Bild
Nästa artikel

Fiat/Bertone X1/9 1973-1989

Bertones baby

Taklös, motorn på rätta stället och samma formgivare som Countach – klart att du ska ha en Fiat X1/9. Fantastiskt rolig att köra och fortfarande förbluffande billig! Slå till nu!

Fiat X1/9 kan spåras till bilutställningen i Turin 1969 då Autobianchi Runabout Barchetta visades; en designstudie från Bertone som försetts med drivlinan från den då helt nya Fiat 128. Konceptet föll Fiatdirektionen på läppen och tre år senare, 1972,  debuterade X1/9. 
Den var linjalritad av Bertones Marcello Gandini och mekaniken kom från bruksbilshyllan. Bakhjulsdrift med motorn nära mitten garanterade körglädje och formen drog blickarna till sig. Targatakskonstruktionen inbjöd till naturupplevelser då vädret tillät men fungerade även som störtbåge. Dessvärre uteblev fartresurserna i och med det förnuftiga valet av motor; med 1 290 kubik och 75 hk var X1/9 ingen prestandavagn – men trots det betydligt snabbare än lilla 850 Coupé som den ersatte. Lite bättre blev det 1979 då motor och växellåda ersattes av en 1,5-litersmotor på 85 hk och femväxlad låda från Fiat Ritmo. 
Kaross och inredning monterades hos Bertone i Grugliascofabriken. Därefter sändes skalet till Fiatfabriken i Turin där drivlina och annan mekanik slutmonterades. Så var det fram till 1982 då Bertone tog över hela produktionsansvaret. 
Totalt tillverkades runt 170 000 exemplar. I Sverige är utbudet skralt, men både på www.mobile.de och italienska Blocket www.subito.it svämmar det över av fina vagnar. Passa på att hitta din bil nu – fina svenska bilar går på export och i Europa stiger priserna! 
 
Såldes bilen i Sverige?
Japp.  Men bara mellan 1980-84. Bilarna var utrustade med gula varselljus för att slippa köras med uppfällda lampor. Svensk avgasrening och annan förgasare sänkte effekten till 81 hk. De flesta svensksålda är av 1980 och 1981 års modell och vanligast verkar vinröd lack vara, med benvit galonklädsel och brun instrumentpanel och golvmatta. Men det kom in några blå också. Bertonebilar har alltid svart instrumentpanel.
 
Vem ska köpa en Fiat X1/9?
Det finns två köparkategorier. Bägge är sugna på en klassisk tvåsitsig bil utan tak. Den ena letar efter en färdig bil för att sommarköra med. Den andra skruvar själv och har antingen vildsinta planer på motortransplantation eller renoverar till strikt originalskick. Första köparkategorin bör söka riktiga toppexemplar, då 30-40 år gamla bilar lätt kan kräva en del (dyra) reparationer utöver skavankerna.
 
Vågar man köpa en X1/9?
Självklart! Men välj exemplar noga. X1/9 uppfyller de flesta fördomar som finns om Fiat och deras 70-talsprodukter. Rost, rackliga plastdetaljer och ett elsystem som designats för att skapa mardrömmar… En bra X1/9 ger å andra sidan vansinnigt trevliga körupplevelser som får ägaren att väldigt snabbt glömma alla eventuella brister. 
 
Hur mycket ska man betala då?
Vanligtvis gäller så lite som möjligt. I Fiat X1/9–världen gäller det motsatta med vissa förbehåll. Har du inte bråttom kan du göra som ägaren Håkan Lutz – leta länge och väl efter en vagn som har precis rätt kombination av vårdande ägare och skick så spar du både tid och pengar. Svenska priser ligger konstant kring 25 000–45 000 kr med stora variationer i skicket. Import kan vara en bra lösning. Euron är billig och utbudet i Europa är betydligt större, men priserna ute i Europa har börjat stiga och fina svenskägda bilar går på export, framförallt till Norge. Passa på att köpa nu! Av de ungefär 400 svensksålda bilarna finns nätt hälften kvar plus ett antal importerade. 
 
Är den dyr att äga?
Vanliga slitdelar är hyfsat billiga. Reservdelskedjor som Meca, Mekonomen och Autoexperten har en hel del att erbjuda – kamrem och spännare för dryga tusenlappen, fyra tändstift 213 kr, fyra bromsskivor för 820 kr eller belägg runt om för 445 kr är bra priser. Försäkringsbiten behöver du inte heller oroa dig över. En helförsäkring kostar runt 3 000 kr. Du kan också teckna entusiastförsäkring hos Länsförsäkringar eller en MHRF–försäkring genom Fiat Classic Club. 
 
Till sist, vilken ska jag köpa?
En rostig X1/9 kan vara betydligt rostigare än du tror och det lönar sig inte att laga dåliga objekt då priserna är relativt låga. Prisskillnaden mellan ett vrak och pärla är heller inte stor. Mekaniken är förhållandevis billig att åtgärda då det är mycket standarddelar från Fiat.
Fundera på vilken modell du föredrar utseendemässigt. En 1300 med små stötfångare och gammaldags inredning, eller en 1500 med modernare inredning och stora stötfångare men samtidigt bättre prestanda. Är du 180-185 cm lång, ska du satsa på en Bertonebyggd bil (från 1982 och framåt) – de har lägre stolar. Är du ännu längre är risken stor att du inte får plats alls. Prova med taket på!

