Bild
Nästa artikel

Volkswagen Passat 1974–1980

Mellankass

Volkswagens sjuttiotalare var inga kvalitetsbyggen men designen, användbarheten, ekonomin, vägegenskaperna och den lätta känslan i steget kompenserar för mycket. Det är dags att titta närmare på 40-åringen Passat!

Abomasum! Det är det latinska ordet för kons fjärde och sista mage. På svenska säger vi ”löpmage” och det var från den magen som Volkswagen hämtade inspiration till färgen ”Lofotengrön”. Du vet det. Jag vet det. Du bara måste äga en Volkswagen Passat ur den första byggserien. Åtminstone en gång i ditt liv. Vi läser högt ur tryckmaterialet från 1974: ”Se den, kör den, äg den. Välj den!” Vem är du att argumentera mot sådan utstuderat skön poesi? Volkswagen Passat sålde mycket bra redan från den septemberdag 1973 då det första exemplaret rullade mot Sverige. Ett år senare hade 18 000 bilar sålts. När modellen slutade tillverkas 1980 hade två miljoner Passat monterats av fabriken i Emden. Av dessa hittade 85 000 till Sverige.

Är Passat en bra bil?
Här och var  – ja. Längsmonterad motor framför framaxeln och framhjulsdrift via en växellåda monterad just bakom gav fina innerutrymmen och god komfort till ett konkurrenskraftigt pris. Volkswagen skröt med att armbågsutrymmet bak var endast en centimeter mindre än i Volvo. Benutrymmet bak var som i en kompaktmerca. 

Den är ju så ful … snygg?!
Ta ett djupt andetag och säg efter mig i kör: Giorgetto Giugiaro. Jojo, det är samma Italdesign som gett oss mästerverk såsom Zastava Yugo, FSO Polonez och Ssangyong Rexton, som ligger bakom Volkswagens vattenkylda sjuttiotalare. Passat fanns som två- och fyradörrars halvkombi samt Variant – Volkswagenspråk för kombi. Utrustningsalternativen tar du åtminstone de första åren på ljusarrangemanget. Enkla runda lyktor – basmodellen med 1,3-litersmotor. Enkla kantiga lyktor är antingen en L eller LS – och det betyder bland annat belysning i handskfacket och säten som kan ställas i 110 olika lägen. LS var utrustad som L men hade den större motorn på 1,5 liter. Dubbla runda lyktor betydde TS som i Touring Sport – 85 hästkrafter, bredare svålar och varvräknare!

Lite historia bitte!
Egentligen kom konstruktionen från Auto Union, eller rättare sagt DKW eller Audi, med ett stänk av NSU på slutet. Hur Volkswagen började kyla med vatten och driva där fram är en minst sagt snårig historia. Volkswagen kom över en hel del framhjulsdriven kompetens när man 1964 köpte upp Auto Union. Namnet DKW paketerade man raskt om till Audi för att slippa tvåtaktsstämpeln. Inom Auto Union pågick utvecklingsarbete med nya modeller och de första DNA-kedjorna till vad som skulle bli Volkswagens vattenkylda sjuttiotal återfinns här. Volkswagen köpte även upp NSU 1969. Deras just färdigutvecklade K70 lanserades som en Volkswagen. Därmed förbereddes både marknaden och det omfattande verkstadsnätet på vad som komma skulle.

Är det alltså en Audi?
Audi 80, som presenterades året före Passat var en nästintill identisk bil mekaniskt. Det var med koncernens vattenkylda modeller som man på allvar började tala om plattformar, i det här fallet heter den ”B1”. Genom att hålla mekaniken någorlunda samlad inom Volkswagengruppen och sedan låta den individuella biltillverkaren klistra vad den uppfattar som sin egen personlighet utanpå hålls produktions- och utvecklingskostnader nere. Konceptet är framgångsrikt och har tjänat Volkswagen väl genom fyra decennier. Men frågan är nu som då om det verkligen skapar särskilt charmiga bilar.

Plattan i mattan! Vad händer?
Det durrar lite i plåten, inte så fasligt mycket mer. Men var för guds skull försiktig med mattan, den tål inte vad som helst! Man sitter lågt i Passat, och det känns nästan sportigt. Slaget i spaken är kort vilket bidrar till känslan. Ratten är stor och styrningen faktiskt mycket precis. Det här är en bil som verkligen tål att användas. Du kan lasta hela familjen i den. Köra till jobbet. Veteranbilen som andrabil – här är den!

Vilken vill jag ha?
Det finns tre kofångare att välja mellan, med olika grader av plastiska inslag. Du vill ha kofångaren helt utan plast. Den första. Helst med runda strålkastare ovanför. Enkla eller dubbla. Sedan får det gärna lukta lite torrflagnad död hud i bilen. Kulsits är ett eftersträvansvärt tillbehör, liksom förstaförbandslåda angjord med kardborreband på hatthyllan. Extra pluspoäng utdelas om allt sterilt innehåll passerat bäst-före-datum 1985.  Du vill kort och gott ha en bil som ägts av en människa som just blivit för gammal för att köra. Helst med så få som möjligt av dennes yngre anförvanter emellan. Varför? För att samma psykologi som diskar använda plastpåsar i det varma vattnet från potatiskoket även är bra på bilvård.

