Bild
Nästa artikel

Mini Cooper 1990-2000: Moderna museet

Köpguide

En 1960-talsikon med nybilskänsla – det låter som en lockande kombination. 
En Mini Cooper från 1990-talet erbjuder klassiskt utseende med åtminstone viss modern 
bekvämlighet. Men en del exemplar är redan i stort behov av rostlagning.

Bilen som definierade den moderna småbilen, som vann Monte Carlorallyt tre gånger och som hållit sig märkligt fräsch genom decennierna.  Hundkojan hann vara med om mycket under de 41 år som den tillverkades. Efter många års frånvaro från den svenska marknaden började den importeras igen 1997 och försäljningen gick under några år förvånansvärt bra.

En Mini Cooper från 1997, den är ju nästan ny?
Ja men ändå från en helt annan tid. Ta bara ratten, den har samma busslutning som på 1960-talet, men är nu liten och tjock. Samtidigt har du som förare betydligt bredare däck att hantera utan någon servo till hjälp. Trots att de här bilarna bara är runt tio år så kan skicket variera stort. Det finns exemplar som har mycket rost och som kräver stora reparationer. Direktimporterade Minis har sannolikt ännu sämre rostskydd än de svensksålda. Kanske är det bättre att titta på de som redan från början använts som entusiastbil på sommaren.

Så den skiljer sig mycket från en äldre Hundkoja?
Ja och nej. Ja på så vis att en Mini från 1960-1970-talet var en enkel och funktionell folkbil och en 90-talare något av en nostalgisk lyxutrystad premiumsmåbil långt ifrån Hundkojans fader  sir Alec Issigonis ideal. Nej, därför att grundkonstruktionen är den samma. Men det är klart att en del hänt, den gamla A-motorn på 1 275 kubik har fått insprutning och inredningen har blivit betydligt flärdfullare.

Men en Hundkoja, är inte den väldigt trång?
Om vi pratar äldre Minis nej, de är förvånansvärt rymliga inuti. Men på 90-talet hade Hundkojan fått större stolar, tjockare dörrar med vevrutor och mycket annat som gör att de här bilarna känns mycket trängre än en bil från 1960-talet. Bagageutrymmet är förstås lika litet oavsett årsmodell, men två personer som lägger sina väskor i baksätet får ändå rimligt med plats för sitt resebagage.

Är den kul att köra då?
Skojar du? I stadstrafik är man helt oslagbar och kör gärna slalom runt allt och alla. Den är ju fyrväxlad men utväxlingen är väldigt hög, så även om motorljudet är högt så är går det att köra i motorvägsfart. Direktstyrdheten och väghållningen är helt fantastisk. Men du sitter konstigt, det bullrar och gummifjädringen låter dig känna av varenda ojämnhet i asfalten. Men om du verkligen gillar att köra är kanske allt det där bara fördelar?

Är inte en så liten bil farlig?
Jo det är klart, det går inte att komma ifrån att Minin skapades långt innan vågen av säkerhetsbilar på 1970-talet och våra dagars Euro NCAP. På minussidan kan nämnas att den saknar ABS-bromsar. Men Hundkojorna av de sista årsmodellerna har i alla fall bättre säkerhet än de äldre med krockkudde i ratten och bältessträckare.

Vilken Mini Cooper ska jag köpa då?
Omkring 300 bilar såldes i Sverige 1997-2000. Ett antal exemplar har dessutom direktimporterats. Importerade tidiga 90-talare med en del skavanker kan gå för omkring 20 000 kronor. Många -97:or bjuds ut för runt 40 000 kronor och extremt fina lågmilare för det dubbla. Priserna verkar inte sjunka utan har kanske hittat sin lägstapunkt, i alla fall för riktigt välbevarade Mini Coopers. Lagerbilarna var röda eller gröna, men det gick också att beställa olika specialmodeller med särskilda färger och utrustningspaket. Förutom den vanliga Cooper såldes ett antal ”Picko Edition”, men de var bara dekaltrimmade. En riktig specialare var Mini 40 som såldes i ett begränsat antal 1999. Enfärgad med breda 13-tumshjul och instrumentpanel i borstad aluminium.

Finns det några tillbehör att köpa idag?
Ja, otroliga mängder! Fast de här bilarna har redan mycket av det som var populärt att sätta dit på de äldre Hundkojorna som stripes, skärmbreddare, aluminiumfälgar, träpanel och extraljus. Många sätter på breda 13-tumshjul, men förutom att de gör bilen mer tung att ratta så tar framhjulslagren slut mycket snabbare med de stora fälgarna.

