten i motor, låda och bakaxel är det lugnt. Och nämnda delar går lätt att få tag i nytt och begagnat till rimliga priser. Akta dig för dieseln. Den är känd för att vara problematisk och får du för dig att köpa en sådan med skuren motor för att byta till en bensinmotor – det kan bli problem med intyg från GM! Bromsar, kulbultar, knutkors och liknande kostar smått. Bakaxelns slutväxel kan börja ”knäppa” ett fel som lär kunna botas med ett par snabba oljebyten. En Caprice ska vara rimligt gungig. Kolla stötdämparna. Sugen på insprutning? Läs mer på www.creativefuelinjection.se

INREDNING
Lukta! Här är mycket tjock plysch och läcker bilen in vatten blir odören därefter. Svårt att spåra och åtgärda. Inredningsdetaljer kan vara lite knepigt att hitta. Kolla att fönsterhissar, ac och elsäten fungerar. Kan vara krångligt att laga.

IDENTITET
Jänkarna har superkoll på vad som rullar ut genom fabriksportarna. Alltså kan du kolla din tilltänkta Caprice genom att knappa in den så kallade VIN-koden (Vehicle Identification Code) på www.vehicleidentificationnumber.com och få fram var den är byggd, med vilken motor och kaross. Koden har antingen 13 eller 17 symboler och sitter innanför vindrutan synlig från utsidan. På en annan bricka, den så kallade Body Number Plate (på torpedväggen eller i bagageutrymmet) går att utläsa originalfärg, utrustning, inredning, däckstorlek och massor av annat kul. Capriceklubben har en dechiffreringsguide på sin hemsida.

Kommentarer

#1
Harry Jansson
2011-07-20 16:55

En helt underbar kärra,är inne på min tredje i rad nu, 79:a, 86:a och nu en 90:a skönare kärra får man leta efter,den sista helt rostfri och användes bara på sommaren och endast 9300 mil. Ha en trevlig sommar.

#2
Nicklas
2014-04-15 18:40

Är en V8 på 5 ! liter och inte 5,7 liter i dessa bilar , alla chevor har inte 5,7 motorn , vissa har 5,0 an också . Trevliga bilar som håller livet ut annars .

#3
Nicklas
2014-04-15 18:41

305 Cubic inch . 5 Liter