Finns den Passaten verkligen?
Nej. Men för tio år sedan fanns den.

Okej, men vad är de värda?
Nästan ingenting! Det här är verkligen ett billigt sätt att kliva in i veteranbilshobbyn. Extrema lågmilare till fantasipriser cirkulerar visserligen mellan samlare i Tyskland, men chanserna att du ska stöta på en oupptäckt dylik är närmast obefintlig. Räkna med att du får se mellan fingrarna med både ett torrsprucket det ena och ett missfärgat det andra. Det här är bilar som äter upp sig själva. Plastmaterialen är genomusla. Stålblandningen i de tunna karossplåtarna är av en alldeles särskilt snabbrostande komposition. Lackeringarna är porösa. Dörrsidorna suger fukt. Plastbitar trillar loss och det kommer in vatten i lyktorna, liksom i kupén. Rent kosmetiskt är Passat drabbad av exakt alla sjukdomar förutom malaria och röda hund. Mekaniskt är de tillförlitliga som en pacemaker. Räkna med att betala omkring tio tusen kronor för en någorlunda vettig och hyfsat besiktigad bil.

Hårdfakta

Volkswagen Passat LS 1975
Nypris: 28 075 kronor.
Värde idag: 10 000 – 20 000 kronor*.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med överliggande kamaxel, kamrem två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 471 cm3. Max effekt 75 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 114 Nm vid 3 500 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 247 cm. Spårvidd fram/bak 134/134. Längd/bredd/höjd 425/161/136 cm. Tjänstevikt 980 kg. Tank 45 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Mac Pherson fjäderben fram. Stel axel bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 9,8 m. Rattvarv 3,7.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4,5 tum, 155 SR13. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 161 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,5 s. 
Förbrukning: 0,87 l/mil blandad körning. 

Källor: Jan Ulléns Bilfakta.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Du skruvar själv med de här skönheterna. Kan du inte så är det på tiden att du lär dig! GKG reservdelar i Stockholm har konstiga bildelar. Annat finns på skroten, Ebay och Tradera. Originalplåt och inredningsbitar kan vara svåra.

Checklista: Kolla detta innan du slår till!

Motor
Volkswagens radfyror med block i gjutjärn och topplock i aluminium är mycket seglivade men kan ha problem med strulande kringutrustning. Om en motor går illa är det med stor sannolikhet tändsystem eller förgasare som är boven. Ventiler kan slamra på bilar med lite högre miltal – justeras med shims. Om kamremmen går av behöver det inte betyda döden för motorn – i de flesta versioner går ventilerna fria från kolvarna. Förgasaren sitter monterad på en speciell vibrationsdämpande fot i gummi. När den spricker går motorn som ett tröskverk – om den ens går. Kylaren, delvis i plast, var mycket känslig redan som ny. Byts med fördel mot en i metall från Audi 80.

Drivlina
Ratta fullt utslag och kör bilen i en snäv cirkel på ettans växel. Knackar det är någon av drivknutarna slut. Ett sjungande ljud i kupén som ändrar karaktär vid långa svaga svängar är sannolikt ett hjullager fram som är på väg att ge med sig. Kan vara jobbigt att byta då sakerna gärna rostar ihop. Många bilar har slitna växellänkage med sladdrig spak som följd.

Elsystem
Säkringsdosan sitter utsatt under huven och bör ha sitt plastlock i behåll. Relän och strömbrytare håller generellt lägre kvalitet än i Volkswagens luftkylda bilar och nya bitar blir allt krångligare att uppbringa. Som alltid: Leta efter kabelstammar som ser ut att vara sprättade. Taffliga reparationer är den största felkällan.

Inredning
Inredningar i gott skick är mycket ovanliga. Spruckna instrumentpaneler är snarare regel än undantag, liksom solskydd, stoppningen i förarsätet, innertaket, växelspaksdamasken … listan kan göras oändlig. Lyft på mattor och spana efter rost. Sniffa efter mögel. Nyproduktion saknas föga förvånande.

Kaross
Rost! Många bilar har blivit lagade i omgångar och det är vanligt med flera olika nyanser av originalfärg. Titta efter dörrskinn som sväller i fogen mot dörren, kolla också motorhuv och bagagelucka. Trösklar, skärmkanter, tanklock, koffertgolv, skärmspetsen mot A-stolpen, bakom kofångare. ”Kromet” runt rutor är av plast och ofta missfärgat – halvt omöjligt att återskapa snyggt. Hur ser dörrlisterna ut?

Hjulupphängningar/Bromsar
Om det kärvar och kvider när du rattar runt är sannolikt fjäderbenslagringarna gistna. Bärarmarnas gummibussningar blir svampiga med tiden och bilar med breda fälgar tuggar snabbare upp sina spindelleder. Rattfrossa betyder inte automatiskt obalanserade hjul, det kan även vara slitna styrleder. Bromsarna bör inte bjuda några större problem och det finns fortfarande delar att uppbringa. Fukt där huvudbromscylindern möter bromsservot betyder att den läcker och snarast bör bytas.

Kommentarer

#1
Ulf Östman
2015-12-03 23:33

Minns dessa VW Passat med nöje. Trevliga att köra trots liten motor så upplevdes den som pigg.
Trevliga vägegenskaper och pappig inredning, vill ha en sådan igen. :)

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!