Bild
Nästa artikel

Fiat 124 Spider: Sommaröppet!

Köpguide

Du som velar mellan MGB och Alfa Spider, varför inte ta en titt på Fiat 124 Sport Spider!? Italiensk exotism kombinerad med välkänd mekanik och bra vardagsegenskaper.

Den är något av en doldis, i alla fall i våra trakter där 124 Spider aldrig såldes reguljärt. På senare år har det dock kommit hem ganska många exemplar, både från USA och Europa och allt fler har upptäckt att Fiats långkörare är ett alldeles utmärkt alternativ till exempelvis MGB och Alfa Spider.

Fiat 124 – var det inte den som blev Vaz?
Stämmer bra det. Men det var också bilen som blev grunden för det moderna Fiat. En smart konstruerad familjebil med ny effektiv motor. Första versionen var bara på 1,2 liter men hade ända 60 hk, inte dåligt 1966. Första året såldes över 160 000 exemplar.

I november 1966 lanserades den öppna 124 Sport Spider. Den byggde på en kortad version av bottenplattan från 124 Berlina och hade samma hjulupphängningar. Medan vanliga 124 var ritad hos Fiat var Sport Spidern formgiven av Pininfarina och det var även hos dem som karosserna byggdes och sattes samman. Motorn hade lättmetalltopp med dubbla överliggande kamaxlar och var bara på 1,4 liter men gav imponerande 96 hk SAE, lika mycket som MGB med 1,8-litersmotor gav. Växellådan var femväxlad och precis som på sedanmodellen satt det skivbromsar både fram och bak.

Varför är 124 Spider så okänd här?
Fiat satsade främst på USA-marknaden med Spidern, av de knappt 200 000 bilar som tillverkades mellan 1966 och 1985, skeppades omkring 170 000 över Atlanten. Under några år 1970-talet var Fiat faktiskt ett importmärke att räkna med i USA. Här satsade Fiat på coupémodellen ­istället, marknaden för öppna bilar var liten. Det fåtal 124 Sport Spider som såldes nya här togs hem på beställning.

Vad talar för en öppen Fiat då?
Det är en rättfram bil med trevliga förutsägbara vägegenskaper och en mekanik som är lätt att förstå sig på. Slitdelar är enkla och billiga att få tag i och för resten finns flera specialister som kan ordna fram i princip vad som helst. För att var en cab är 124 Spider rymlig och praktisk, utrymmet bakom stolarna var de första åren inrett som baksäte och det GÅR faktiskt att klämma in sig fyra i bilen, i alla fall om två är av mindre format. Dessutom är bagageutrymmet väl tilltaget. Och så har den världens snyggaste dörrhandtag!

Vilken modell ska jag satsa på?
Som så ofta är det de tidigaste och de senaste varianterna som är mest eftertraktade. De första årsmodellerna, 1967-74, har kromade stötfångare, interiör med skön 1960-talskänsla och inte sällan navkapslar. 1980-talarna har tvålitersmotor, Bosch insprutning och de sista två åren kuggstångsstyrning. Det gör dem betydligt enklare att leva med än de tidiga bilarna. Dessutom kan de – om de kommer från USA – ha katalysator. Fast inredningen är fulare.

Mest eftertraktad är Abarthmodellen. Den tillverkades bara i 1 013 exemplar 1972–1974 och skilde sig en hel del från standardbilen med delad bakaxel och annan framvagn, 1,8-litersmotor på 128 hk, lättad kaross, huv och baklucka av glasfiber och hardtop istället för sufflett. Många gick direkt in i rallysvängen och gjorde verkligen avtryck i medvetandet hos den tidens rallyfantaster.

Vad får man vara beredd att lägga upp?
En fullt användbar 1970-talare med stora stötfångare och förgasare får du från 50 000 kronor och uppåt. En riktigt fin bil kan lätt kosta det dubbla och pratar vi udda varianter som kompressormodellen Volumex kan priset dubblas en gång till. Men det finns ine mer än omkring 200-250 bilar i Sverige och tittar du utomlands är ofta priserna högre.  

Hur är det med trimmöjligheterna?
De är fantastiska! Enklast är att köpa en större förgasare – en dubbelportad Weber ger redan den en rejäl effekt­ökning. Sedan kan du komplettera med extraktorgrenrör och grövre avgassystem. Kolvar från 1800 i en tvålitersmotor höjer kompet, och topplock från Ritmo/Regatta har större ventiler och kanaler. Runt 150 hk kommer du upp i ganska lätt. I England finns firman Guy Croft Racing Engines som erbjuder olika steg av trimning.

Och om jag vill ha en nyare bil med äldre look?
Det finns kompletta satser om du vill ha blanka stötfångare, kostar omkring 7 000 kronor i rostfritt. USA-bilarna hade högre fjädring på grund av krockkraven, om du sänker bilen 3-4 cm ser den betydligt bättre ut. På senare bilar satt backspeglarna fastborrade i sidorutorna, såg inte klokt ut. Klassiska kromade speglar på dörrarna är mycket snyggare.

