Bild
Nästa artikel
Smitningen

Smitningen

Arnes backspegel

På bilden syns en gammal Volvokombi, jaha vad är det för speciellt med den då kanske du undrar? Ingenting mer än att bilen och jag blev vittnen till en märklig händelse.

Det är 1985 och bilen är en 245 av den billigare sorten, en "L", som saknade klocka och förvaringsfack i dörrsidorna, även klädseln var av en simplare kvalitet. Årsmodellen är 1977. Jag kommer körandes mot Norrtull, har just passerat Haga Norra. Vid korsningen med Eugeniavägen, som vid den tiden hade anslutning till E4, kommer en bil som inte stannat vid rött. Jag känner en knuff när den utkörande bilen touchar min bakre kofångares högra hörn.

Det har just blivit rött för trafik in mot centrum och jag stannar i min fil och jag ser hur motparten krånglar sig fram för att ta sig in i en annan fil långt framför mig. Va i h-e… Tänker han inte be om ursäkt åtminstone? Jag kliver ur min bil och promenerar fram till motparten, med en knackning på sidorutan försöker jag få hans uppmärksamhet, något som verkar helt omöjligt varvid jag sliter upp dörren frågandes: "Kan vi stanna efter korsningen för att kolla skadorna på min bil?" Jag observerade nu att chauffören var en gammal dam i 80-årsåldern och i baksätet satt det två åldringar beväpnade med kryckor och promenadkäppar, själv var jag utrustad med mörka solglasögon och en något sliten pilotjacka.

Jag återgår till min bil och inväntar att det ska bli grönt så att en uppgörelse kan komma till stånd. Skriiiiiik, med spinnande hjul och mot rött ljus ser jag den gamla damen ge järnet. Jag ser att hon försvinner mot Sveavägen.

Jag hann aldrig ikapp. Hoppas att damen kom fram helskinnad med sina passagerare.

Kommentarer

#1
Lars Sundin
2012-10-24 12:12

Härlig berättelse! Jag har nyligen tipsat om din blogg på min, http://larsan13.wordpress.com/2012/10/21/cyklar-a-sant/

Född 1938, boende åren 1945-1951 på Sköntorpsvägen 99 I Årsta.

Lars S

#2
Calle Eriksson
2012-10-25 20:05

Har ägt en 244 L 4D AUT 1977 (Reg DBA***) .Motor B19 och var strypta 10 hästar.

#3
Ford fordever
2012-11-01 00:58

Jaa, många såna 245 har man haft. 240n var en ganska dålig bil i mitt tycke, rostade, klena motorer i legeringsmaterial och taskig design, 740n däremot platsar på i alla fall min lista över tidernas bästa bilar: Tidlös design, rymlig som en mindre lastbil å i princip totalt outslitlig...

En kul(?) historia från verkliga livet apropå 240:

Tyckte ju -88 att man hade skruvat så länge i Volvo att inget problem var olösligt, drev ju dessutom bilverkstad. Så kom kompisen med en exakt likadan bil som den på bilden å klagade: Han hade haft den hos många olika verkstäder å ingen hade kunnat lösa problemet med att den började rycka när den blev varm,
- Haha, baggis tänkte jag, å började med att synka kamremmen, ställa tändningen å byta till en fräsch förgasare. Nähä...
Bytte alla tänddelar å ställde kamvinkeln exakt. Nähä...

Kan säga att det slutade med att jag lyfte ur B21an å helrenoverade den enligt konstens alla regler med orig. delar från Volvo i ren prestige (inge Biltema el. Mekonomen). Satte ihop bilen å samma fel fanns kvar...
Kan än idag grunna över vad i h.....e felet låg. Har funderat på mikroskopisk spricka i blocket på fel ställe, Nåja, den bilen tog hemligheten med sig i graven. (Bilen dog faktiskt några år senare i en järnvägskorsningsolycka där tyvärr också människor omkom).
Nån som har en ide?

#4
puchdakota1966
2012-11-01 11:02

Apropå Ford Forevers kommentar
Min älskade 245 från 1983 drabbades av samma problem. Ingen kunde fixa ryckningarna. Sålde den till en ung Volvomekaniker som utgick från att hans äldre kompisar kunde fixa den på några timmar. Jag såg den under ett år, motorn hoppade och riste lika mycket som förr. Att den blev så berodde nog på att jag gav full gas på motorvägen i fyra mil mitt i natten... Nu 10 år senare minns jag fortfarande hur skön den var att köra, eller så är det bara något jag inbillar mig...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.