Bild
Nästa artikel

Grattis Renault Dauphine!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny namnsdagsbil, i dag när Ellen och Lena har namnsdag uppmärksammar vi Renault Dauphine!

Dauphine är femininum för det franska ordet för en fransk tronföljare, som anglofierat uttyds dolphin vilket i sin tur översatt till svenska blir delfin.

Och strömlinjeformad som en delfin var den, den franska bilen Renault Dauphine. Producerad i över 2 miljoner exemplar under åren 1956-67.

Dauphine var efterföljaren till Renault 4 CV och hade likt denna svansmotor och självbärande kaross, alltid med fyra dörrar trots de minimala måtten.

Tjänstevikten var ynka 645 kg och den lilla motorn på 845 cc gav som bäst 32 hk. Faktiskt nog för att kunna pressa upp vagnen från 0-100 km/h på 32 sekunder.

En vassare version trimmad av mästaren Gordini såldes mellan 1958-65.

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2014-05-02 11:04

Egentligen är det, med tanke på de officiella namnsdagsnamnen, "fel" renaultmodell som har fått denna Klassiker-namnsdag.
"Ellen", kallades många gånger Renaults älskade och hatade modell Renault 4. De första tre åren hette den "4L", eftersom vi fick de lyxigare versionerna till Sverige, 4L och 4 Super. Och ett av de första öknamnen den lilla renaultkombin fick i Sverige var just "fula Ellen", den var ju så rysligt ful! Ägarna som stod ut med fulheten kallade ofta bilen för "fyra ellen", som snart blev bara "ellen", det var ju kortare att säga. Och skillnaden mellan "fyra ellen" och "fula Ellen" är ju bara en mobbningsskillnad...
"Laban" blev väl, totalt sett, det vanligaste öknamnet på Renault 4. Också etablerat under de år Renault 4 verkligen hette "4L". En beteckning som försvann i och med 1966 års modell, men som levt kvar under alla år ändå.

#2
Leif Hurtig
2014-05-02 11:16

Dauphine var faktiskt inte efterföljaren till 4CV. Dauphine var en kompletterande, något större modell med mer ombonad komfort och större motor för att bredda modellutbudet, som innan 1956 bestod av 4CV och stora, 470 cm långa, Renault Frégate.
Att motorn i Dauphine egentligen var samma som 4CV:s och att även växellåda, drivaxlar, hjul, undre bärarmar fram och styrspindlar var samma som 4CV, talades det tyst om...
Efterföljaren till 4CV blev ju en radikalt annan bil, en total 180-graders vändning: Renault 4.
Den angivna tjänstevikten för Dauphine var tyvärr inte så låg som den anges i artikeln. Det är tomvikten för 1956-57 års modell. När Dauphine fått de normala trebultade hjulen (från 58 års modell) och den mycket effektiva Canandavärmen som standard i Sverige (från 1959 års modell) var den svenska tjänstevikten 100 kg högre.

#3
Sören Fogdenius
2014-05-02 11:36

Kanske kan man säga att Dauphine var Renaults svar på VW;s Karmann Ghia...
Lite sportigare look, men med samma beprövade teknik under det flådiga skalet.

#4
Andreas Uddling
2015-10-29 22:32

...nä, Sören F. man kan nog säga att Renault Floride (i USA hette de Caravelle...) som kom 1958 var Renaults svar på folkisen Karmann-Ghia. Det var en tvådörrars inte-alls-så-sportig-som-den-ser-ut kaross, Dauphine Gordinins 40hästare i bak, den blev inte mycket sportigare när Renault monterade Renault 8 motorn 1962 även om de européiska 2+2 versionerna fick heta Caravelle". 50hk dög till damräser, skulle man tävla fick man nog ta Renault 8 Gordini... Nej Dauphinen kan snarare sägas vara en föregångare till folkisarnas "Notchback", liksom vid jämförelsen mellan Renault 4cv och bubblan var den mer praktisk för familjer med sin fyrdörrars kaross och riktig vattenburen värme.
Men sportigare kaross, njae jag vet inte det precis. Då skulle jag nog föreslå syskonen Floride o Caravelle. Båda dessa fanns med antingen Doffe Gordini-motor eller Renault 8´s något större d:o och då fick de samtidigt skivbromsar.

#5
Ingvat Thorsson
2016-08-20 00:21

Berliet Duphine känner sig bortglömd...

#6
Fordy Abrahamsson
2017-06-05 13:13

Ordet Dauphine syftar även på de tre stiliserade Delfiner (ytterst få lägger märke till dem) som finns i Dauphine-emblemet förutom Prinsesskronan och det hela är en lek med symboler och ord av upphovsmannen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.