Nästa artikel
Glasspaus på Bilprovningen
ARNE

Glasspaus på Bilprovningen

Publicerad 19 februari 2011 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Dagge hade en Peugeot D4B. En täckt skåpbil av 1961 års modell. Bilen som hade använts som semesterfordon både …

… till Tyskland och till Norrland, var nu till salu och Dagge som även han hade blivit Speedwayintresserad kunde tänka sig att byta mot en av mina speedwayhojar. Vi bytte fordon och nu hade jag förutom PV:n, som får gälla som familjebil, även en i form av skåpbilen bra lagerlokal till min Speedwayhoj.

Det blev dags för besiktning och jag åkte till Svensk Bilprovning vid Lundagatan i närheten av Zinkensdamm. Bilen väckte tydligen stor uppmärksamhet vid ankomsten och killen som besiktade sade att han skulle ta en provtur. Med sig tog han en kollega varvid färden bar av mot Skanstull och förmodligen ännu längre.

Efter närmare en halvtimme dyker min bil upp igen, vid ratten och även på passagerarsätet slickas det på nyköpt glass och jag möts med orden. ”Du måste byta samtliga bromsrör innan vi kan godkänna bilen”.

Konstigt att man måste prova en bil som ändå inte går att godkänna. Jag struntade i att fixa bilen. När körförbud inträdde tog jag helt enkelt ut en interimslicens som man på den tiden måste ansöka om för att kunna provköra och åka till besiktningen, det krävdes dock att gällande trafikförsäkring fanns.

Nu kändes det tryggt att åka med bilen och om man blev stoppad så var man bara ute och provkörde. Det dröjde inte länge innan jag stoppades i en kontroll på Riddarholmen när jag var på väg mot pontonbron som var en tillfällig lösning när Centralbron byggdes. Polisen ville se mina dokument och jag visade då min interimslicens, något som han tydligen aldrig sett varefter han gjorde honnör och sade "Fortsatt trevlig resande".

 Vi tackade och hade ett trevlig resande ...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.