Bild
Nästa artikel

Porsche 911

Yippie yuppie!

En Porsche 911 från 1980-talet har gått från het yuppiebil via utskälld symbol för allt som var fel med champagnegaloppens era till eftertraktad samlarbil med högt nöjes- och bruksvärde. Rå körglädje utlovas!

Redan före andra världskriget hade Ferdinand Porsche byggt sportvagnar på Volkswagenbas, bland annat den strömlinjeformade Porsche 64. 1948 började föregångaren Porsche 356 byggas. Den blev en framgångssaga som satte Porsches namn på kartan. I mitten av 60–talet var det dags för efterträdaren. Kraven var höga och tiderna hade ändrats – det räckte inte längre med 55 hk och en vacker kaross. En ny bil med nykonstruerad 130 hk stark sexcylindrig luftkyld boxer på två liter och torrsumpssmörjning räckte för att sätta ner foten rejält. Resten är historia, modellserien blev legendarisk och lever än idag, närmare ett halvsekel senare.
För många symboliserar 911 överklass och klipparmentalitet men det går inte att komma ifrån det faktum att bilen är en mycket kompetent sportbil, även om det under 80-talets glada dagar lades fler varv runt Stureplan i Stockholm än på Mantorp. 
 
Men vågar man köpa en 911?
En 911 är inget man drar runt på a-kassa, den kostar en del i inköp. Men hittar du en välservad bil med rätt mil i gott skick så behöver du heller inte vara miljonär för att äga den. Visst, service är inte billigt, men som hobbybil med körsträckor på några hundra mil per år behöver det inte bli särskilt blodigt. Enda risken är att milen blir fler än man tänkt från början… Kontrollera bilen själv efter eget huvud, känner du dig nöjd men vill få allt bekräftat bör du boka tid för genomgång på verkstaden. Porscheverkstäderna är ofta bemannade av entusiaster som gärna hjälper till mot skälig ersättning.
 
Vilka kör Porsche 911?
Alla sorter! Ägardemografin varierar från tanter med blått hår som gillar varumärket, välbeställda yngre förmågor som vill få något bekräftat till seriösa racingamatörer vars liv och fritid kretsar kring varvtider på racerbanan. Bilen erbjuder alla något utöver det vanliga. Vi kan tala om vridmoment eller fartresurser, värdebeständighet eller statuspryl, den uppfyller alla krav. Porsche 911 är dessutom en legend i sportbilsvärlden och man bör någon gång under sin livstid ha ägt en.
 
Är den inte ruskigt dyr?
En 911 blir aldrig riktigt billig på det sätt som andra lyx- och sportbilar blir efter ett några år men generellt kan man säga att näst sista modellserien är den man kan göra kap på. 1980-talarna har definitivt passerat sin djupaste svacka och de som köpte fina bilar för några år sedan har sett värdeökningar som lätt slår börsutvecklingen. Priserna för en Carrera 3,2 från slutet av 80–talet börjar strax under 200 000  kr och slutar över 300 000 kr. Tidiga bilar ur 996-serien (1997–2006) börjar på 250 000 kr. 
 
Att äga då?
Att helförsäkra en 911 från 1988 kostar inte mer än 5 400  kr för en 45-årig man boende på landet utanför Uppsala. 2000–milaservicen för en 911 -85, som omfattar de vanliga inspektionerna men även byte av bromsvätska, tändstift, luftfilter och den tidskrävande ventiljusteringen kostar 12 505 kr på K3 i Stockholm. Årsservice med byte av olja och filter samt inspektioner kostar 5 891 kr, med bromsvätska 7 226 kr. 
 
Hur är den att köra – egentligen?
De finns de som hävdar att ingen till fullo kan lära sig att hantera en 911 – men att det är kul att ständigt försöka! Det handlar om en enkel men smart konstruktion som ger vissa motsägelsefulla egenskaper. Till en början är uppförandet väldigt understyrt men det kan blixtsnabbt ändras till våldsam överstyrning. Men du behöver inte pressa den för att ha kul – den råa och samtidigt förfinade körkänslan är beroendeframkallande i alla farter. 
Vissa ägare av de allra första årsmodellerna fick elva kg bly monterat i de främre stötfångarna för att motverka den extrema understyrningen, andra gick förarkurser och lärde sig utnyttja och njuta bilens förmågor. Ett knep kan vara att investera i riktiga vinterdäck och ge sig ut under vintern för att utforska och lära sig bemästra pendeleffekten. 
Eller varför inte gå med i Porscheklubben och åka bana eller konbana? För en driven förare är 911 en dröm på racerbanan. För alla andra räcker det med motorljud, lukt och fartintryck; redan efter första turen genom ett långt tunnelsystem med öppna rutor har du fått valuta för pengarna!

Text: Staffan Erlandsson

Hårdfakta
911 Carrera 3,2 1987
Nypris: 315 400 kr.
Värde idag: 200 000 kr och uppåt.
Motor:  6-cylindrig boxermotor med överliggande kamaxlar. Bränsleinsprutning, luftkylning. Volym 3164 cm3. Max effekt 231 hk vid 5 900 r/min. Max vridmoment 284 Nm vid 4 800 r/min.
Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 227 cm. Längd/bredd/höjd 429/165/132 cm. Spårvidd fram/bak 137/138 cm. Vikt 1 340 kg. Tank 85 liter.
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring, individuell bakhjulsupphängning.
Styrning: Kuggstång 3,8 varv mellan fulla utslag, ej servo. Vändcirkel 11,0 m.
Hjul: Lättmetall, 6 tum fram, 7 tum bak. Däck fram 185/70 VR15, bak 215/60 VR15.
Elsystem: 12 V, växelström.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 245 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,0 sek.
Förbrukning: 1,12 l/mil blandad körning.
Källor: Porsche 911 Red Book, The Porsche 911 And Derivatives.
Reservdelar och service

Porsche 911 är en populär bil vilket återspeglas i den goda tillgången på delar, både inom och utom landet, spana gärna av nätet och svenska Porscheklubben. Auktoriserade Porscheverkstäder hjälper dig gärna, för äldre bilar som Carrera 3,2 finns även mycket entusiastiska och oberoende verkstäder med ett gediget kunnande.

