Bild
Nästa artikel
Rekordmaskinen

Rekordmaskinen

Arnes backspegel

Thord Larsson var en av Sveriges främsta isracingförare på 50-talet.

Tillsammans med rambyggaren "Årsta-Johan" byggde Thord 1956 en iscykel som skulle slå allt. Ramen var snyggt förkopprad och som drivkälla användes den nya Svenska speedwaymotorn HRM.
Med denna iscykel slogs banrekordet på Stockholms Stadion. Thordan blev äldre och i början på 60-talet såldes cykeln vidare till Kjell Svensson som bytte ut den Svenska HRM-motorn mot en tillförlitligare Japmotor. Kjelle tävlade även han flitigt och framgångsrikt med den snygga ishojen, men även Kjelle blev äldre och beslutade sig för att lägga av.
Här kommer jag in i bilden, året är 1967 och för 2 000 kronor blir jag ägare till en banrekordcykel. Det blev mycket träning på sjön Trehörningen i Huddinge, men trots att jag klädde upp mej med en tuff leopardtröja blev det inga fler rekord.

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-03-13 11:19

Vart tog cykeln vägen ?

#2
arne schelin
2012-03-14 19:09

Hej Bozze. Hojen skänkte jag 1970 till min kompis Björne Harnesk i Bergslagen, dock utan motor hjul och växellåda. För ett antal år sedan fick jag tillbaka den och nu finns den i ett förråd i Nykvarn i väntan på dom saknade delarna. / Arne

#3
hans engzell
2012-03-20 23:31

hej igen arne den där hojen har jag också åkt på ute på flaten jag fick låna den av kjelle o prova den när björne o jag var ute å såg på när dom tränade där då var olle nygren o lillberra där också det var första gången jag satt på en ishoj flott cykel hoppas du får ihop den igen vi hörs hasse engzell

#4
hans engzell
2012-03-20 23:31

hej igen arne den där hojen har jag också åkt på ute på flaten jag fick låna den av kjelle o prova den när björne o jag var ute å såg på när dom tränade där då var olle nygren o lillberra där också det var första gången jag satt på en ishoj flott cykel hoppas du får ihop den igen vi hörs hasse engzell

#5
filmas
2012-07-25 17:19

-56 köpte jag en ishoj av Tomten Nyholm. Hildor Jansson byggde ramen och från början tävlade Hildor med en Triumph GP motor 500. Den hade givetvis inte det där bottendraget som erfodrades, men Hildor var ju envis. Han åkte allt med Triumph Trophy mellan benen. Speedway, Is, Backe och 1000-meter. Jag är förresten ägare till en crosshoj med Triumphmotor, som Hildor byggt. Denna gång ihop med Olle Andersson, en plåtis som jag jobbade mycket ihop med. Vi levde ihop, missförstå mig inte, på div.
ångbåtar och andra flytetyg på Lidingö. Robin Carlsson, en gammal vänsterbenssprätt, figurerade även. Det blev mest båtmotorer för honom, och han driver ännu i dag Gustafssons motor ute på Bosön.
På Bosön tränade vi speedway på is, med nämnda remskruv.
Där hade vi även ankrat upp S/S Venus, vår bogserarae som även var isbrytare, byggd 1882. Eldare ombord ? Givetvis Harry Lundberger, vår gamle vän och mentor i allt, från flygplan till New Orleans.
Mer om detta vid visat intresse.
Filmas. dvs. gösta engström 72.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.