Text: Staffan Erlandsson

Hårdfakta
Fiat X1/9 1980
Nypris: 49 500 kr
Värde idag: 25-45 000 kr*
Motor 
Tvärställd rak 4–cylindrig med en överliggande kamaxel. En dubbelportsförgasare. Volym 1498 cm3. Max effekt 85 hk (81 hk i Sverige) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 118 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått
Axelavstånd 220 cm. Längd/bredd/höjd 397/157/118 cm. Spårvidd fram/bak 135/135 cm. Tjänstevikt 1010 kg. Tank 49 liter.
Fjädring/hjulställ
Individuell fjädring fram och bak, spiralfjädrar. Inga krängningshämmare.
Styrning
Kuggstång 3,0 varv mellan fulla utslag, ej servo. Vändcirkel 10,0 m.
Hjul
Lättmetall, 5 tum. Däck 165/70 SR13.
Elsystem
12 V, växelström.
Bromsar
Skivor fram och bak. Ej servo. Handbroms på bakhjulen. 
Fartresurser
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,0 sek.
Förbrukning
0,8 l/mil blandad körning.
 
Källa: Jan Ulléns Bilfakta
Reservdelar och service
Ägare till X1/9 måste vara lite finurliga. Slitdelar är lätt, modellspecifika delar kräver detektivarbete och ofta köp utomlands. En bra början är X1/9-klubbens hemsida och länken LETA DELAR. Kolla exempelvis www.midwest-bayless.com och www.vickauto.com i USA. Även ute i Europa finns mycket delar som på brittiska http://www.eurosport-uk.net/ och www.shop.x19spares.co.uk. Även Ebay är en guldgruva vad gäller allt från hela bilar ner till minsta skruv.
Checklistan – kolla innan köp
Kaross
Rostrisk finns. Kanske inte överallt men närapå. En del hävdar att plåten i tidiga modeller var av högre kvalitet än i de senare. Tror du på detta du bör leta efter en så tidig bil som möjligt men då är du fast med 1300-motorn som inte ersattes förrän 1979. Om ingen bytt motor förstås. Andra hävdar lika bestämt att rostskyddet var bättre på de senare bilarna. 
Rostkollen börjar framifrån. Lyft mattan i främre bagageutrymmet och kontrollera längs frontens sidor. Främre stötdämpartornen ska vara rostfria. Lys med en lampa in bakom plåtarna som täcker strålkastarmotorerna. Glöm inte att stoppa in huvudet i främre hjulhuset och kolla framskärmarnas insida. Fortsätt med dörrarna och deras undersida. Inspektera trösklarna. Se även till att domkraftsfästena finns kvar. I höjd med dörrens bakkant ska det finnas en plåtskarv på tröskeln. Är den borta är det ett tecken på att bilen reparerats. Är det proffsigt gjort i plåt eller glasfiberfusk? Skruva helst loss luftintagen på sidorna och inspektera bakskärmarna både inifrån och utifrån. Kontrollera vindruteramen då det rostar runt om, speciellt i nederkanten mot framskärmarna. Inne i bilen bör du lyfta på golvmattan och kolla golvet noga. Öppna motorluckan och kika på stötdämpartornen – är dessa rostiga blir det en omständlig reparation. Akta dig för utbuktningar i lacken på dessa som kan tyda på att något av plåtlagren sväller inifrån på grund av rost. Bakre bagaget ska också inspekteras – du ska inte kunna se marken genom golvet! Hittar du rost på något av dessa ställen bör du leta efter en annan bil. 
Kolla även länkarmarnas infästning och bakre bagagegolvet ovanför ljuddämparen.
 
Mekanik 
Motor och växellåda är inte svåråtkomliga som många – även en del ägare – verkar tro. Det finns fiffigt nog faktiskt två serviceluckor att skruva bort för bättre åtkomlighet.
Växellådan ska fungera smidigt. Håll koll på tvåan och trean där det ibland kan skorra, liksom att backen kan hoppa ur. Växellådshuset är unikt men innehållet kan tas från en 128/Ritmo. Kylaren sitter fram och rördragningen till motorn är beundransvärd så länge du slipper byta rören som är insvetsade i en skyddslåda. Kolla mycket noga efter läckage samt att bilen håller normal temp under provkörningen. Är bromsverkan svag där framhjulen lätt låser upp kan det bero på kärvande bromskolvar i bakbromsarna. 
Slingrig bakvagn redan i låg fart kan bero på slitna spindelleder. Dessa bakre spindelleder sitter fast monterade i länkarmarna och finns inte att köpa nya. Här är man tvungen att leta begagnade länkarmar eller låta en firma renovera spindellederna. Själva motorn är däremot väldigt stryktålig och tycks klara det mesta förutsatt att kamremmen byts i tid samt att den inte gått varm. Kamrem bör bytas vart femte år, kostnad ungefär 3 500 kr.
 
Elsystem
X1/9 klarar sig dåligt i denna rond – elfel är inte ovanliga. Ofta är det problem med jordpunkter som ställer till det. Med batteriet fram och motorn bakom suttbrunnen är det också viktigt att alla kablar och kontakter är i gott skick. Kontrollera samtliga instrument och strömbrytare för funktion. Vanligt är också att motorerna som öppnar lamporna lägger av. Vana vid multimeterfelsökning är en bra ägaregenskap. 
 
Inredning
Vissa delar är svåra eller rentav omöjliga att hitta. Tack vare stora försäljningsframgångar i USA och England finns det ändå en del att få tag i. Galonklädseln spricker ofta i sömmarna. 
 
Targataket
Materialet är glasfiber och håller bra, men den skrovliga svarta färgen på taket slits då takluckan stuvas undan i främre bagageutrymmet. Än värre är det på bilar med takluckan lackad i bilens kulör. Dessa kräver stor precision för att inte skavas. 1300–modellens taklucka saknar ljudisolering på insidan.

Kommentarer

#1
Tore B
2013-07-29 17:48

Håller med. Har redan en i garaget.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!