Bild
Nästa artikel
Busskyrkogården

Busskyrkogården

Arnes backspegel

Endast femhundra meter från mitt barndomshem skrotades bussar, en väldigt trist syn för en bussälskande yngling,

Jag arbetade 1961 som konduktör vid SS, Stockholms Spårvägar och hade då behörighet att bevista busskyrkogården intill Blåsuts tunnelbanestation.

Den bussen jag poserar vid är av 30-talsmodell med dieselmotor och ses här tillsammans men några olyckligt lottade trådbussar, till vänster några typ F2 från sent 30-tal och till höger skymtar en F3 med Hägglundskaross daterad till sent 40-tal. Men för att återgå till den bussen som jag håller min hand mot, kan jag berätta att busstypen användes som "Matarbussar" mellan Sandsborgs tunnelbanestation och Bagarmossen i väntan på att tunnelbanan mot "Bagis" skulle färdigställas.

Matarbussar innebar att bussarna gick parvis två och två, gärna med överlass. Jag observerade vid ett flertal tillfällen att dom överlastade bussarna bildade ett gnistregn när bakpartiet skrapade i gatan vi vändstationen Sandsborg.  

Bussarna tog ordentligt med stryk, men det gjorde nog inte så mycket det var ju deras sista uppgift i busslivet.

Kommentarer

#1
Emil Hammarlund
2012-10-02 08:43

Det där var inte BUSSigt!

#2
Harald Nordius
2018-01-05 12:00

Trådbussarna är F1:or från 1940. F1 var högerstyrda och hade ventilationsgallret i fronten till vänster. F2 från 1941 var vänsterstyrda och hade gallret till höger. Man antog när de beställdes att högertrafik skulle införas under deras livslängd. F1 gick på linje 96 till Stora Essingen sista gången den 16 juni 1961. F3 var för breda för den gamla Essingebron och de vänsterstyrda F2 fick inte gå där sedan en sådan 1948 hade kolliderat med en mötande lastbil och störtat i vattnet med 11 omkomna som följd.

#3
Harald Nordius
2018-01-05 12:32

A1615 är en H15, d.v.s. en dieselbuss med likadan Hägglundskaross som F3 hade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.