Bild
Nästa artikel

Öppna ögonen!

Volvo 480

Pop up, för tusan! Här har du en bil som har många kvaliteter en klassiker bör besitta: Framåtblickande design, trasslig barndom, sportig kaross, spektakulär interiör, körglädje, låga produktionstal... Och så är det ju en Volvo! Köp en 480 innan det är för sent.

480 ES, vill inte Volvo att vi ska glömma den?
Tja, maken till missad chans har vi väl aldrig sett från Volvo. Men om inte om varit hade Volvo 480 nog kunnat bli en dundersuccé. Det var märkets första framhjulsdrivna bil och den första sportmodellen på mer än 10 år
 
Vad var det som gick snett då?
Den initiala lanseringen var lyckad. När de första bilderna på nya 480 ES släpptes i oktober 1985 tillsammans med några knapphändiga faktauppgifter blev mottagandet positivt. Den inhemska pressen rapporterade lyriskt om alla finesser och berömde den ärtiga karossen. Motorn var visserligen bara på 109 hk men bilen var ju lätt och de uppgivna fartresurserna mer än tillräckliga. Och redan från början stod det ju klart att det skulle komma en Turbo också. Framtiden såg ljus ut.
 
Men..?
Sedan började problemen. Nya 480 ES visades visserligen enligt plan på bilsalongen i Genève våren 1986 och orderböckerna fylldes på duktigt. Men produktionen kom inte igång som det var tänkt. Under 1986 tillverkades bara en handfull bilar och först på våren 1987, efter i många fall ett års väntan, fick de första kunderna sina bilar. Snart visade det sig att 480 ES inte höll kvalitetsmässigt, Volvo hade släppt modellen för tidigt. Verkstäderna fylldes av sura kunder med långa fellistor och snart var ryktet igång: 480 var en problembil. 
 
Men felen gick väl på garantin?
Javisst, men de återkom gärna. Bilarna läckte in, popuplamporna fastnade, elektroniken strejkade… Dessutom stod det snart klart att den lilla motorn från Renault var alltför timid för utseendet och vägegenskaperna. Ännu värre blev det med katalysator, då sjönk effekten till 95 hk. Många hoppades att Turbon skulle sätta den där pricken över i:et som saknades. Men även om motorn var komfortabel och stark på låga varv var toppeffekten 120 hk inte mycket att skriva hem om. 
 
Men hallå, varför ska jag då köpa en?
Se 480 för vad den är – då är det lätt att gilla den, en formglad liten bil fylld av roliga och innovativa detaljlösningar. Kolla bara på det delade baksätet, två fåtöljer som det går att justera ryggstöden på. Och den fräna bakluckan i glas – vilken grej! Den elektroniska informationscentralen – ja alltså färddatorn – där man skiftar mellan lägena med hjälp av ett lite vred på panelen är fortfarande hur häftig som helst. Hela uppenbarelsen formligen kokar av 1980-tal.
 
Att köra då?
Den är faktiskt riktigt kul. Återigen, förväntar man sig en sportbil blir man besviken, i alla fall när man trampar gasen i botten. Men frigjord från den föreställningen uppskattar man 480 som en pigg småbil med god komfort och harmoni. Köregenskaperna är fina och på kurvig väg går det att skotta undran bra. Det går att åka fyra i den men den är väldigt känslig för last och tillåtna maxlasten är futtiga 230 kg. 
 
Hittar man några fina exemplar då?
Merparten av 480-bilarna som såldes var av årsmodell 1987 till 1989 och de är de som är lättast att få tag i. Det går fortfarande att hitta fina exemplar med få mil, ofta andrabilar som körts varsamt. Priserna är låga på dessa tidiga bilar, det rör sig om max 20 000 kronor. Men det är nästan omöjligt att hitta en helt felfri 480 från dessa år.
Senare årsmodeller var bättre, Volvo tog itu med många av barnsjukdomarna och uppgraderade 480 i tysthet. Mot slutet av sin levnad fick ES en tvålitersmotor på 110 hk men då var försäljningen försvinnande liten i Sverige. Sena exemplar med rätt utrustning finns det fortfarande ett visst sug efter och det är nog de som kommer att bli mest eftertraktade i framtiden. 
Text Carl Legelius
Foto Per Hammarsjö
Reservdelar och service

