Bild
Nästa artikel

Rädda en Ford Taunus

UTSKROTNINGSHOTAD

Frågor här på hemsidan kring Ford Taunus har fått Klassiker att rycka ut. Dags för rapport om Taunus-läget i Sverige.

Här på hemsidan dök ett önskemål upp. I en kommentar till artikeln om försäljningen av Klassikers Peugeot 404 skrev en Carl-Rally Gaam: ”Vill se en Taunus 76-82 som nästa projektbil. Frän bil man inte vet mycket om och som har urläckra former. Om det nu finns något exemplar kvar i livet?”. Åtskilliga stämde in i Taunuskören – detta var värt att kolla upp!

Taunus som modellnamn debuterade redan 1939 och ersatte Eifel, också den döpt efter ett tyskt bergsområde. Sedan följde en rad karosser unika för tyska Ford alltmedan brittiska Ford byggde sin Cortina.

I september 1970 samordnade man de två modellserierna och lanserade Cortina och Taunus med gemensam teknik och i stort sett gemensamma karosser. I Sverige såldes i början båda modellerna men snart var det bara Taunus som gällde.

Till 1976 kom en ny kaross, och nu var Cortina och Taunus i princip identiska. Mindre motorer fanns men i Sverige hade billigaste Taunusen en 1,6-litersmaskin med överliggande kamaxel och 73 hk. Toppmodellen hette 2000 Ghia, var fyrdörrars och hade vinyltak och automatlåda. Tvålitersmotorn var en världsprodukt, den så kallade Pintomotorn som debuterade i Ford Pinto 1971 och som skulle hänga med långt in på 1990-talet i utvecklad form.

Taunus och Cortina ersattes hösten 1982 av den strömlinjeformade Sierra, som trots sitt futuristiska yttre fortfarande var bakhjulsdriven och delade många komponenter med sina företrädare. I Turkiet tillverkades sista Taunusen på licens av Otosan fram till mitten av 1990-talet, allt mer påhängd med plastdetaljer.


I Sverige såldes 1976-1982 inte mindre än 45 080 Taunus. Bästa året var 1976 då den knep tredjeplatsen i statistiken med 11 937 exemplar. Beståndet har i dag krympt till 1 261 bilar, och då är 1 061 av dem avställda. Det betyder 170 aktiva Taunus. Snart har den sista blåröken skingrats även efter dem om ingen tar sitt ansvar! Om det blir Klassiker som gör det är väl mer osäkert.

Kommentarer

#1
Carl-Rally Gaam
2011-01-11 15:30

En av världens vackraste bilar!

#2
Svanmark
2011-01-11 15:42

Jag hade en 2,0L -80 som hade gått 1650 mil när jag köpte den som första bil 1982. Pigg men väldigt sladd benägen, roligt ett tag men jobbigt i längden.

#3
Per H
2011-01-12 15:04

Min första bil var en Taunus-73 1600L, som jag fick av min morbror när jag var 16 år. Bilen var brunmetallic och brunfläckig av rost. Kamaxlen var slut och motorn lät som när man skakar en plåtburk med skruvar i. Nåväl, en ny kam monterades och min mamma fick köra med bilen till jobbet. Efterhand trimmades motorn med en tvåportsförgasare och grenrör från 2,0 motorn och bilen lackades om röd. Så körde jag ett tag efter jag fått körkort, men tyckte snart att den var för slö. En 2 liters V6 motor monterades i och genast blev det lite bättre. Iallafall lät den manligare. Ett tag! Till jag sköt en vevstake. Jag hade en brunnen Granada 2,8i ståendes och den motorn+växellåda åkte i Taunusen, och jisses vad det gick. Bilprovningen däremot var inte så imponerade. Men jag lyckades få den godkänd. Vete katten hur, men det var en kompis till mig som besiktigade den oich jag vet inte hur han bar sig åt. Sen sålde jag bilen, och den lär ha kraschats ordenligt efter ett tag. Man skulle ha sparat den istället!

#4
ivar brun
2011-01-12 22:54

De ser väldigt glada ut på bilden,
gläds väl åt de spatiösa utrymmet, och tydliga reglagen, kanske en 2.0 med fartresurser i sportvagns klass?

#5
Carl-Rally Gaam
2011-01-12 23:15

Gör som Ronny och Ragge, rädda en Taunus. :)

#6
Gäst
2011-01-13 17:55

Just den där modellen är inte så speciell tycker jag, men generationen före (cirka 1971-75) är snygg.

