Bild
Nästa artikel

Årets Klassiker – vinnaren!

Paddans seger

Klassikerläsarna röstat fram Årets klassiker. Efter idel svenska och tyska vinnare blev det i år äntligen dags för Frankrike – och Citroën DS21!

Om vi för ett ögonblick jämför Klassikers omröstning till Årets klassiker med ett politiskt val så har årets vinnare ett starkt mandat. Antalet röstande ökade med 40 procent och segermarginalen var rekordstor. Att vinna med 29 procent som ett av tolv partier… förlåt – bilar – är starkt. Men valets vinnare hade inte trott på en seger.
 
– Nej, jag blir väldigt överraskad, säger Marcus Andersson på telefon. Inte minst när jag jämför med de andra kandidaterna. Gräset är ju grönare på andra sidan så jag kan bara se att de är väldigt fina bilar allihop.
 
Det var i Klassiker nr 1/2015 som vi hade reportaget om en nattlig resa med Citroën DS21 1968. Marcus köpte bilen i maj ifjol, men hans relation till märket är längre än så.
 
– Det började med min tandläkare när jag var barn. Han hade en svart Padda av sen årsmodell som jag ofta tittade på. Den såg ju inte verklig ut, ändå stod den där på parkeringen.
 
Marcus äger också en blå ID19 från 1960. Hans DS21 är i den åtråvärda färgen Gris Palladium som var exklusiv för Pallas-utförandet. Den gör sig väl med den vackra konjaksfärgade läderklädseln.
 
Om det fanns en världsmästartitel i facelift borde Citroën ha fått den för all framtid. 13 år efter att modellen presenterats fick DS 1968 strålkastare som följde rattrörelserna, allt paketerat bakom vackert välvt glas.
 
– För mig är det här den häftigaste och vackraste bil som gjorts, säger Marcus. Det fanns en lekfullhet i bilbranschen på 1950-talet som inte finns längre. Det fanns en framtidstro, idag tror vi inte att saker kan bli bättre. Det har Citroën sammanfattat med DS. Frågan var inte vad man kunde göra – utan vad ville man göra!


Marcus bil är i ett väldigt fint bruksskick. Han har kört den flitigt sedan köpet, men han kan också gå ut i villagaraget bara för att titta på den och torrköra en stund. Förutom ett vanligt hydraulvätskebyte så planerar Marcus bara att fixa en sliten tröskelmatta i vinter.
 
Vi hoppas kunna visa upp Marcus Citroën på Samlarbil2016 i Örebro den 11-13 mars. Då ska prispokalen och presentkortet på 3 000 kronor från Verktygsboden också delas ut.
Så röstade läsarna

Rekordmånga Klassikerläsare deltog i omröstningen – här är topp fem bland de tolv kandidaterna.
1. Citroën DS21 Pallas 1968 29,3%
2. Volvo B510 Turistbuss 1948 12,1%
3. Volkswagen 1200 1961 10,6%
4. Porsche 911 Turbo 1989  9,5%
5. Volvo 240 Turbo Grupp A 1985 7,9%

Vi röstade och vann!

Alla som var med och röstade hade chans att vinna fantastiska priser från Verktygsboden och Klassiker. Här är de lyckliga!
 
1:a pris Enpelarlyft från Verktysboden
Per-Åke Larsson, Göteborg
Mer info om lyften här

2:a pris Hylsnyckelsats från Verktysboden
Peter Lagergren, Linköping
Mer info om hylsnyckelsatsen här

3:e pris Starthjälp från Verktysboden
Niklas Sjöbom, Kärna
Mer info om starthjälpen här

4-10 pris: Helårsprenumeration Klassiker
Henrik Apel, Torslanda
Dennis Thunberg, Arboga
Lars Wetterberg, Ingarö
Marie Magnusson, Kävlinge
Ludvig Averskog, Moheda
Gunnel Eriksson, Waxholm
Ulf Söderbäck, Mönsterås

Kommentarer

#1
Gunnar "Barret" Skog. Fredik Bergström
2016-02-06 19:20

Vi säger grattis till årets vinnare!
Vi är mycket stolta att överlämna stafettpinnen till en Citroen ägare.
Just nu har vi besökt Retromobile i två dagar och i morgon ska vi gå
och lägga en blomma på Andre' Citroens grav här i Paris.
Han skulle igår ha fyllt 138 år. Blomman kan vara även från dig.
Trots vårt stora Saabintresse så äger vi också Citroen B11 och 2cv.
Hälsningar från förra årets Klassikervinnare.
Barret & Fredrik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.