Bild
Nästa artikel
Studebaker brakar, buss räddar

Studebaker brakar, buss räddar

ARNE

Hej igen. Nu när jag har köpt en fin Studebaker, visserligen med en 6-cylindrig sidventilare på ynka 85 hästar ...

... var jag redo att ge mig ut i trafiken. Redan efter några dagar märkte jag att kopplingen inte var i bästa skick. Försiktig körning erfordrades så att inte lamellerna skulle ta helt slut.

Bilen hankade sig fram någon månad och sedan var lamellerna bara borta. Pengar till reparation saknades och en kompis som bodde några kåkar bort ville överta bilen och även mitt köpekontrakt. Vi åkte till Bilcentralen där det visade sig vara omöjligt att göra oss till lags.

Okej, kompisen var rekorderlig så han fick överta mina växlar och betala i mitt namn varje månad. Redan efter ett par månader hade ett större motorfel inträffat varvid den nya köparen inte längre ville ville ha bilen. Nu satt jag i klistret och måste betala på en bil som inte var körbar.

Pengar som fortfarande var en bristvara gjorde att den förmodade dyra reparationen sköts upp. Nu gällde det att hitta en gratis tillfällig uppställningsplats. Jag jobbade ju som busskonduktör på Södertörnsbussarna och då kan man väl ställa bilen vid bussgaraget i Handen. Från tanke till verklighet, ofta gick bussarna tomma från Stockholm till Handengaraget och jag lyckades övertala min busschaufför Svenne Daleryd att vi skulle ta bilen på släp efter bussen.

Bilen stod i Gamla Enskede där bussen krånglades in mellan de gamla kåkarna. Nu kom nästa problem, bogserlinan var knappt tre meter. Det blev en väldigt spännande färd till Handengaraget. Hastigheten var ca 70 km hela tiden och bakändan på bussen såg väldigt stor och nära ut.

Studebaker brakar, buss räddar

Kommentarer

#1
Jan Erik
2010-12-03 19:32

Ja du Arne.
Ibland är försynen nådig, försök idag får vi se vad som händer, Nu är bussarna snabba 120 km skulle jag tro.
Janne

#2
Ove Julin
2010-12-22 19:12

Hej Arne!
Kul att se en bild på bussen i tidningen Klassiker. Är själv ägare av 12an som ser lika dan ut. Förarplatsen är ju som bekant flyttad till andra sidan. Är sedan 1976 ombyggd till husbuss men är utvändigt orörd. Kanske känner du igen den från tiden då den gick i trafik?
Hälsningar!
Ove

#3
Lasse Sandberg
2010-12-29 13:37

Hej kul att se 173an igen ;har själv jobbat kondis o kört denna buss,var i vendelsögaraget från 66 man hade ju ganska skoj på den tiden.Lasse Sandberg son till Svenne Sandberg

#4
Lasse Sandberg
2010-12-29 13:40

Daleryd var min fasta chaffis

#5
Arne Schelin
2011-01-06 19:30

Hej Ove Julin. 12an var något mindre än 173an och gick för det mesta som abonnerad, samma årsmodell men lite modernare kaross då det senare 1958 kom en ny kaross från bussfabriken i Katrineholm

#6
Björn Forslund
2011-01-08 10:29

Bussen är 173, en Scania-Vabis BF7363 från 1957 med SKV Boxerkaross. Första typen med tryckluftbromsar på BSS. Slutade sina dagar i Pakistan efter att SIDA skickat dit den och många andra som bistånd efter Dagen H.
Jag äkte själv som liten grabb ofta med farsan som körde på Södertörn 1950-1965.
Det gick inte att undgå att få Scania i blodet, så nu har jag jag 6 st Scania- Vabis bussar av årgångar 1958-1968, bland annat Södertörn 16 och Björknäsbussen 13, en syster till Oves buss! Dessa är byggda på det kortare chassit BF7358 och har alu-karosser.
Härliga bilder, och härliga tider, Arne! Kanske har vi träffats någon gång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.