Det mesta finns fortfarande att få tag på hos Volvo och utbudet av begagnade delar är ännu stort. Genom SVIS, Svenska Volvoklubbar i Samverkan, kan man också köpa en del detaljer. www.svis.se 

Checklistan – kolla detta innan du slår till!
Mekanik: Det mekaniska är inte lika skottsäkert som på stora volvobilar och här finns en kamrem som måste bytas med jämna mellanrum. Men motorer och växellådor brukar med regelbunden service kunna fixa ganska många mil innan det börjar bli problem. En liten plasthållare mellan kopplingspedal och vajer blir skör med åren och brukar spricka – då tror man att kopplingen är slut. Kolla drivaxeldamaskerna, de spricker och då är det bara en tidsfråga innan drivaxlarna skadas.
 
Elektronik: Här finns många fallgropar och eftersom elektronikfel kan vara intermittenta är det extra lurigt. Gå noga igenom alla funktioner: elhissar, strålkastare, färddator, torkare, fläkt på alla hastigheter, hastighetsmätare och så vidare. Tro inte för mycket på mätarställningen, har hastighetsmätaren strejket har även vägmätaren gjort det. Förhör ägaren om vilka fel som uppstått och hur de lagats under dennes ägartid. 
 
Kaross: 480 rostar gärna. Leta efter rost i bakre skärmkanterna, på framskärmarna, i dörrarnas nedre delar, i skarven mellan vindruta och tak. Balkarna bakom stötfångarna är svåra att upptäcka rost på men de är känsliga. Kolla också bromsrören. Tidiga bilar läckte in vatten vid bakluckan och har fått tätas i efterhand. Bakljusens glas blir matta med åren men det går att fixa glansen med våtslippapper, klarlack och tålamod.
 
Inredning: Klädseln på stolarna kan slitas i skålningen. Knoppen till värmereglaget slits ut men kostar bara 8 kr att byta, säkerhetsbältena kommer gärna i kläm i dörren och skadas. Kolla efter fukt eftersom bilarna kan läcka in vatten.

Kommentarer

#1
Kalle.E
2013-08-04 23:35

Men Toyota Celica 1986-1989 är väl oxå en 80-tals sportbil! Den var ju Sveriges mest sålda sportbil 1987, det är väl oxå en klassiker!

#2
Filip Stén
2013-08-05 10:38

Åh! Jag var 8 år när jag hösten 1985 fick vara med på pappas jobb i Blackstones klimattunnel i Mjällby. Där testades en vit 480-prototyp, av nån anledning fullastad med bla bildäck ;)

#3
Kent Johansson
2014-01-14 12:58

Hade en nyckfull 480 Turbo under ett knappt år som jag fräste runt i. Bitvis lättmekat och bitvis väldigt skumma lösningar.

Men jag saknar skrället!!

#4
Christer Nilsson
2014-03-26 11:04

Jag köpte min första 480 ES 1997. Då var den 2 år och hade rullat 5000 mil. Föll som en fura vid första provkörningen. Nu har den rullat 27000 mil som sommarbil (efter endast en vinter)och är i stort sett rostfri med hjälp av lite kärlek och omtanke. Renoverade hjulupphängningarna i vintras och jösses vilken skillnad det blev! Nu känns den som ny igen!!!

#5
Christer Nilsson
2015-06-24 16:40

I oktober är det 30 år sedan som Volvo 480 visades för första gången!!!

#6
Tommy Lindstöm
2015-09-02 13:01

Var det inte USA lanseringen som gick åt pipan som var de största anledningen till låg försäljning?
När man är kär är det svårt att exakt säga vilken egenskap man föll för. Var det formerna? De vackra pop-up ljusen? Leendet från den opålitliga färddatorn? Eller bara känslan att vara tillsammans?
Min värld blev aldrig den samma efter jag träffade 480.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!