Bild
Nästa artikel

Lada 2121 Niva 1979–

Fjällripan

En Lada Niva i nyskick är ingen omöjlighet – dyr är den inte heller. Äntligen en Klassiker man inte behöver skruva med? Nja…!

Sommaren 1970 besökte Aleksey Kosygin, medlem i Sovjetunionens ministerråd det nybyggda fabrikskomplexet Togliattigrad. Han ville se vad som hänt med alla pengar som plöjts ner i projektet. Han var nöjd med vad han såg. Vad som 1966 inte varit just mer än hjulspår i marken hade på fyra år vuxit upp till en komplett produktionsenhet. I fabriken Togliatti tillverkades snart sagt varenda komponent som behövdes för att sätta samman en bil. Däck, batterier, glas till rutor, elkabel. Produktionskapaciteten sades vara 750 000 fordon om året. Det hela skedde i samarbete med Fiat i Italien och det var det italienska kommunistpartiets ledare som gav namn åt fabriken och staden. Palmiro Togliatti. Kosygin hade med sig en tanke till Togliattigrad. Sovjetunionen bestod till allra största del av outvecklad landsbygd. Vägnätet var en salig blandning av obelagda byvägar och autostrador av sprucken betong. Var det inte lättare att bygga en bil som klarade av vägförhållandena än att bygga ett nytt vägnät? Vad som började som omsorgsfullt genomtänkta tankar i Kosygins huvud, där vid Volgas strand för 43 år sedan, kan du fortfarande köpa. Över disk, bara några musklick eller ett telefonsamtal bort. Det är fortfarande en av de mest dugliga terrängbilar som kan köpas för pengar.

Hur blev tankarna verklighet?
I Sovjetunionen visste man mycket väl vad vägnätet fordrade. Ända sedan trettiotalet hade man med olika metoder höjt markfrigången på befintliga bilar. Problemet var att då dessa oftast var uppbyggda med separata ramar blev tyngdpunkten hög och de riskerade att tippa om lutningen var för brant. Därför togs beslutet tidigt att fordonet skulle göras självbärande. Det skulle också bli permanent fyrhjulsdrivet. Ett av grundkraven var att så många som möjligt av komponenterna från den Fiat-baserade produktionen skulle gå att använda – men inte på bekostnad av funktionen. Motorn hämtades från Lada 2106. Först experimenterade man med att bygga samman Fiatväxellådan med en fördelningslåda, men gick snart över till en separat fördelningslåda. Bakaxeln blev en traditionell stel axel, men mycket väl upphängd i fem punkter och med skruvfjädring. Framhjulen fjädrade individuellt i dubbla länkarmar. Till skillnad från personbilarna var de gjutna istället för i pressad stålplåt. 

Stöddigt värre! Men kaross … formerna?
Inledningsvis var det bara konstruktörer som arbetade på projektet, men allt eftersom drivlinan tog form började man fundera på hur fordonet skulle se ut. Industridesignern Valery Syomushkin hade under sin studietid skissat på en bil för landsbygden och blev den som bestämde de slutgiltiga formerna. Sent 1974 påbörjade man en intensiv testperiod med långturer i olika klimat. 50 förseriebilar skickades till olika företag för utvärdering. Andra gick till Kreml för inspektion. Det största problemet som rapporterades var att vid hårdkörning i temperaturer över 40 grader riskerade motorn att koka. 1977 stod produktionslina nummer 62 klar i Togliatti. Och på den skulle VAZ 2121 byggas.

Vad gör den så bra i terräng?
Tre spakar, obefintliga överhäng och extremt låg tyngdpunkt! Förutom de vanliga växellägena finns hög- och lågväxel samt en differentialspärr. Med spärren inkopplad låser fyrhjulsdriften så kraften skickas både till fram och bakaxel med samma varvtal. Individuella spärrar för fram och bakaxel saknas – men det ska väldigt mycket till innan du fastnar.

VAZ 2121 sade du? Lada Niva heter den väl?
Tillverkaren heter VAZ, men det lät ju mest konstigt i Västeuropa, så man uppfann istället namnet Lada till exportbilarna. Namnet valdes då det inte betydde någonting på något språk. Trodde man! I Sverige betyder lada just lada och en sådan vill man väl inte åka runt i? Här hemma fick produkter från Togliattigrad heta VAZ i några år innan man bytte till Lada. Än idag är förvirringen total.

