Bild
Nästa artikel

Porsche 928 – sportbiffen!

Köpguide

V8, komfort i överflöd, bra vägegenskaper – ändå är Porsche 928 nästan bortglömd. Om man bara känner till de vanligaste felen går det att göra ett riktigt klipp. Köp den nu, tiden talar för att de få exemplar som är kvar kommer få klassikerstatus.

En stor GT-vagn med V8 i fronten, byggd för att mölja fram i högt tempo på motorvägen. Porsche 928 var nog lika fel när den planerades under oljekrisåren på 1970-talet som den är i dagens klimathotsmedvetna värld. Att köpa en Porsche 928 är enligt ryktet ett högriskprojekt. Men det gäller bara att hitta rätt exemplar som servats på det sätt som den avancerade bilen förtjänar. Att köpa ett billigt exemplar och försöka renovera är sällan rätt val.

En Porsche i Klassiker, nu har det väl spårat ur?
Inte alls, vi vill stötta de svaga i samhället. Det vill säga bilar som inte riktigt får det erkännande de förtjänar. Porsche 928 är fortfarande nästan för modern för att vi ska se vilken framtidsspegel den var. Vilka andra bilar hade 1978 stötfångare helt integrerade i karossen till exempel? Förmodligen blir det i framtiden enklare att förstå vilken klassiker det här är. Inte minst har många bildesigners låtit sig inspireras av Porsche 928.

Men en Porsche med V8 och motorn fram, var det så lyckat?
Med en produktion som pågick under 18 år så är det nog inte rätt att beskriva Porsche 928 som en flopp. Att den sades vara modellen som skulle ersätta 911 är kanske dess värsta black om foten. När Porsche började planera för 928:an var 911:an bara fyra år gammal, kan man verkligen lasta företaget för att de då inte insåg att den var modellen som för evigt skulle förknippas med Porsche? Ta istället Porsche 928 för den fantastiska grand tourer det är, byggd av ett kvalitetsmärke.

Kvalitet? Det verkar mest vara häckar till salu?
Det ska nog inte Porsche lastas så mycket för. Det var en avancerad bil för sin tid med mycket elektronik och vilken bil som helst som inte servas går förr eller senare sönder. Problemet med 928 är att den var cirka 15 procent dyrare än 911 ny, men idag får du den för mindre än hälften av vad en 911 av samma årsmodell kostar. Det lockar köpare som egentligen inte har råd att ta hand om bilen.

Men är de inte rätt fula?
Visst har den ett eget utseende, särskilt den första upplagan. 1987 ändrades både front- och bakparti och fick en look som fortfarande känns modern. Men är det inte lite tufft med det mer säregna utseendet på de tidigare årsmodellerna? De har tiden för sig som klassiker!

Vad ska man ha den till då?
Åka långt, fort och bekvämt. För sitt pris kan du nog inte få en mer luxuös GT-vagn med så härligt V8-muller. Dessutom sitter du finfint i Porschestolen och vill inte gå ur bilen när du väl är framme. Om man är två så får man plats med förvånansvärt mycket bagage, till och med mindre möbler går att knöla in.

Hur hittar jag rätt exemplar då?
Som vanligt, ta tid på dig och titta på flera exemplar så du lär dig modellen. Om du inte vet hur bilen ska kännas så kanske du luras att tro att en 928 med allvarliga motorproblem går som en raket. Om du inte mekar själv kan en billig 928 med reparationsbehov bli ett svart hål för din ekonomi. Naturligtvis är det viktigt att bilen är servad som den ska och det är bra om serviceboken kompletteras av kvitton på det som gjorts med bilen. Det finns omkring tusen 928:or registrerade i Sverige men utbudet på begagnatmarknaden är inte jättestort. Det är förstås en stor prisskillnad mellan de tidiga bilarna och de av sen årsmodell. Det stora hoppet upp i pris kommer med S4-modellen 1987 och framåt.

Men är det inte dyrt med delar?
Att köpa delar från Porsche kan vara jättedyrt och ibland kan man bli överraskad av att det faktiskt inte alls kostar så mycket. En del ringer inte ens sin närmsta Porschehandlare för att kolla priser, men det kan det definitivt vara värt. En sak är säker: nästan allt finns att köpa! Slitdelar går att få till lägre priser än hos Porsche.

Hur är den att köra då?
Det första som slår en är hur rymlig den känns, inte minst på bredden. Det är en speciell känsla att ställa in ratten och se hur hela instrumenteringen följer med. Den breda karossen ger en stark känsla av att man står stadigt på marken. Motorljudet är lagom diskret och det är lätt att falla in i bilden av att det här är en grand tourer snarare än en sportbil. Trots att den bil som du ser här på bilderna är 27 år gammal och ligger i den nedre delen av prisspannet så var det inget som vibrerade eller förde oljud när vi provkörde den. Känslan av en helt modern och väl ihopskruvad bil var påtaglig. 