#7
Joakim Alander
2011-01-16 17:07

Det rullar faktiskt en del av dessa fortfarande här i Finland, tror att den var ganska vanlig här. Lite karaktärslös i min smak, det samma gäller alla europeiska Fordar, dussinbilar

#8
Torbjörn Blick
2011-01-18 07:44

Jag har ägt många FORDAR från 17m super år 61 till
ford taunus giha 2,3 år 79 skulle kunna tänka mej att köpa en i gen om jag hittar någon mycket skön bil att åka i

#9
Christ
2011-01-23 02:17

Kommer fortfarande ihåg den sommar dagen 1980 ( jag var 9 år gammal) att jag grät, när min pappa bytte ner sig från våran fina Ford Taunus 1.6 HGV -77 som vi hade haft sedan ny till en Volvo 245- 78....

#10
C.F.A
2011-02-01 22:34

Min familj bytte in en -75 års 99:a mot Taunusen,en 81:a 2.0 Ghia minsann med automatlåda som hade spak och kuliss som i en muskel Mustang.Taklucka,äkta tjocka träbitar på alla fyra dörrar som jag minns.Dock fuskträ på instrumentpanelen.Silvermetallic med blå ribbad plysch inredning och alufälgar som på bruna bilen ovan.Otroligt snygga än idag enligt min mening.Jalusi + fyra Hellaljus monterades också.Bilen byttes in mot en 88:a Sierra 2.0 i GLX.Regisrtrerings numret sitter idag tyvärr på en Hyundai.Snyft

#11
Frode
2011-02-12 02:10

Kolla WWW.TAUNUS.NO . Klubb for både Norge och Sverige

#12
cortinaguy
2011-04-30 14:51

Trevligt att de uppskattas, har själv en 2d Cortina / Taunus av årgång 1981.

6700 dokumenterade mil och i nära nog nyskick

Nu vill jag ha fatt i en Cortina mkIII gt

#13
Egon Mattsson
2011-07-13 16:11

Jag har en Taunus 77 2,0 ohc som körs dagligen . Roligare bil att köra är svårt att få

#14
Hasse B, Taunus-man
2011-09-22 10:49

Klassiker, verkligen. Och en av Fords världsbilar - utöver de nämnda byggdes en egen Cortina-linje i Australien, Argentina byggde en egen Taunus-linje fr o m sent 1974 och i Sydafrika uppstod pickup-serien P100 baserad på Cortina mk III och senare helt ny kaross på mk IV (´76-upp)-bas som senare flyttades till Turkiet. Därtill en rad CKD-serier på olika håll...

Räds inte att rädda en Taunus/Cortina, men kolla rosten först. Det är en härligt lättmekad och billig bil att jobba med. Reservdelstillgången är otroligt god för tekniska delar (plåt är svårt utom för 79-upp, inredningsdelar hittas enbart begagnat) fast var beredd på att mullvada då knappt något står i kedjornas kundkataloger längre - men de har bitar om man tjatar och kan peka på Bosch-nummer eller t ex den där 8" bromstrumman som ärvts till Escort mk IV. Veta mera? Förslagsvis besök Ford Club Swedens webbforum, där finns mycket kunskap.

#15
Jonas Hammarström
2012-05-14 22:01

Då är det 171 Aktiva nu då... :) Går en räddad Taunus -1982 med 11800 dokumenterade mil i Karlstad numera 4-Dörrars reggad som L men med alla GL utrustningsdetaljer, Nybesigtigad U.A, nära nog rostfri... Med mig som Ägare

#16
Lars STENBACK
2012-10-12 19:49

Taunus -79.
2.0.
Reg-nummer BZF267.
6 000 mil.
Står i en lada utanför Falun sedan minst 20 år. Vill någon köpa? Kan skicka över bilder på objektet.

#17
Andreas Fiala
2013-10-11 23:51

Har tagit min 82-kombi i bruk igen efter 6 år, Testkörde den till Träffpunkt 80 och hen igen, blev en resa på runt 50 mil. riktigt gött att den rullar igen.

#18
Andreas
2014-05-09 14:14

Söker länkarmsbussningar till min Ford Taunus 82, vet någon var man kan hitta så skulle det uppskattas stort!

#19
david
2014-07-16 17:57

Som länkarmsbussning funkar avgasrörsupphängngen från mercedes 300. Besiktade min 81a i måndags med det.

#20
Andreas
2014-08-28 09:20

Köpte mig en taunus 2.0 VIP från -82, besiktade den igår med bla felet "tvärstagslagring" bak båda sidor övre glapp. Vart kan man köpa sådana? Var det samma som du menade David? Där du använt avgasupphängningfrån en Mercedes 300?

#21
Daniel
2014-08-28 12:28

Kul med Taunus, har vaga minnen av föräldrarnas -79:a som redan 1981 ersattes av en 245:a...

