Bild
Nästa artikel

Mercedes 200-280: Kompakt living

Köpguide

1968 bröt sig Mercedes in i ett nytt segment med Kompakten och männen i grå överrock hade fått sin nya favorit. För att vinna garageuppfarts­mästerskapen i status var inte Volvo 144, Peugeot 504 eller Ford 20 M längre något att satsa på.

Efter 1950-talets Bulle och 1960-talets Fena satsade Mercedes på en mer diskret, modernare design inför 1970-talet. Nya och gamla konkurrenter som BMW, Rover och Volvo hade etablerat sig med bilar i storleken snäppet under Fenmercan och där hade de härjat fritt på en lukrativ marknad med köpstarka kunder. Mercedes svar kom 1968 då den Paul Bracq-designade W114/115 debuterade. Storleksmässigt var den knappast kompakt: Föregångaren mätte 475 cm på längden och 180  cm på bredden mot nykomlingens 470 respektive 177 cm.

Men varför kallas den för Kompakt?
Det är i Sverige vi kallar den det, redan i de första svenska broschyrerna förekommer uttrycket. I Tyskland är den mest känd som /8 (strich acht), de fyr- och femcylindriga hette internt W115 emedan de sexcylindriga benämndes W114.

Och varför vill jag ha en?
Det är svårt att inte trivas i en Kompakt. Modellserien har definitivt bidragit till Mercedes rykte som byggare av kvalitetsbilar. Inredningen är av hög kvalitet, funktionell och diskret, stolarna är påkostade med komfort som räcker en hel dag. Klangen vid dörrstängning satte en referens för övriga tillverkare. Droskägarna jublade åt modellen som var praktiskt taget outslitlig. Mercedes var även tidigt ute med att satsa på säkerhet med bland annat vadderad instrumentbräda, krockzoner och eftergivlig rattstång. Temperamentet varierar, i 200D finns bara 55 hk till förfogande i 280E är effekten hela 185 hk. Oavsett fartresurser färdas du tryggt och värdigt, inte sällan med ett självbelåtet leende på läpparna.

De brukar vara ganska rostiga väl?
Mercedes berättade stolt i sin försäljningsbroschyr att inte mindre än 14 kg rostskyddsmedel applicerats på varje bil. Kanske borde de ha ökat den mängden då just rosten är bilarnas värsta fiende. En karossrenovering är både dyr, dryg och tidskrävande så att köpa en dyrare och finare bil är definitivt ingen dum idé såvida du inte är kunnig inom bilplåt.

Vilken Kompakt ska man köpa?
Det är inte helt lätt att svara på. Rent ekonomiskt kanske en fin fyrcylindrig 200, 220 eller 230 med sina lägre driftskostnader är att föredra. Å andra sidan körs en entusiastbil inte långt varje år, så en högre bränsleförbrukning uppvägs definitivt av en silkeslent spinnande rak sexa. De senare har ofta en mer omfattande utrustning. Men hittar du en Kompakt i gott skick är rådet att slå till direkt, oavsett utförande.

De är alltså svåra att hitta?
Japp, det finns väldigt få fina originalbilar kvar. De allra flesta är ihjälbruksade eller är på god väg att bli det. Av överlevarna har en del konverterats till diesel för att kunna köras ännu längre, ännu billigare. Kompakten är kanske inte heller den av Mercedes bilar man först tänker på som entusiast- och samlarbil. Ett nymornat intresse kan dock skönjas vilket även märks hos verkstäder och reservdelsförsäljare.

Ska jag välja automat eller manuell?
Det är en smaksak. Bilen är en glidarvagn så kanske en automatlåda passar bra ändå. Låt bilens skick i övrigt avgöra framför typ av växellåda.

Är det svårt att hitta reservdelar?
Inte alls, det mesta finns. Mercedes själva har gott om delar och en rad specilister verkar också i Sverige. Priserna varierar kraftigt med originaldelar i täten. Tidigare var originaldelar definitivt bättre än pirat men idag har det jämnat ut sig och kvaliteten är mer likartad oavsett var du köper. Det lönar sig fortfarande mycket bra att ringa runt bland leverantörerna.

Så hur mycket ska jag betala?
Renoveringsobjekt kostar upp till 20 000 kr, exemplar i gott skick börjar på 40 000 kr och uppåt. Fina sexcylindriga bilar med omfattande utrustning är aningen dyrare. I Tyskland är utbudet större men priserna är också högre. Börja med att försöka snoka upp en av de sista farbrorkörda lågmilarna i Sverige!

Text Staffan Erlandsson Foto Simon Hamelius

Hårdfakta: Mercedes 200 (250) 1970

Nypris: 25 950 kr (250: 32 950 kr)
Värde idag: 30 000 – 50 000 kr*
Motor: Rak fyrcylindrig (sexcylindrig), två ventiler per cylinder, en förgasare två förgasare. Vattenkylning. Volym 1 988 cm3 (2 496 cm3). Max effekt 95 hk DIN vid 5 000 v/min (130 hk DIN vid 5 400 v/min). Max vridmoment 156 Nm vid 2 800 v/min (199 Nm vid 3 600 v/min).
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med golvspak alt. fyrväxlad automatlåda, rattspak.
Mått: Axelavstånd 275 cm. Längd/bredd/höjd 470/177/145 cm. Spårvidd fram/bak 144/140 cm. Tjänstevikt 1 410 kg (1 480 kg). Tank 65 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak, delad bakaxel.
Styrning: Kulmutter 5,25 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10,85 m. (Kulmutter med servo 3,2 varv mellan fulla rattutslag, vändcirkel 10,6 m.)
Hjul: Plåtfälg 5,5 tum, däck 175 14.
Elsystem: 12 V.
Bromsar: Skivor fram och bak, servo.
Fartresurser: Toppfart 163 (182) km/h. Acceleration 0–100 km/h 15,4 (11,9) sek.
Förbrukning: 1,32 l/mil (1,21 l/mil) blandad körning .

