Bild
Nästa artikel

Mazda MX-5 Miata 1990–1997

Nyklassicism

Sportbilen var i princip dödförklarad – då kom den enkla lilla Mazda MX-5 och ställde allt till rätta. Det räcker med 25 000 kronor för att säkra en av första, snyggaste modellen.

Efter att Leyland lade ner tillverkningen av MGB 1980 var det många som betraktade den öppna, tvåsitsiga sportbilen som en stendöd företeelse. Under årtiondet som följde skulle varje bil med sportiga ambitioner ha fyrhjulsdrift, turbomotor och digital instrumentering. Sedan återuppfann Mazda lilla MX-5.
 
Jaha, vad är så speciellt med MX-5 då?
Enkelheten var unik för MX-5 när den presenterades i Chicago 1989. I en tid då tillverkarna försökte övertrumfa varandra i tekniskt raffinemang var Mazdas fokus på den renodlade körupplevelsen en befrielse. MX-5 frösåddes av en amerikansk motorjournalist, Bob Hall, när han fick frågan av Mazdas utvecklingschef Kenichi Yamamoto om vad Mazda skulle bygga för bil. ”En enkel vinden-i-håret och flugor-i-munnen-sportbil”, var svaret. Och så blev det. Miatafebern grasserade vilt, pressen höjde bilen till skyarna och ägarna stod i kö för att få köpa. 
 
Vänta nu, heter den Miata eller MX-5?
I USA marknadsfördes den under namnet Miata, men det var för dyrt att namnskydda i Europa så här fick den heta MX-5. Trots det har Miatanamnet rotat sig världen över. I Japan fick den inte ens heta Mazda, där såldes den som Eunos Roadster. Men det är samma bil med samma makalösa körkänsla. 
 
Körkänsla? I den där burken?
Just det! Få bilar är så levande, så sprittande, att slänga omkring på vägen. Några effektmassor väller inte direkt ur motorn, men dubbelkamsmaskinen varvar villigt och svarar med en sång som låter lätt latinsk. Växelspaken står stabbig och kortslagig i handflatan och växlas gärna med en lätt handledsvickning. Styrningen sprutar av ofiltrerade intryck och chassit är så lättbalanserat att det är löjligt. 
 
Skojar du?
Inte alls. Mazda valde att konstruera MX-5 som en helt egen bil från grunden i stället för att plocka standardprylar från hyllan. Så nej, den är inte framhjulsdriven. Motorn driver på bakhjulen och hjulupphängningarna är avancerade konstruktioner med dubbla triangellänkar i alla fyra hörn. 
 
Men ser den inte lite hårfrisörskig ut? 
Nu är du bara larvig. Formen bär inte så lite av arvet från Lotus Elan och MX-5 är en av de allra vanligaste bilarna på landets tävlingsbanor. Visst går det utmärkt att intressera sig för hårgelé i MX-5, men frisyren kommer ändå snart att blåsa sönder när man upptäcker bilens verkliga kvaliteter på kurviga vägar långt bort från skönhetssalongernas kvarter. 
 
Du skojar, den är ju japansk…
Precis, och det är kanske det bästa av alltihop. Japaner bygger bilar på ett sätt som ingen annan. Metodiskt ser de till att eliminera fel efter fel tills bilen glömt hur den ska gå sönder. Driftsäkerheten är legendarisk, till och med de som tävlar tar med sig solstol i stället för skruvmejsel till banan. Och Bilprovningen älskar bilen. 
 
Vad finns då för varianter? 
Tre grundspår kan urskiljas: de tidiga bilarna med 1,6-litersmotor, de senare bilarna med 1,8-litersmotor och så från 1995 en 1,6-litersvariant på 90 hästkrafter som aldrig såldes i Sverige. Utöver det skiljer det i utrustningsnivåer och mängder av extrautrustade specialvarianter har sålts på olika marknader.  I Sverige introducerades MX-5 som 1990 års modell. Nästan alla bilar som togs in var röda och i utrustningen ingick servostyrning och differentialbroms. Året därpå gick försäljningen som tåget, men sedan togs inga fler bilar in förrän 1994. Då hade priset stigit till en kvarts miljon på grund av ogynnsam valutakurs och endast ett fåtal bilar såldes. Ytterligare en skvätt bilar togs in till Sverige 1997 innan MX-5 ersattes av en ny och något avtrubbad generation 1998. 
 