Eller också gör du inget och njuter av blandningen!

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Fiat 124 Spider 1800 1974

Motor: Rak 4-cyl med två överliggande kamaxlar. Block i gjutjärn, topp i aluminium. Två ventiler per cylinder. Förgasare. Volym 1 756 cm3. Max effekt 118 hk DIN vid 6 000 r/min. Max vridmoment 153 Nm vid 4­ 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell.
Mått: Axelavstånd 228 cm. Längd/bredd/höjd 397/161,5/125 cm. Spårvidd fram/bak 134,5/131,5 cm. Tomvikt 960 kg. Tank 45 l.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram triangellänkar, stel bakaxel.
Styrning: Styrsnäcka. Vändcirkel 10,9 m.
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.
Hjul: Fälgar 5J. Däck 165 HR 13.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 185 km/h.
Förbrukning: 0,9 l/mil blandad körning.

Källor: Automobile Revue katalog 1974. Michael Schiebler och Emil Åberg.

Klubbliv
I Sverige finns Fiat Classic Club www.fiatclassicclub.se för alla ägare av äldrre Fiat. Det finns 47 st Spiders i klubben. I Tyskland finns en klubb ör Spiders, www.fiatspider.de

Reservdelar och service

Slitdelar är enkelt. 124 Spider är byggd med standardkomponenter från Fiat och mycket går fortfarande att få tag på hos exempelvis Mekonomen.I USA och Tyskland finns flera företag som är specialiserade på modellen och det mesta finns nytillverkat. Kolla www.spider-point.de, baylessfiat.com och det svenska företaget www.classix.se som bland annat syr nya inredningar.  www.nordenskarosseritillbehor.se har också delar.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Kaross
Jodå, de rostar. Men inte värre än jämnåriga konkurrenter. Kolla ”fickan” bakom framhjulet i hjulhuset. Där samlas fukt och smuts och snart rostar det igenom framskärmen. Trösklarna är dolda bakom en fastskruvad ytterplåt, vill du vara riktigt säker bör du lossa den. Skärmkanterna är känsliga. Kolla hjulhusen bak genom att öppna bakluckan och titta inifrån. Kolla även under mattorna eftersom det ofta läcker in vatten – extra noga bakom stolarna mot tröskel och baksäte, samt under ”baksätet”. Bakluckans bakre kant och huvens framkant är mycket rostbenägna. Plåtkonstruktionen är på sina ställen ganska klen, karossen kan spricka mellan innerskärmar och ramben fram, då säckar framvagnen ihop. Stötdämparens övre fäste spricker också ibland. Dörrarna kan också spricka vid gångjärnens infästningar. Även torpedväggen, där huvudbromscylindern sitter, kan spricka. Plåtdelar nytillverkas och det mesta går att få tag i. Men kvaliteten kan variera.

Mekanik
Mekaniken är i grunden robust, inte minst motorn med sitt gjutjärnsblock. Dessutom är twin cam-maskinen mycket lätt att trimma och dessutom tål den det. Motorn användes i olika upplagor ända fram till mitten av 1990-talet och många Spiders har fått ny maskin – kolla vilken innan du beställer grejer. Om oljetråget bär spår av markkontakt kan oljepickupen inuti vara skadad vilket gör att motorn inte får tillräcklig smörjning. Kolla att kamremmen är bytt nyligen, går den av blir det motorskador. Själva bytet är ganska enkelt. Diffspärr fanns som option på 124. Dock är det vanligare att diffspärr från Lada Niva monteras, passar i de tidigare bakaxlarna.

Chassi & bromsar
Skruvfjädrar runt om med stel axel bak och triangellänkar fram är lättskött.  Det sitter skivor runt om men de som kör lite tuffare byter dock gärna ut de främre solida skivorna mot ventilerade från Uno Turbo, även de kraftigare oken från den passar om man flyttar över okhållarna. Det förekommer att infästningspunkterna för framvagnsbalken i karossen lossnar. De svetsade gängstyckena som sitter insvetsade i karossens struktur lossnar/spricker loss och det kräver ganska omfattande operationer för att åtgärda. Styrningen är av snäcktyp, lätt att justera men svår att få riktigt, riktigt exakt. På de sista årsmodellerna sitter kuggstångsstyrning, en del har konverterat sina äldre bilar till sådan. 

Elsystem
Många av elsystemets förbrukare har matarledningarna dragna genom tändningslåset. Om låset börjar bli slitet blir lamporna svaga, torkarna långsamma etc. Märks enklast genom att nyckeln blir varm. På senare bilar med insprutning kan reläet till bensinpumpen lägga av, kostar ca en tusenlapp nytt och sitter under panelen.

Inredning & suflett
Som i alla öppna bilar slits inredningen av väder och vind. Solblekt och sprucken klädsel, ruttna mattor etc. Nytillverkade stolsklädslar, dörrsidor och mattor finns att få tag i hos exempelvis svenska Classix som syr upp både i vinyl och skinn. Nytillverkade suffletter kostar från ca 5 000 kronor. 

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!