Bild
Nästa artikel
Den svenska sportbilen Safir

Den svenska sportbilen Safir

Arnes backspegel

Det är december månad 1963. Min kompis Dagge och jag är ute och glider runt med min Cheva 55:a.

Vid Nybroviken intill Strand hotell får vi plötsligt syn på ett intressant fordon, vi stannar till och Dagge tar sin kamera för att föreviga ögonblicket.

Jag snackar med en kille som påstår att det här är en prototyp baserad på Buickdelar och byggd i Norrland, vilket man kan ana när man ser dom röda tillfälliga nummerplåtarna märkta med BD-nummer som antyder Norrbotten, killen påstod att det förmodligen skulle tillverkas fler bilar framöver, något som jag inte tror blev verklighet.

I bakgrunden på en av bilderna skymtar min skitiga Cheva, den skulle inte vara med på bild men visar ändå en viss charm med sin skitiga front.
 

 


Safiren lever än idag! I Klassiker nr 4 2007 skrev Claes Johansson om denna unika vagn som av allt att döma stannade vid ett enda exemplar.

Nio månader tog det Henrik Viklund att bygga Safir varav sex månader ägnades enbart åt att ta fram formar för karossen. Det var på tidigt 1960-tal och Viklunds Mekaniska Verkstad i Ale utanför Luleå var ett familjeföretag där man bland annat tillverkade potatisplockare, det var i denna miljön Safir tog form.


Ramen hämtades från en Buick Special årgång 1956, motorn försågs med kompressor och bakvagnen med en inbyggd överväxel. På detta svetsades stag och balkar, karossen försågs med tämligen exklusiva delar för sin tid, Jaguar E-type front, scoopet på huven från en Ford Thunderbird 1957, och bakdelen kröntes med fenor från en Chrysler årgång 1961. De karakteristiska portholen från Buicken sattes att pryda den nya karossen. Det ryktas om att Viklund via en fd Ferrariingenjör i Italien bistått med designmodellering och delar, likaså att en stor del av inspirationen bakom hela idén kommit från Världsutställningen i Seattle 1962... Mytbildningen om Safir var igång redan vid första reportagen i de norrbottniska tidningarna. 

Men redan 1964 var det nära att Safir förlorades när Viklunds förråd brann, den räddades undan lågorns rov, men dock inte undan svängande trender och bilmode. I slutet av 1960-talet fimpades fenorna och bilen försågs med lite tidstypiska customtillbehör som bland annat connie kit och guldflake i lacken. 

Henrik Viklund gick bort redan 1970, och bilen vandrade vidare, och genomgick ytterligare metamorfoser längsmed vägen tills nutid, då den åtterfinns hos Buickentusiasten Leif Holmberg i Kungsgården utanför Gävle. Att det blev just denna var en ren slump för Leif som "råkade" vinna en budgivning på Tradera, och blev därmed ägare till Sveriges mest egendomliga Buick, som den fortfarande står som i registreringsbeviset.    

Högintressant är även uppgiften om att Viklund just var i färd att bygga ännu en Safir och redan hade färdigställt ytterligare två karosser. Står de i något bortglömt dragigt förråd i de inre av Norrbotten?

Kommentarer

#1
blörk
2012-02-29 18:15

Lite E-type över fronten. Kunde varit snygg om den inte haft de opassande fenorna.

#2
MDR
2012-02-29 20:29

ser ut som nån har plockat roliga delar från skroten o ousslat ihop dom !
citroen mercedes amerikanska 50 talare m.m. ... Tur att det inte blev fler!

#3
Herbert
2012-02-29 22:55

En salig röra av hopplockade delar, ser ut som Jaguar E-type, -54 corvette och Impala fenor.... :P

#4
kaninteloggain
2012-03-01 11:32

Största felet är ju att den är för kort i bakänden, de stora Chryslerfenorna blir ju jättekonstiga. 2 dm mer bakom bakhjulen hade varit ett lyft.
Hade de använt även Chryslers snygga framruta hade den blivit mer elegant.

Säga vad man vill: det syns att de har lagt ner ett jättejobb, inte lätt att få till allt.

//hultarn

#5
Bozze Lundgren
2012-03-01 14:08

Håller med om att bilen hade blivit snyggare med en halvmeter längre bakvagn.

#6
Leif Holmberg
2012-03-31 11:23

Safirbilder hur den ser ut nu på fuzzidici.
http://fuzzydice.fotki.com/cars-2011/sandviken-cruising-11/
bilderna 0104-0106 och 0285-0287
Mvh Leif

#7
Leif Holmberg
2012-03-31 13:26

Och tack till Arnes "backspegel" ,jag har inte sett dessa bilder tidigare.
Hälsningar och ett tack från Leif.

#8
Lennart H.
2013-09-23 19:30

Vet att bilen stals i Stockholm och återfanns i Oslo krockad,efter den kraschen byggdes bilen om.

#9
Leif Holmberg
2013-12-18 17:43

Tack Lennart H för den kommentaren,hade inte hört talas om detta förut.Känner du till mera om när detta hände.

#10
Lennart H
2014-02-27 14:49

Henrik V berättade detta för mej något år innan han gick bort Jag bodde granne med hans barndomshem och följde detta bygge från dag 1.

#11
Leif Holmberg
2014-03-03 14:59

Lennart känner du till något om ev.t. flera byggda karosser som sålts.Och vad hände med Henrik eftersom han dog så tidigt?

#12
Lennart H.
2014-03-14 12:59

Vet att 2 till gjordes senare och fanns i Luleå.Övriga frågor kan vi ta via mail.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.