#22
Daniel
2014-09-19 01:21

Har precis köpt en ford taunus 20m herrgårdsvagn från 1969 som ska renoveras har stått över 20 år

#23
Flak
2014-12-02 19:40

Tänk så dum man kan vara ibland men jag gick och sålde en sådan för väldigt många år sen.....1977 års modell och tvådörrars L modell med illgrön inredning och Nevadabeige lack i ett utsökt skick.
Den skulle suttit fint på träffarna men tyvärr så finns den inte kvar för nya ägaren krockade den så JGO 787 blev bara skrot.

#24
Stefan
2014-12-03 17:07

Min första bil var en Ford Taunus för 3000kr. Tror det var en 1,6 ohc. 1977. Jag bodde i göteborg då o framskärmarna lyckades rosta bort på ett år ungefär.....Skön bil att köra typ 0 vikt på bakaxeln så det åkte i sandsäckar på vintern. Vid ett planerat besök hos föräldrarna började bilen brinna. det visade sig att någon ärthjärna lagat huvudkabeln på 6mm2 med en på 2,5 med sockerbitar....Som tur var så hade jag en pulversläckare i bilen. Annars hade sett ut som en utbrunnen bil i nån invandrartät förort.

#25
Linus
2015-03-26 15:24

Sökes
Ford taunus 2.0 l 1979 med tak lucka
Telefon nr: 070 386 45 65

#26
Peter
2015-05-03 17:27

I motsats till de flesta andra så behöll jag min lille bil - en mörkblå Taunuscortina från 1981 (TC3) , drivlinan är den skottsäkra 2 literspinton (HC-varianten) & fyrpetad hundlåda.
Bilen har c:a 6500 äkta mil på mätar´n, saknar i princip allt i rostväg, är tredje ägaren...

#27
Anneli Mynttinen
2015-07-03 00:42

Det finns en Ford Taunus Vip -82 automat till salu i Stockholm.Den går bra.Bilens säljannons finns just nu (3.7.2015) på blocket.
Rostskador finns,men ej i bärande delar.Nya trumbromsar och handbroms.
---------Annons (ungefär) -----------
Annonstext:
Ford Taunus Vip 1982,automat.Besiktigad t.o.m. 30.6.-15.
Ljusgrön,metallic,alum. fälgar.Veteranbil,ingen skatt.Inte många kvar i trafik.
Vinter- och nästan nya sommardäck.
Instruktions- och reparatinshandbok finns.
Servostyrning och bromsservo.Blyfri 95 okt. bensin.Bilen går bra.
Rostskador men ej i bärande delar.Nytt batteri.Handbroms och trumbromsar nya.
Passar också som reservdelsbil.Två tidigare ägare.Svensksåld.
Står i varmgarage i Stockholm.Pris 8000 kr eller högst bjudande.
tel. 08-7467139

Pris:
8000 kronor
-------------------- Slut annons ---------------
En pärla för en händig person,som vill rädda en av de sista av sitt slag
tycker Anneli

#28
Pete
2015-10-11 13:26

Nu ska vi rätta till inledningen från 2011:
Vi börjar med Cortina mk3 (1971-1975), de hade exteriört inte en detalj gemensamt med samtida Knudsentaunsar...njae, kanske 3 då...strålkastarna och den blå ovalen.
I tidigare inlägg har jag nämnt min 82:a, i skrotsamlingen ingår även en Cortina mk3 1971 och det senaste förvärvet är en 2-dörrars Taunus 2000 L från 1973. >Nej inte pintofyra utan med den nu nästan utdöda trevliga tvåliterssexan.
Äger du en Engelsk eller tysk TC-kärra i hyfsat skick? Sluta gå på krogen, skippa kabel-tv, sälj tv:n och rädda din bil istället.
Delar finns och mycket går att plocka också från Consul/Granada 1972-1982.

#29
Marias Benér
2016-02-21 22:40

Hej! Jag köpte en fin 2,0 GL V6 Aut 1978 för några är sen. Den var smälld i häcken, men blev OK efter lite budgetrenovering. Doftar gymnasietiden. Inget man raggar med om man inte är intresserad av män 60+. Körde inte med den förra sommaren, men i är ska den ut igen.

#30
Matias Benér
2017-07-18 01:24

Ha, min Taunus rullar än.Lika fin och V6:an spinner som en katt, och automaten växlar som den ska. Fanns det bara 170 2011 i trafik 2011, så lär det inte vara fler nu 6 år senare. Fast det är klart, Klassikers artikel var ju i januari och då ska man inte köra Taunus om man vill bevara den. Möjligen om man vill sladda brett. Min är till salu nu. 070-544 26 89. Ska vi säga 18 papp?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.