Bild
Nästa artikel

Mercedes-Benz S-Klass W140

I den bästa av världar

Ansedd som lite over-the-top när den kom 1991 är idag Mercedes S-klass W140 en undervärderad pansarklassiker. Men det lär inte dröja innan priserna stiger.

Mercedes W140, Världens Bästa Bil, kunde lätt kosta som en hel kommun i Norrland som ny. Idag kostar Sveriges billigaste Världens Bästa Bil 14 000 kronor på Blocket. Köpläge? Absolut! Mercedes S-klass är mer än en bil. Det är ett hermetiskt tillslutet skyddsrum. En njutningscell att fly undan i när omvärldens sorl blir för påträngande. Tror du mig inte? Överlåt den konstlösa sysslan att dra igen dörren den sista biten till det allestädes närvarande vakuumservot. Sjunk tillrätta. Lyssna på tystnaden och skicka en vänlig tanke till konstruktören bakom de dubbelglasade fönsterrutorna. Är motorn ens igång? Låt lillfingret spreta lite lojt när du lägger handen på växelspaken. Glid sedan ut i trafiken och lägg märke till hur omvärlden makar på sig. Det kallas gräddfil. Det finns ingen människa med respekt för livet som går mot röd gubbe när en två ton tung Mercedes kommer svepande från sidan.

 
Men hallå? På tok för ny för mig.
Är den? De första exemplaren är över 20 år gamla idag. Föreställ dig att du 1952 ögnar igenom radannonserna och får syn på en löjligt billig Mercedes SSK från 1932. Jämförelsen haltar, visst, men alla S-klass har någon gång slagit i botten för att sedan åter börja klättra i pris och i fallet W140 verkar det vara precis just nu du ska knipa rätt exemplar!
 
Rätt exemplar?
Lågmilaren med 6 000 mil på mätaren är inte givet det rätta exemplaret. De milen kan till största del ha avverkats i stadstrafik av cigarrbolmande direktörer i surkålsbranchen. Risken är stor att samma bil under långa perioder stått still. W140 ska helst inte stå still.
En bil med 20 000 välservade landsvägsmil bakom sig kan faktiskt vara en bättre affär. Det här är en Mercedes från tiden då Mercedes var Mercedes – och de åldras med värdighet så länge de får värdig vård. Köp en välutrustad och väldokumenterad bil som fortfarande känns tajt och fräsch. Låt helhetsintrycket väga tungt, undvik bilar som visar minsta tecken på förfall. Hyfsade bilar börjar runt 60 000 kronor, men räkna med att lägga runt 100 000 för att få ett exemplar i toppskick.
 
Vadå ”när Mercedes var Mercedes”?
W-140 började säljas 1991, alltså innan fusioneringen med Chrysler-koncernen 1998 och således innan hjälteekonomerna på allvar börjat resonera sig fram till att Mercedes var onödigt överkonstruerade bilar. Skissandet på W140 inleddes redan 1981. Bilen blev tillsammans med åttiotalet aningen vräkigare och mer komplicerad för vart år som gick. Den ursprungliga tanken var att modellserien skulle presenteras 1989, men den nykonstruerade V12:an drog ut på tiden.
När W140 presenterades var åttiotalets sötaste dagar förbi och  modellen svävade några år i vakuum innan försäljningen tog fart. När serien avlöstes av W220 1998 hade 406 532 bilar byggts, vilket får anses vara ett halvt godkänt.
 
Men vilken modell då?
När Mercedes presenterade V12:an tillsammans med W140 var det den första tolva man byggt sedan kriget – och då satt de i nosen på flygplan från Messerschmitt. Legenderna har redan börjat spinnas och vi törs gissa att de kommer att värderas högt i framtiden. Bäst prestanda i förhållande till ekonomi ger den minsta V8:an på 4,2 liter och 279 hästar. Småsexorna jobbar övertid för att hålla den två ton tunga bilen på rull. Tråkiga till allt annat än rent bruksande. Coupé-modellen har sannolikt störst värde om du vill sälja om några år. Även jättelimon – Pullman som kom 1996 – kan spås en lysande framtid. Men då pratar vi verkligen inte om några 14 000.
 