Källor: Jan Ullén bilfakta, original­broschyrer.

*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa defekter.

Klubbliv
Mercedes-Benzklubben Sverige www.mercedesklubben.com är sanktionerad av självaste Daimler-Benz och dessutom medlem i MHRF. Samtliga Mercedes-intresserade är välkomna. Surfa in på www.sverige.mercedes-benz-clubs.com

Reservdelar och service

Utbudet för att vara en så gammal bil är gott, faktiskt även hos Mercedeshandlarna. I Sverige finns specialiserade verkstäder och reservdelsfirmor som MBZ Classic och Mercedesdelar i Växjö. Shoppa gärna runt då prisbilden skiljer en hel del.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

KAROSS
Bilens akilleshäl är rosten. Kolla både främre och bakre hjulhus. I de främre bör lyktpottorna inspekteras, liksom i bakkant mot tröskellådan. Ett klassiskt rostställe finns bakom hjulet under stötfångaren bak. Ett bra tips kan vara att montera innerskärm fram samt överdimensionerade stänklappar runt om, åtminstone om du kör mycket på grusväg eller vintertid. När du öppnar dörren ska du lyfta på mattorna och kolla golvet. Det är inte helt ovanligt att ventilationssystemets dränering är igensatt med följd att regnvattnet hamnar på golvet i framsätet. Andra viktiga ställen att kontrollera är gummilister runt dörrar som gärna läcker in vatten då de åldras och ger grogrund för rost. Även torpedväggen kan rosta vilket är svårt att upptäcka vid en hastig inspektion. Under bör balkar och golv inspekteras, dräneringshålen i balkarna ska vara öppna och rena.

MEKANIK
Mekaniken är av högsta kvalitet. Kamkedjan är långlivad men skulle den tröttna rasslar den ljudligt i god tid. Ett byte vid 30 000 mil i preventivt syfte brukar rekommenderas av kännare.
 
BROMSAR
Bromsarna är sällan ett problem så länge bilen används. Det finns mycket delar att köpa nya förutom utbytesbromsok då det är brist på stommar. Mercedesverkstaden MBZ har främre ATE-bromsok för 2 463 kr, bakre diton för 1800 kr, främre bromsskivor kostar 520 kr, bakre 316 kr och huvudbromscylinder 900 kr. Många väljer även att flytta över ok och ventilerade framskivor från W107-serien för att få lite mer bett i bromsarna.

CHASSI
Bakfjädrarna tröttnar och ger en hängande bakvagn. Här finns en typiskt tysk lösning: För att hitta rätt fjäderkonstant går du in i en lista som tagits fram av Mercedes. Här hittar du olika typer av utrustning som poängbelastas. En tung luftkonditionering ger fler poäng än radio. Summan av dessa poäng ger besked om vilken fjäder du skall ha. När du sen valt fjäder bestämmer fjäderns färgmarkering vilken av de två gummimellanläggen som bör användas för att få rätt höjd på ekipaget. Originalstötdämpare kostar 2 238 kr styck på Mercedesverkstaden i Akalla, MBZ kan erbjuda Sachsdämpare för 1 300 kr styck fram och 1 130 kr styck bak. En annan lösning är att montera luftdämpare.

VÄXELLÅDOR
Den äldre automatlådan utan momentomvandlare (hydrau­lisk koppling) kan ge en ryckig gång och går följaktligen under namnet ryckomatic. Detta kan till viss del justeras men blir en balansgång mellan lite ryckighet och slirande låda. Automatlådorna mår inte bra av att stå stilla eftersom packningar och packboxar gärna torkar och börjar läcka. Manuella lådor är seglivade så länge de servas med rätt olja. Detta kan vara ett problem då rätt olja är ”fel” olja, nämligen ATF-olja som används i automatlådor. Vissa ägare tycker sig veta bättre och häller gärna i tjockare olja som gör lådan svårväxlad och ger synkringarna problem att hänga med.

STYRNING
Kulmutterstyrningen kan bli glapp, viss justeringsmån finns om man lyfter ur. Servo rekommenderas. Hittar du en pärla utan servo är det lätt att eftermontera då allt passar rakt av.
 
INREDNING
Ny klädsel finns att tillgå. Oftast uppgraderar ägarna till läder då de ändå ska byta, prisskillnaden mot textilklädsel är liten. Även taxiklädseln MB Tex (vinyl) finns att beställa.

Kommentarer

#1
john_tonnesen
2011-12-08 23:08

Vart får ni tag i huvudcylinder för 900???

#2
Lars-Göran Larsson
2014-05-03 20:30

En jätte fin bil helt i original som är med i nästa film på SvTelevision som kommer i hösten.

#3
Andreas
2016-09-15 14:06

Jag har beställt en huvudcylinder härifrån
http://www.eurobildelar.se/del/ate/954401

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.