Men vilken ska jag köpa då? 
Skicket är viktigare än modellen, på marknaden finns allt från nogsamt omhuldade ultralågmilarbilar till modifierade och hårt bankörda exemplar – det senare behöver inte vara fel, men var medveten om vad det är du köper. Priserna börjar runt 25 000 och s träcker sig upp till 75 000 för toppexemplaren. Medelvägen är oftast bäst, om bilarna inte får rulla torkar packningar och bussningar ihop och exemplar med tveksam servicehistoria är alltid ett vågspel. 
De första bilarna, före 1994, väger betydligt mindre än de senare och anses skänka den absolut renaste körupplevelsen, även om 1,8-litersmotorn ger mer must i accelerationen. Undvik 90-hästarsmodellen, den är inte bara övermåttan slö utan reservdelstillgången kan också vara ett problem på den svenska marknaden. 
Tänk också på att direktimporterade bilar kan skilja sig utrustningsmässigt från de svensksålda, till exempel var diffbroms inte standard på alla marknader. Utbudet är enormt, så vänta in den där bilen som känns rätt just för dig. 

Text: Daniel Östlund Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta
Mazda MX-5 1990
Nypris på gatan: 146 900 kr
Värde idag: 40 000  – 60 000 kr. *
Motor: Fyrcylindrig rak, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 1 598 cm3. Max effekt 115 hk DIN vid 6 500 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 5 500 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. 
Mått: Axelavstånd 227 cm. Längd/bredd/höjd 395/168/123 cm. Spårvidd fram/bak 141/143 cm. Tjänstevikt 1 080 kg. Tank  45 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare. Dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliska stötdämpare. 
Styrning: Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 9,1 m. 
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 5,5 tum. Däck 185/60 R14. 
Elsystem: 12 volt. 
Bromsar: Ventilerade skivor fram, skivor bak. 
Fartresurser: Toppfart 195 km/h. Acceleration 0 –100 km/h 9,0 s. 
Förbrukning: 0,75 l/mil blandad körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Automobile Revue. 
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, originalskick eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service
Eftersom det fortfarande rullar drösvis med MX-5 är det lätt att hitta både delar och hjälp genom Mazdas servicenätverk. Det som inte finns på hyllan i Sverige plockar Mazda hem på några dagar från Belgien eller skickar efter från Japan i värsta fall. 
Den prismedvetne kan också leta på tyska www.ilmotorsport.de eller på brittiska www.mx5parts.co.uk. I USA hittar man specialdelar på bland annat www.fatcatmotorsports.com, www.racingbeat.com, www.flyinmiata.com eller 949racing.com.
Checklista – kolla detta före köpet!
Kaross
Plåten i MX-5 är galvaniserad så rostproblemen är inte särskilt svåra ens på 20 år gamla brukskörda bilar. Dock kan rost förekomma mellan innerskärm och skärmkant i de främre hjulhusen, då löv och barr och gammal kompost gärna täpper till vattenavrinningen. Dålig avrinning från trösklarna kan också resultera i rost och även hjulhuskanterna bak kan drabbas. 
Motorhuven tappar lätt sin karosspassning vid småsmällar och är den inte i linje med front och skärmar ligger det nära till hands att bilen har haft närkontakt med någonting i dess närhet. 
 
Mekanik
Motorn härstammar från rallybilen 323 GTX och tål mycket misshandel. Ett klattrande vid uppstart indikerar slitna ventillyftare och om kylarvattnet saknar glykol kan korrosion förekomma i lättmetallmaterialen. Kamremmen ska bytas minst var 10 000:e mil eller vart femte år, vilket som inträffar först. Tidiga bilar, fram till juni 1991, kan drabbas av problem med kamremmens nedre drivhjul, vars infästning mot vevaxeln kan glappa. Diffbromsar av viskotyp, på bilar fram till 1993, slits ut med tiden och är inte renoveringsbara. Det i sig behöver inte vara någon katastrof och sladdvilligheten kan återställas med en eftermarknadsdiffbroms. 
 