Och Niva?
Betyder fjällripa. Eller leråker. Någon hävdar att Niva var namnet på en hjälte i en rysk folksaga men ingen verkar veta med säkerhet. En sak är däremot säker, Niva är inte det ryska ordet för ”kanske”. I Sverige såldes Lada/VAZ Niva först av det sovjetägda importföretaget Matreco, med huvudkontor i Södertälje. Det gick bra. Under topp­åren i mitten av åttiotalet såldes närmare 5 000 Lada/VAZ årligen. Det spelade ingen roll hur mycket biltidningarna klagade på komfort och detaljkvalitet. Matreco vände sig ändå inte till traditionella bilköpare. Att köpa en Niva gjorde man väldigt mycket utifrån ett behov. Den genomsnittliga kunden tillbringade mycket av sin tid utomhus. Den var ofta bosatt i glesbygd, jagade kanske eller hade ett lantbruk med skog. Genom att annonsera i tidningar som Land och Jakt och Fiske hittade man rätt.

Och sedan föll muren?
Matreco försvann tillsammans med sovjetstaten 1991. I dess spår växte den nya fabriksägda organisationen Lada Sweden fram. Försäljningen var långt från lika god som under toppåren, men genom nittiotalet såldes ändå något tusental Nivor om året. 1999 drog Lada ur proppen och därefter har märket sålts via privata engagemang. Sedan 2011 är det Ubbo AB som sköter försäljningen – och det är från dem som vi lånat bilen på bilderna.

Jaha, vad är det ni har lånat?
En splitter ny 35 år gammal bil! Och det är en underbar liten apparat! När vi tar emot den visar inte vägmätaren mer än någon enstaka mil, trots det har redan plasten på ena a-stolpen spruckit. Inför det är vi likgiltiga, bilen fullkomligt osar av charm – och av en helt obestämbar gummidoft som sitter kvar i näsborrarna långt efter man klivit ur. Känslan i reglagen är rakt igenom usel. Sätena är rent ut sagt ohyggliga. Karosspassningen frikostig och det mesta man rör vid inger en känsla av nära förestående sammanbrott. Det gör ingenting! Nivas kvaliteter sitter på insidan. Det är en bil som pratar med föraren och rösten är ett evigt sjungande från fördelningslådan. Vid mjuk motorbroms kvittrar den vänligt för att vid acceleration övergå i en tunn skör stämma. Däremellan finns ett helt register med känsliga och mycket ryska uttryck. Att köra Niva är att stå i ständigt och nära förbund med anden i mekaniken. Om du förstår den kommer du att älska varenda kubikcentimeter av bilen. Om inte kommer du att önska att var kilometer vore den sista. 

Jag förstår! Vad skiljer en ny från en gammal?
Massor! Tvärtemot vad som brukar sägas har VAZ kontinuerligt utvecklat Niva genom åren – och utvecklingen fortsätter! 1995 kom GM-utvecklad bränsleinsprutning och med den tog Niva verkligen klivet in i modern tid. Ett rykte säger att 2014 års modell ska få helt nya kardaner. De flesta problem som Niva gjort sig känd för har eliminerats. Dagens Nivor går betydligt mjukare på vägen än de tidiga och sedan 2005 är servostyrning standard. Du kan faktiskt beställa luftkonditionering som tillval.

Jag vill äga, ska det vara ny eller gammal?
Det beror helt på vem du är. Om du intresserar dig för Niva som en bit historia vill du självklart ha en så tidig bil som möjligt. En Andropov-Niva, tillverkad före 1984 – före Glasnost och Perestrojka – helst Pripriyat-gul. Om du bara ska ploga eller släpa döda älgar över kalhyggen rekommenderar vi en spritt ny.

Hårdfakta

Lada Niva 2013
Nypris: 99 900 kronor.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med överliggande kedjedriven kamaxel, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1 690 cm3. Max effekt 80 hk DIN (vid 5 000 r/min. Max vridmoment 133 Nm vid 4 000 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, permanent fyrhjulsdrift med hög och lågväxel samt differentialspärr. Femväxlad manuell låda. Golvspak(ar).
Mått: Axelavstånd 220 cm. Spårvidd fram/bak 143/140. Längd/bredd/höjd 372/168/164 cm. Tjänstevikt 1 280 kg. Tank 42 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, stel axel bak. Teleskopstötdämpare fram och bak. Krängningshämmare fram.
Styrning: Snäcka med servo. Vändcirkel 10,9 m. Rattvarv 2,8.
Hjul: Stålfälgar, bredd 5 tum, 175/82-16. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak ABS.
Fartresurser: Toppfart 135 km/h. Acceleration 0–100 km/h 22 s. 
Förbrukning: 0,89 l/mil blandad körning. 

Källor: Bilfakta, tillverkarens uppgifter.

