Bild
Nästa artikel
Den nya lastbilen

Den nya lastbilen

Arnes backspegel

Har man varit duktig kan man bli belönad.

Året är 1971 och jag har visat framfötterna när jag dom senaste två åren jobbade hos Svenne Stigenberg, en entreprenör med många järn i elden. Torghandel på Hötorget, lastmaskiner, grusbilar, tankbilar och nu äntligen skulle en kranbil införskaffas till företaget. En Volvo F86 med tretons Hiabkran.

 

Jag skulle få den stora äran att köra den nya bilen, men inte nog med det, jag fick även bestämma hur bilen skulle lackas. Svenne hade sina idéer om hur en kranbil som för det mesta skulle köras för gatukontoret skulle se ut, nämligen grön med svarta skärmar och röd ram och hjul.

 

Jag hade en annan ide nämligen ljusgul  med röda ränder på sidan, inte tänkte jag på att bilen kunde förväxlas med en bil på väg till ICA-butikerna med frukt och bananer. Jag fick min vilja igenom bilen blev en ICA-bil.

 

Glädjen med att köra en ny lastbil blev kortvarig, ty redan första veckan inträffade det som inte fick ske, på Klarastrandsleden uppstod tveksamhet vilken väg som gick fortast till Solna, ska jag åka förbi Karlbergs slott eller ska jag åka mot Norrtull? I sista stund svängde jag höger mot Norrtull. Tunnelarbete pågick i den biltunnel som jag tagit sikte på, en järnbalk begränsade höjden varvid en kollision inträffade, jag hade inte fällt ihop kranen tillräckligt varvid kranen lossnade och blev liggandes på flaket, de på kranen befintliga stödbenen skar sönder de främre däcken med god precision.


 

Nu var det dags att bita i det sura äpplet. Jag tog mig till närmsta butik för att låna en telefon så jag kunde meddela situationen för Svenne. ”Jag har tappat kranen och bägge framdäcken är sönderskurna.” ”Hahaha fan va du e rolig Arne.”

 

 -Nej det är faktiskt sant, du måste komma hit svarar jag. Efter en inte allt för lång stund dyker Svenne upp, vi sa inte så mycket till varandra, situationen talade för sig själv. Det var sista dagen jag körde den nya bilen. Nu blev det tankbil istället för mig. Jag fick i alla fall köra bilen tre dagar, då stod mätaren på 43 mil.

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2013-06-14 12:40

Jag körde också Volvo åt en åkare på 60-talet. Dock inte ny ,men med turbo så den gick utav bara f-n. Men när åkarn skulle köra själv på fyllan la han bilen upp och ner på ett gärde, sen var det färdigåkt. Men jag var ju oskyldig.

#2
Jan Erik
2013-06-16 15:17

Ja du Arne. En del straffar Gud med det samma, tur att du överlevde.
Janne

#3
Björn Wallin
2013-06-22 07:53

Ursäkta men Stigenberg hette inte Sven utan Gösta iallafall när jag jobbade åt honom i mitten på 70-talet.Vi kallde honom Gösen bla och ett barn har tydligen ett stånd på Hötorget fortfarande.Kul att höra av fler som jobbat där.Björne

#4
Arne schelin
2013-06-22 20:27

Ursäkta men Gösta har en bror och han heter Sven. Hos honom jobbade jag 1969 till 1972 . Gösta som jag också kände hade fler bilan än Svenne som även hade torgstånd på Hötorget där jag fick hjälpa till ibland när det var taskigt med körningar. Arne

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.