Text: Fredrik Nyblad
Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta

Porsche 928 S 1981
Nypris: 211 200 kronor, tillägg för automat 6 550 kr
Värde idag: 50 000- 70 000 kronor*
Motor: 90 graders V8 i lättmetall, två ventiler per cylinder. Bosch K-jetronic insprutning. Vattenkylning.
Volym 4 664 cm3.
Max effekt 300 hk DIN vid 5 900 r/min. Max vridmoment 385 Nm vid 4 500 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift.
Transaxelkonstruktion med femväxlad manuell låda placerad vid bakaxeln. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 250 cm.
Längd/bredd/höjd 445/184/128 cm.
Tjänstevikt ca 1 540 kg. Tank 86 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak delad axel, så kallad Weissachaxel. Hydrauliska stötdämpare.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 11,5 m.
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 7 tum, däck 225/50 VR16.
Elsystem: 12 volt, växelström.
Bromsar: Skivor fram och bak, servo.
Fartresurser: Toppfart ca 250 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 6,6 s.
Förbrukning: 1,55 l/mil blandad körning.
Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Automobil Revue.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service
Nästan allt går att köpa nytt hos Porsche – om du har råd! Det finns väldigt få piratdelar att tillgå, men slitdelar till bromsar går att köpa hos till exempel Mekonomen. Specialisten Utzon har omkring 250 reservdelar till 928 på lager: www.utzon.se

Lästips
Coffee Table-böcker finns det så många om Porsche att man kan stapla dem på hög och skippa bordet. Men för den som vill veta mer om eran då Porsche kunde ha motorn fram kan Porsche Progress av Michael Cotton vara värd att leta efter på antikvariat. The Essential Buyer’s guide: Porsche 928 av David Hemmings som finns på www.adlibris.se för 144 kronor.

Klubbliv
Porsche Club Sverige är en av Sveriges största och bäst organiserade märkesklubbar. Två gånger per år arrangeras träffen Sharkcheck för 928:or. www.porsche.nu. Kolla också www.944sverige.com

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross och ram
Större delen är av galvaniserad plåt och dörrar, framskärmar och motorhuv är av aluminium. Så egentligen borde inte rost vara något problem, men om det finns krockskador i den galvaniserade plåten kan den rosta. Delarna av aluminium kan ärga och bubbla under lacken, i synnerhet gäller det omlackade partier. Att karossen är väl skyddad mot rost gör att en bil med stora problem i underredet ändå kan se fräsch ut.

Inredning
En del 928:or har väldigt speciella inredningsmönster Förutom det kan tyget och insynsgardinen ha bleknat. Oftast har läderklädda stolar klarat sig bättre än de i tyg och läder. Kontrollera noggrant att all el fungerar, den bekväma förarstolen är inte lika bra om du inte kan ställa in den.

Mekanik
Den manuella växellådan har rykte om sig som ett problembarn, var observant på om det går trögt att växla och det skorrar och skrapar. På de äldsta bilarna sitter vattenpumpen fäst med bara en bult och om den går av stannar kamaxlarna medan vevaxeln snurrar vidare. Det går dock att byta vattenpump till en senare modell där problemet är löst. En läckande servostyrväxel kräver att hela enheten byts eftersom det inte finns några packningssatser. En ny går på 24 400 kronor, det går dock att köpa en utbytesstyrväxel för 13 540 kr. Att kamremmen är bytt är särskilt viktigt på 1983 års modell och framåt. Helst ska remmen bytas efter 8 000 mil eller fem år. Ett motorhaveri efter en brusten kamrem kan kosta 40-60 000 kronor att ordna.  Kolla också om motorn läcker olja, ett läckande oljetråg är ett relativt vanligt problem.

Elsystem
Porsche 928 har ett komplext elsystem som väger 60-70 kilo. Det säger sig självt att det kan bli en del problem. I sin visdom har Porsche placerat säkringsboxen under golvet på passagerarsidan. Om fukt kommit in där ökar förstås risken för elfel. Eftermonterade alarm och bilstereos kan också ha rört till det, så kolla att allt ser prydligt ut. Att be en verkstad göra felsökningar och laga elproblem kan bli kostsamt.

Kyla
Kanske kan du tänka dig att leva utan fungerande AC i din 928, men då bör du ändå kontrollera att det går att justera temperaturen så att det blåser varmare och kallare. Det ska gå att få en mellantemperatur, för om det är fel i elektroniken går den över på ett nödprogram som blåser full värme. 928:or fram till 1992 behöver konverteras till freonfria köldmedia vilket kostar ungefär 3 500 kronor hos en oberoende specialist. Kompressorn kan läcka på äldre 928:or vilket kan kosta 10-12 000 kronor att laga. Det är ovanligare att kondensorn läcker, men om så är fallet kostar det omkring 6 500 kronor att ordna.

Chassi
Rätt inställd ska en Porsche 928 gå stadigt som en klippa på hjul, men den är känslig för felaktiga hjulinställningar. Det märks genom att bilen blir orolig på vägen och att framdäcken slits snett. Om 928:an är spårkänslig så kan det också bero på att fel hjul monterats.

Kommentarer

#1
Daniel Madsen
2012-01-10 18:42

Den får dra 1800kg och dragkrok finns att köpa till... men jag har aldrig sett någon med! Tänk att dra en stor häst kärra bakom! ; O )

#2
dzevad
2012-05-11 22:21

jag har porsche 928 v8 jag behöver bak stop lyckta begagnad tack

#3
Rolf Hallmén
2012-11-13 20:29

min -84 manuell drar lätt 1 ton släp med 2 ton båt på.

#4
tommy h
2013-03-25 11:13

Jag har faktiskt sett en 928 med hästtransport på Halmstadtravet :)

#5
perra
2014-11-12 19:34

Motorerna med tvåventilsteknik klarar ett kamremsbrott utan motorhaveri!
Lika bra som på en Volvo 240 :-)
Fast snabbare...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.