Bild
Nästa artikel
Säkerhetsbilen OSV 40 fick en broschyr på svenska, men att fråga om priset för bilen var ingen idé. Den var bara ett experiment.

Världens säkraste Opel

reportage

På 1970-talet tävlade biltillverkarna om myndigheternas gunst genom att ta fram stora kolosser till säkerhetsbilar. Opel valde en annan väg och deras OSV 40 hade många smarta detaljer som senare skulle bli viktiga säkerhetskrav.

Ralph Naders bok ”Unsafe at any speed” som kom 1965 är känd för att ha tagit död på Chevrolet Corvair, men det handlade om så mycket mer. Den satte fingret på ett problem som vid den här tiden nått epidemiska nivåer. Trafikdöden var ett högst konkret samhällsproblem.

I det så kallade ESV-programmet samarbetade ett antal länder och biltillverkare. Man förband sig att  dela den teknik man utvecklade.

Ett sätt att föra utvecklingen framåt var att bygga säkerhetsexperimentbilar och dessa blev ofta enorma tingestar som inte bara var fula utan också i praktiken helt omöjliga att serietillverka.

Opels OSV 40 från 1974 var närmast ett undantag de groteskt stora säkerhetsexperimentbilarna. Den byggde på Kadett C och var ganska nära vad som var möjligt att sätta i produktion. Trots det klarade den en frontalkrock i 65 km/h. Den hade också flera detaljer som senare skulle bli viktiga säkerhetskrav.

Att säkerhetsbilar var viktigt på 1970-talet märks på att Opel gjorde sig besväret att trycka en broschyr på svenska för en bil som aldrig skulle säljas till någon kund!
 

Kommentarer

#1
Per Berner
2018-01-24 14:10

En ytterspegel på högersidan kunde man kanske kostat på...

#2
Kalle
2018-01-24 18:08

Konstigt att dessa bilar även i efterhand anses som fula och klumpiga när vi i dag har vägarna fulla av fula XC-volvosar som tar oerhört mycket mer plats.

#3
Rolle
2018-01-24 19:47

Ja de ser ut som alla andra asiatiska bilar och tyska och....könlös design, hen bilar. ;-)

#4
Dimman
2018-01-24 21:04

Ett märke som helt tappat bollen när det gäller design tycker jag är Mercedes, tidigare tidlösa i sin design och gav ett gott kvalitetsintryck men nu runda bullar som liknar ingenting.

#5
Hasse
2018-01-25 05:35

Ställd bredvid Volvos VESC så skulle nog Opels säkerhetsbil mest likna ett skämt. Men självklart har det även lite med bilstorlek att göra.

#7
Johan Thuresson
2018-01-25 22:44

Säkerhetsbilarna utgör idag ett lite fnissigt kapitel i bilhistorien :) Kommer vi i framtiden att få se artiklar om elbilens barndom?

#8
Lukas Pålsen
2018-01-26 16:33

Lite kul reklam! Säkerheten i sena Kadetter och tidiga Omegor och Vectror var katastrofal, jämfört med många andra från dessa år...

#9
Niklas
2018-01-27 00:45

Det är ju ingen konst att få till säkerhet i en stor bil, det är mycket svårare i en liten därför är Volvos prestation mindre imponerande än Opels.
All andra använde en stor bil eftersom det gör jobbet enkelt.

Denna bil hade ett skydd för att hindra passagerarna att kastas mot varandra i en sidokrock, det är en problematik som övriga bilmärken först de senaste åren ens noterat.

Det är rent nonsens att påstå att säkerheten i 80-talets Kadett Vectra Omega var katastrof.
Söker man en katastrof får man se på Ford, det var en dödsfälla och Saab 9000 var inte mycket bättre eftersom den var mjuk som spagetti.

De kunde ha varit hårdare och mer motståndskraftiga i karossen men det var absolut ingen katastrof, 300 % bättre än Ford, bara lite för vekt därför att Opel var det enda bilmärket som inte såldes i USA, medan övriga tvingades uppfylla amerikanska lagar och krav.

Opel satsade mycket på säkerhet, krocksensor för centrallåset hade man 1982, 20 år före Volvo.
Skyddsbalkar i sittdynorna för att förhindra att man dyker under bältet införde Volvo i 760 1982, hösten 82 införde Opel detsamma liksom att bältes låsen satt i stolen och inte i golvet som tidigare.
Opel hittade på det i höjdled justerbara säkerhetsbältet i framsätet 1983 men införde det först 86 då man också blev först i världen med justerbara bälten i baksätet, vars bältes lås satt i själva sittdynan som på moderna bilar istället för i skarven mellan ryggstöd och dyna som på äldre och som Volvo hade i 760.

Omega hade också en speciell typ av dörrlås som lät dörren hoppa ut 1.5 cm i en svår krock för att hindra den från att kilas fast.

Såväl Ascona från 82 som Kadett hade en tvärgående balk under framstolarna som band samman trösklarna precis som Volvo.

Inredningen är jämn och mjuk och innehåller inga farliga detaljer att slå emot.

1988 införde Opel en vikbar framaxel på Senator man fick patent på som lät framaxeln glida in under bilen i en krock viket förhindrade deformering av fotutrymmet och ökade deformationszonen med 12 cm, den första som tog efter denna lösning var Mercedes som införde den på E-klass.
Med denna lösning klarade Senator en frontkrock i 56 km/t mot 52 för Omega, Senator klarade dessutom en påkörning bakifrån i 50 km/t.

Karosserna kunde varit lite starkare, men det är också allt, det är långt från den katastrof den populära vandringsmyten gör gällande.

#10
Johan Thuresson
2018-01-27 07:53

#9 Niklas
Du verkar onekligen insatt i ämnet, tack för ett bra inlägg. Det är lätt att bli glömsk eller gå med skygglappar. Volvo har gjort och gör otroligt säkra bilar, men det betyder ju inte per automatik att alla andra bilar skulle vara dödsfällor eller att inget annat märke än Volvo skulle bedriva säkerhetsarbete med sina bilmodeller.

#11
Lars Torstensson
2018-01-29 09:20

Bra skrivet Lukas! Det räcker att gå till Folksam och dess olycks- och viltolycksstatistik för att bekräfta detta. För att inte tala om hur deras rostvänliga plåt påverkar säkerheten negativt.
Sedan har vi såklart oljeförbrukning, ventilknack och allt annat. Och märklig inredning mm.
Trots det så ligger ett antal äldre modeller dock ändå nära hjärtat. Men så bra? Nja...

Åter till ämnet! Intressant läsning!

#12
Niklas
2018-01-30 01:44

Och kommer vi in på 90-talet kommer Opel med en del andra nyheter, pedaler som ramlar bort i en krock, världens första hybridluftkuddar från Autoliv och en helt ny typ av sidokrockkudde i framstolarna, dessutom visar sig Vectra B 1996 vara starkare och mer motståndskraftig i en krock än samtida Mercedes E-klass trots att det är en större och tyngre bil.
1992 föst i "Golfklassen" med bältessträckare som standard och från 1994 får alla nya modeller extra förstärkta bakre takstolpar för att klara påkörning bakifrån bättre, det är många av dagens bilar som saknar det då inga krocktester utförs bakifrån.

#13
Oscar Larsson
2018-01-30 06:09

Tack Lukas! Misstag brukar upprepa sig, nu skall jag inte leasa en Opel iaf...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.