Men begagnad lyxbil? Det vet väl all…
Det här är avancerade bilar och varningslampan som tänds i ditt huvud är ingenting mot alla varningslampor som kan tändas på instrumentpanelen. Fortsätt läsa. S-klass är av tradition Mercedes experimentverkstad för ny teknik. Enbart motorelektroniken till V12:an består av sju styrdatorer och ett oräkneligt antal givare. Det är mycket som kan gå sönder, precis som alla broar i landet när som helst kan rasa ihop eller alla tåg krocka – men det behöver nödvändigtvis inte hända.
 
Jag fixar vad som helst på min garageuppfart! 
Men inte vad som helst på en W140! Mercedes brydde sig inte nämnvärt om att göra livet lättare för mekaniker när W140 konstruerades. Det är trångt. Överallt. Vanliga service­arbeten är genomförbara – eventuellt. Så även enklare mekaniska reparationer, med någon blodad knoge och utslagen framtand. Men räkna med att du kommer att behöva professionell hjälp åtminstone någon gång ­ibland. Budgetera därefter.
Det är fram för allt de elektriska felen som ställer till det för hobby-mekanikern. Felkoder kan vem som helst läsa av, sedan krävs det både fantasi, förstånd och erfarenhet av modellen för att veta vad som behöver åtgärdas.
Hårdfakta

Mercedes S600 1995

Nypris: ca 1 192 900 kronor
Värde idag: 60 000 – 100 000 kronor*
Motor: Tolvcylindrig V-motor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 5 987cm3. Max effekt 394 hk ECE vid 5 200 r/min. Max vridmoment 570 Nm vid 3 800 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad automatlåda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 314 cm. Spårvidd fram/bak 160/157,5. Längd/bredd/höjd 521,5/188,5/148,5 cm. Tjänstevikt 2 350 kg. Tank 100 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, delad bakaxel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäcka. Parameterstyrning. Vändcirkel 12,5 m.
Hjul: Aluminiumfälgar, 235/60 ZR 16. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak ABS.
Fartresurser: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,6 s. 
Förbrukning: 1,37 l/mil blandad körning.
Källor: Automobil Revue ´95.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service

Det mesta går fortfarande att få tag på genom Mercedes. Ebay är billigare och där det finns en nätbutik som specialiserar sig på begagnade delar. Bernats Bil i Stockholm har lång erfarenhet av modellen, så även MBZ Classic på Lidingö.

Giv akt! Kolla detta före köpet

Motor/drivlina

Generellt ger motorerna sällan mekaniska problem så länge service sköts. Kamaxlarna är kedjedrivna så dyra kamremsbyten behöver du inte oroa dig för. Som sig bör i en Mercedes är oljevolymen stor vilket kan bli kännbart vid service, men å andra sidan är intervallerna generösa. V12:an sväljer hela tio liter, sexan nöjer sig med 7,5. Dieselbilarna har haft problem med krokiga vevstakar. Bilar byggda efter 1995 har haft problem med motorns kabelhärva. Många bilar har fått en ny, förbättrad härva monterad. Det är ett omfattande jobb att byta och härvan är i sig dyr. De sexcylindriga motorerna jobbar hårt och blåser oftare sin toppackning.
De flesta problem med automatlådorna härrör till olja som inte blivit bytt eller behöver bytas. Mercedes specificerar ingen intervall, men att byta olja och filter vid 6 000 mil är ingen dum idé. Titta i bilens papper – finns någon dokumentation på att detta utförts? Finns inga papper alls? Promenera vidare …
 
Kaross
Mercedes gjorde ett stort nummer av att lackeringen var vattenbaserad och att stora delar av bilen enkelt kunde återvinnas. Vissa exemplar visar tydligt hur lättåtervunnen W140 är. Rostiga bilar är nästintill ointressanta. Det kommer att dröja många år innan det är ekonomiskt försvarbart att plåtrenovera en W140. 
 
Inredning/utrustning
En fullutrustad bil kommer alltid att värderas högre när det är dags att sälja, men då gäller det att allting fungerar – och att få tillbaka funktionen i finesser som slutat fungera kan vara dyrt. Kontrollera så allt fungerar – pruta när saker inte fungerar. De dubbelglasade rutorna är tunga för fönsterhissarna. Underliga ljud när rutorna manövreras betyder att ett byte är nära förestående. Bilar tillverkade innan 1995 har problem med luftkonditioneringens evaporator. Att byta kräver demontering av instrumentpanelen, räkna med 18–30 verkstadstimmar plus en reservdel som är dyr i sig själv. Om ett byte redan är gjort – kontrollera så allt är prydligt återmonterat. Många dyra reparationer döljer sig bakom formuleringen ”AC:n behöver bara fyllas”.
 