Hur ska man använda den?
Den som vill kan förstås ha den som bruksbil året runt. Men det tar en stund att vänja sig vid litenheten. Körställningen är inte direkt modern så det är bäst att ta lite pauser vid längre resor. Det bästa är kanske att köpa en bil som använts som entusiastbil och fortsätta att använda den så. Men du ska inte vara rädd att köra den hårt ibland. En Hundkoja köper du för att du blir glad av att köra den och inte bara det, människor du möter blir också glada. 

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Mini Cooper 1997

Nypris: 94 500 kr
Värde idag: 40 000 – 60 000 kronor*
Motor: Rak fyrcylindrig motor med stötstänger 2 ventiler per cylinder. Insprutning. Vattenkylning. Volym 1 275 cm3. Max effekt 63 hk DIN (46 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 95 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Mått: Axelavstånd 204 cm. Längd/bredd/höjd 305/141/135 cm. Spårvidd fram/bak 124/121 cm. Vikt 783 kg. Tank 34 liter.
Fjädring/hjulställ: Gummi­fjädring. Fram hjälpram och tvärlänkar, bak hjälpram och längslänkar.
Styrning: Kuggstång. 2,7 varv mellan fulla rattutslag. Vänd­cirkel 8,6 m.
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 4,5 tum, däck 145/70 SR12.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart ca 145 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 13,7 s.
Förbrukning: 0,8 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, originalbroschyr.


*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Klubbliv
Det finns två klubbar i Sverige: Mini Seven Club med 600 medlemmar, www.minisevenclub.com och Mini Club Sweden med 350 medlemmar, www.miniclubsweden.com. Dessutom finns forumet www.hundkoja.com.

Reservdelar och service

Allt finns! Nästan. Jana Motors (www.janamotors.info.se) i Bålsta är helt inriktat på Hundkojan, British Motor (www.britishmotor.se) i Stockholm har också mycket delar. Naturligtvis finns det hur mycket som helst att köpa i England, två adresser är: www.scparts.co.uk och www.minisport.com.

Checklistan – se upp med detta!

 

Kaross
Det finns 90-talshundkojor som redan helrenoverats på grund av rostskador. Förutom de ställen där alla Hundkojor rostar: Trekanterna framför dörrarna, tröskellådor och den bakre hjälpramen, så finns ett rostställe som bara drabbar 90-talarna. De här bilarna har en bredare vindrutelist som täcker en liten inbuktning i plåten. När gummilisten ligger över den så blir den en utmärkt kanal för regnvatten som samlas under vindrutan. Många väljer att byta vindrutelist till en smalare. Kolla också dropplisterna runt taket, där kan vatten bli stående. Direktimporterade bilar har ofta ett ännu sämre rostskydd än svensksålda.

Mekanik
Det finns delar till de nyare årsmodellerna som börjar bli svåra att få tag i, som tomgångsmotorn. Den kan haka upp sig på ett varvtal och går inte att reparera. Ett vanligt problem på bilar som stått still är att kopplingsarmen fastnar när pedalen trampas i botten. Det här är ett problem som inte finns på de äldre Hundkojorna.

Chassi
Om bilen är låg fram eller rentav sned så är det gummifjädringen fram som klappat ihop. Det här är ett mycket vanligt fel på alla Minis mellan 1997 – 2000. Problemet beror på att Rover bytte leverantör av gummi och lösningen är att byta till originalgummin.Det händer att de bakre gummifästena till framvagnen spricker, då blir det vibrationer i bilen.
Bromsskivorna tar slut fort, att köpa nya av budgetkvalité kostar 350 kronor styck.

Elektronik
Blinkersarmen slits ofta ner så att den inte får någon kontakt. Armen kostar cirka 850 kronor att byta ut. Andra fel som förekommer är att styrboxen till bränsleinsprutningen lägger av och att bränslepumpen går sönder. Pumpen sitter inne i tanken vilket förstås försvårar bytet. En ny bränslepump kostar cirka 3 500 kronor. Om nyckelsändaren går sönder så slår startspärren till och det går inte att starta bilen. Normalt ordnas det med att programmera en ny sändare vilket kostar omkring 1 500 kronor.

Inredning
Rost invid vindrutan kan göra att det läcker in vatten på instrumentpanelen av trä, den finns dock att köpa. Torra gummilister på sidorutorna kan också göra att det läcker in vatten.  Allmänt sett så finns det hur mycket inredningsdetaljer som helst att köpa till Hundkojor så det är ingen katastrof om säten eller mattor är utslitna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.