Checklista – kolla detta före köpet!
Kaross
911 fick galvaniserad kaross 1976. Galvaniseringen är dock ingen garanti mot rost, även om Carreran inte är ökänd som rostburk. Stenskott och krockskador är dock bara två av många möjliga orsaker till att skyddande galvanisering förstörs. Gå igenom bilen förbehållslöst, lita inte på en vacker yta. Några givna ställen är hjulhusen, lyktpottorna bakom framljusen inne i framskärmarna, dräneringshål i dörrar och bränslepåfyllning, plåt runt öppningshandtaget för motorhuven, domkraftsfästen och infästningar i chassit för torsionsstavarna. Bedöm även gliporna mellan olika karossdelar som dörr/bakskärm/huv. Variationer i glipan kan tyda på krockskada som i sin tur kan vara en källa till rostproblem. Både fram- och baklampor kan vara kondensfyllda, antingen beroende på sprickor i glasen eller torra tätningar.
 
Mekanik
3,2–litersmotorn är i grunden en pålitlig maskin, av många ansedd som en av de bättre. Ojämn gång kan bero på tjuvluft från insugspackningarna. Kostar drygt 6 000 kr att rätta till. Trasig tempgivare till motorn hamnar på dryga 3 400 kr. Problem med läckage i oljereturen från topp till vevhus kan förekomma. Rören är i metall med en packning som gärna torkar. Tidigare innebar detta motorlyft, idag finns en repsats som löser problemet för hyggliga 5 200 kr. Rutinerade ägare hävdar att oljetrycket bör ligga på en bar per 1 000 r/min, det vill säga vid 4 000 r/min skall det ligga på fyra bar.
 
Avgassystem
En bil med dåligt avgassystem kräver prisjustering. Satsa gärna på rostfritt om du tänkt behålla din bil länge. Exempelvis nya värmekammare finns att köpa i rostfritt för dryga 4 000 kr styck. 
 
Bromsar
Bekräfta att bilen går rakt fram under hård inbromsning. Inga vibrationer skall märkas under inbromsning. Bilar som levt ett aktivt liv på racerbanan sliter bromsar. Komplett sats med skivor, belägg och monteringsdetaljer kostar 8 920 kr. 
 
Transmission
Bilens starka karaktär parat med gasglada förares svaga dito kan äta koppling. Byte kostar drygt 17 000 kr. Den tidigare 915-lådan beskylls ofta för att vara inexakt och sladdrig. Gör inte misstaget att förväxla denna egenskap med slitna synkringar på framförallt ettan och tvåan – är det svårt att få i växlarna bör du bli vaksam. Med friska bussningar och motorfästen ska även denna låda fungera smidigt. Komplettera sen med ett shortshift-kit så är rinner växlarna i. Ett tips är att lägga ur växeln och frihjula i högre hastighet. Hjullager och växellåda skall då vara tysta utan vinande ljud.
 
Elsystem
Titta under instrumentpanelen efter tecken på att hemmaelektriker varit i farten och dragit om elsystemet. Inte helt ovanligt i samband med installation av larm och/eller stereo. Gå igenom samtliga strömbrytare och deras funktion.
 
Inredning
Kontrollera skicket på inredningen då en ny inte är billig. Eventuella elstolar skall givetvis fungera klanderfritt. Lyft golvmattan i jakt på fukt. Läckage i dränering från taklucka eller läcka i tätningslister förekommer.

Kommentarer

#1
Sören Fogdenius
2013-07-23 19:35

Har man kört Bagge i xx år, borde det inte innebära några större problem att ratta en 911, även om påståendet kanske får en och annan Porschepuritan att gå i taket...Men det ger jag blanka kromet i ;-) Släkten är bäst....
ps en vacker dag kommer det att stå (fast inga längre stunder) en Porsche på garageuppfarten...tillsammans med Baggen ds

#2
Leif Hurtig
2015-12-22 09:56

En Renault 4CV med motor och växellåda från en Dauphine Gordini (identiskt med 4CVs drivpaket utvändigt, men 14-19 hästar fler och två steg i stället för ett mellan lägsta och högsta växeln) kan ge större körglädje än man kan tro. Naturligtvis inte blixtrande prestanda, men 0-80 på runt 10 sekunder är inte så tokigt ändå för en motor på 34 hk DIN.
Men man kan ha roligt på kurviga vägar utan att man måste upp i körkortsfladdrande farter och detta till en bråkdel av kostnaden för en Porsche. Det fanns mer än en anledning till att Jean Redélé baserade Alpine-bilarnas konstruktion på Renault 4CV och behöll axelavståndet även på den modell som fick centralrörsram när 4CV-tillverkningen hade upphört; Alpine A110. Rallyvärldsmästarbilen 1971 och 73. Gillar man motorljud mer än speldosa är 4CV perfekt – och man kan vara fyra samtidigt som njuter av alla närvarande vibrationer, där ljudkulissen nästan mer exakt än hastighetsmätaren berättar om hastigheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.