Chassi
Stötdämpare och bussningar i bärarmar och krängningshämmarstag slits ut med tiden. Nya originaldelar ger tillbaka det där sprittiga vägbeteendet, men för den som helst kör på bana finns oändliga mängder eftermarknadsdelar. Byte av bussningar i bärarmar kan vara lite bökigt, då är det bra att ha både värme och hydraulpress till hands. 
USA-specade bilar har klenare krängningshämmare. 
 
Elektronik
Generellt är elektroniken bombsäker. Det har hänt att motorerna till popup-strålkastarna beckat igen och att elfönsterhissar givit upp. En och annan bil från USA eller Japan kan ha luftkonditionering, kontrollera att den fungerar om kalluft känns viktigt för dig. 
 
Inredning
Även om inredningsmaterialen i MX-5 kan upplevas som japanplastiga brukar de inte ställa till med några problem. Förarstolens klädsel kan slitas ut med tiden på långmilare, annars drabbas modellen av få typfel. 
 
Sufflett (och HT)
Sufflettens plastbakruta blir mjölkig med tiden och kan dessutom spricka. Original­suffletten har en dragkedja runt rutan och för att undvika problem ska denna öppnas när suffletten fälls. Det går att byta bara bakrutan, men sannolikt är det dags att byta resten av suffletten samtidigt. Då finns det mängder av alternativ, från enkla vinylvarianter till tygversioner med glasruta. Hardtop fanns som tillbehör och är eftertraktat i dag, i bra skick kan en hardtop kosta uppåt 6-8 000 kronor på begagnatmarknaden. 

Kommentarer

#1
Magnus Andersson
2013-07-21 21:19

Har precis inhandlat en MX-5 årsmodell -91, ett köp jag aldrig kommer att ångra. Roligare bil kan inte finnas för de pengar en Miata med några år på nacken kostar.

#2
Per Berner
2013-07-22 14:15

Vill så gärna gilla Miatan eftersom grundidén är så härlig. Men man kommer inte ifrån att inredningen är lika gråtrist och plastig som i en gammal Micra, och framförallt: bilen är ett kvartsnummer för liten! Man sitter ju på den, inte i den, på pyttesmå stolar med vindruteramen mitt i synfältet. OK om du är 1,70 och spinkigt lagd, men inget för oss andra. Synd på så rara ärter!

#3
LärarLeif
2013-07-22 20:56

Jag köpte min för sex år sedan. På rakorna har jag inte så mycket att hämta men när det svänger... :) Snabbare runt rondellen än min gamla mc!

#4
Jonatan Brodin
2013-09-29 09:28

Köpte precis en miata från 91. Oerhört vacker bil, känns bra på alla sätt. Har redan börjat längta efter sommaren

#5
Retro
2014-05-11 11:09

Har precis börjat vänja mig vid tanken på att sälja Saab-caben och skaffa en sådan här istället. Och när jag scrollar ner på Klassiker-sidan ligger denna artikel slumpad framme. Det är ett tecken från skyn eller.
Ska man betrakta sig som frälst?? Fast det blir ju inget Träffpunkt 80 då förstås....

#6
Martin Nilson
2014-06-26 22:50

Min första roliga bil var en blå Miata från 1989. Den skänkte gott om glädje både i alppass och på bana. Körde så att även skivorna bak var blåanlöpta på Malmby flygfält en gång! Jag köpte bilen när den rullat 15 000 mil och sålde 5000 mil senare utan ett endaste fel. Funderar ibland på att köpa en igen. Ett litet tips som inte nämns i artikeln är att kolla upp slangarna som leder ner vatten från caben. De går ut på insidan av tröskeln strax framför bakhjulen. Är det stopp blir det inte nödvändigtvis blött i kupén, men garanterat i trösklarna. Mindre bra ur rostsynpunkt.

#7
Thomas Lindgren
2014-08-09 17:32

Köpt en Miata 91, mycket rolig och trevlig bil för en bra penning. Känns lika rolig att köra som gamla MGB gjorde. Tyvärr snart höst och pärlan skall gå i ide, men man kan ju "torråka" i garaget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.