Chassi
Det här är tunga bilar och hjulupphängningar slits. Bussningarna till motorns hjälpram slits både med ålder och mil. Bussningarna är förhållandevis billiga – bytet är däremot arbetskrävande. Bilar utan nivåreglerande fjädring har problem med brustna skruvfjädrar fram. Kör i gupp och lyssna efter brak i framvagnen. 
 
Privatimporterat
Det behöver inte betyda just någonting om exemplaret du tittar på är importerat, men kom ihåg att det åtminstone tidigare varit tysk nationalsport att ”justera” mätarställningar. Dokumentation, dokumentation, dokumentation.

Kommentarer

#1
OlleHi
2013-10-08 20:42

Är jag slut i kolan om jag vill en köpa en S600?

#2
John
2013-11-05 16:42

Absolut inte! Låt bara bli de absolut billigaste exemplaren och ta ett välskött ex. Det kommer att löna sig!

Sen det gamla vanliga, allt ska funka osv; men märk väl, efter att ha kört min S500 coupe i nära nog 10000 mil så kan jag intyga att man inte på något sätt märker av dåliga bussningar osv, förrän de väl är bytta vill säga. Komforten kan inte nog understrykas!

Personligen tycker jag 500 räcker gott till, men det är så klart en smaksak. Se dock till att motorn är bra i ordning med avseende på luftmassemätare osv; det gör en ENORM skillnad på V8an, och borde rimligen göra det på tolvan med!

#3
OlleHi
2013-11-06 10:08

Något vrak hade jag definitivt inte tänkt mig. Det är suget efter en v12:a som gör att jag tittar på en W140. En tysk bilhandlare sa att det var bästa bilen MB tillverkat, sedan har det gått utför.
Luftmassemätaren har jag hört att det är komplicerat att byta, men hur yttrar sig felet?
Min fru kommer bli galen om jag kommer hem med en sån. Är en W140 V12 värd en skilsmässa?

#4
John
2013-11-18 10:26

Lite vid sidan av har jag hört att de flesta modeller efter W108 var den sista riktiga mercan...
Oavsett vad så skulle jag säga att kvalitén på W140 är mycket god. Däremot inte sagt att saker inte kan krångla; och den går inte felsöka som en gammal bil (åtminstone inte elektroniken).
Däremot kan man med lite möda hitta utmärkta felsökningsmanualer på nätet och via diverse forum (jag föredrar benzworld.org)

Jag har faktiskt haft luftmassemätarproblem på min 500; för min del yttrade det sig genom att bilen tjuvdog lite då och då, men startade alltid upp på första försöket. det slutade med ny luftmassemätare och nya lambdasonder. Jag rekommenderar verkligen att man isåfall byter båda, då både LMM och Lambdan degraderas med tiden.
Undvik piratdelar, även om de är bosch orginal, den vetskapen kostade mig några sköna tusenlappar, utan gå till mercedes istället och gråt bara en gång...

Vad jag har förstått sitter LMMerna på v12an precis bakom lufftrenaren synnerligen lättåtkomligt, men är inte helt säker. Lambdan sitter undertill någonstans (du borde ha minst två) gissningsvis lika bökigt som på alla andra bilar...
Är du minsta osäker på reparationen kan du gott lämna in den; min erfarenhet är att delarna är så dyra/snabba att byta att arbetskostnaden blir liten i förhållande till vad delarna kostar.
Den lilla extrakostnaden vägs mer än väl upp av att man får sinnesfrid/garanti/någon att skälla på om det går illa.

Köp i vart fall den finaste du kan komma över, men spar slantar så det räcker till en blombukett också ;)

#5
Sven Broddesson
2015-02-18 19:20

Hej. Det här har jag läst för några år sedan och artikeln är lika bra nu. Saken är den att jag tänker köpa en nu i vår och behöver hjälp. Finns det en lathund för felsökning eller finns det någon som kan granska bilen åt mig?

#6
Jörgen
2015-03-04 16:21

Hejsan Sven Broddeson. Jag kan eventuellt hjälpa dig. Har själv en w140 400SE.

Maila mig på jorgen_81@hotmail.com så ser vi "vad vi" kan komma fram till!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!