Reservdelar och service

 Ryska originaldelar är av bättre kvalitet än asiatiska reprodelar och de köper man smidigast genom Klas Olsson som driver företaget Nordic Carpart: 08-471 71 09. Annat hittar du på skroten. Det finns många verkstäder med kunskap om Niva runt omkring i landet. Fråga runt! Eller gör jobbet själv.

Checklista: Kolla detta innan du slår till!

Motor
Motorn är mycket slitstark men helt beroende av ordentlig service. Oljan bör vara bytt minst enligt bytesintervallen! Gärna oftare om bilen går i dynga och självklart tillsammans med oljefiltret. Ventilerna justeras manuellt. En motor som låter knackigt (såsom ond bråd död) behöver få sin kamkedjesträckare justerad. Ett enkelt jobb som du gör själv på fem minuter.

Växellåda
Den femväxlade lådan är utvecklad ur de gamla fyrväxlade lådorna och en svag punkt. Se upp med en femte växel som hoppar ur vid belastning. En allmän rekommendation är att inte använda femman under 80 km/h samt att vid service kontrollera så den stora muttern på växellådans utgående axel sitter fast som den ska. Lådan bör överfyllas med 1,8 istället för de av fabriken angivna 1,3 liter växellådsolja. Kraftiga vibrationer beror på att växellådan inte linjerar med fördelningslådan. Är du händig kan du själv åtgärda problemet.

Elsystem
De flesta elfel kan spåras till säkringsdosan. En stor kontakt i dess bakkant vill gärna lossna, anslutningarna oxiderar. Andra elfel hänger ofta ihop med dålig jord. Har bilen du tittar på extrautrustning som extraljus, radio och tillbehörsinstrument? Hur är de anslutna?

Kaross
Nyare bilar har ofta innerskärmar i plast som minskar risken för rost i hjulhusen dramatiskt. Tidiga bilar är generellt långt mer känsliga. Bakom framhjulen sitter skruvade plåtpaneler och bakom dem vill gärna sand och lera samlas med påföljande rostrisk. Om man rensar och sprutar rostskydd vid var service får man inga problem. Köp ingenting som inte varit på lyft! Under bilen finns håligheter där lera kan samlas. Fästpunkten för styrväxeln och fästet till fördelningslådan är känsliga och kan spricka om bilen belastas mycket hårt i terrängen. Lyft på mattorna och se efter så golvet inte är fuktigt. Om golvets gummifärg är på väg att släppa tyder det på rost under. Generellt rostar inte Niva värre än andra bilar så länge som de rostskyddas och alla dräneringshål hålls rena. Svenska bilar fick ofta ett extra rostskydd av importören, men för att fungera effektivt måste det förstärkas med jämna mellanrum. Har så skett?

Chassi/styrning
Ett konstigt glapp i styrningen kan betyda att det är dags att justera styrväxeln, och det kan du göra själv! Var vaksam med bilar som visar tecken på att ha använts hårt i terrängen. Om bilen drar snett kan det betyda mer än bara en gisten styrled. På lyft – kontrollera med en brytspak om det finns orimligt spel i bussningar och leder.

Bromsar
Trumbromsarna bak måste justeras manuellt på tidiga exemplar. Om den lastavkännande ventilen vid bakaxeln fastnat blir bilprovningen inte glada. Ojämna bromsar tyder på att något kärvar – åtgärdas enkelt med en demontering, rengöring och uppsmörjning.

Kommentarer

#1
Världens vackraste man
2015-09-02 16:27

Trevlig bil MEN importören Ubbo som lånat ut Nivan i artikeln har bytt ägare och många säger sig haft problem med garanti och reservdelar på sistone. Köp gärna en Niva men studera vad entusiasterna på lada-niva.se har att säga innan du bestämmer dig.

#2
Thor
2015-10-18 19:05

Trevlig bil, men importören är oseriös. Tex. har man garantianspråk gör de sig oanträffbara.
Nordic Carpart som hänvisas till i artikeln för reservdelar har tyvärr upphört.
Reservdelar är dock ändå inga problem, det mesta finns till bra pris på tyska eBay.

#3
Vazmannen
2016-03-16 15:25

Hej!

Slog till på en Niva 1700 i -96 TBi sprut. En beige oskruvad originalbil... Dock lite pyssel med att byta växellåda, lite rost men jag hoppas få den på rull till sommaren... Dock svårt att få tag på delar till nästa dag som hos Nordic carpart... BLS motor i Umeå fixade dammskyddet till kopplingens slavcylinder med vändande post. Alll heder... Hälsn Jan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.