Bild
Nästa artikel

Techno Classica Essen 2012

Bildspel

Klassikerläsaren Emil Nilsson bjuder på bilder från Techno Classica i Essen 2012. Häng med på en rundtur!

Det går minst fyra olika organiserade bussresor till Techno Classica i Essen – Europas största gammelbilsmässa. Jag åkte med ett Halmstadföretag, samma som förra året, och det var till stor del ett kärt återseende bland resenärerna.
Blandade åldrar, i år var jag iallafall inte näst yngst.


Vi hade två heldagar planerat på mässan, fredag och lördag och förväntningarna var på topp när vi klev ur bussen i strålande solsken.Vi hade 20-22 grader varmt bägge dagarna – helt underbart då ca 20 000 kvm av mässan är utomhus. Kan det finnas något bättre än att äta en bratwurst och kyla strupen med något kallt samtidigt som man går runt i en härlig vårsol och tittar på gamla bilar?
De resterande 110 000 kvm var fyllda till max med det mesta. De stora tyska bilkoncernerna hade nästan var sin hall, klubbar och sammanslutningar huserade i de mindre hallarna på övre plan.


Många bilhandlare ställde ut sina saluvagnar, det visades upp klassiska samlarbilar, sportbilar och massor av ögongodis.
Övriga hallar innehöll allt vad besökarna kunde förvänta sig inom reservdelar, nytt som begagnat, klockor, kläder och livstilsartiklar, litteratur och modellbilar.
Vi var ganska klara efter två hela dagar på mässan, ändå känns det som man missat massor. Då har man en bra orsak att återvända nästa år, för även om mycket var sig likt sen förra året, så var det hur mycket nytt som helst.Tack alla medresenärer för en helt fantastisk resa. På återseende nästa år!
 
Text och foto: Emil Nilsson, Halmstad

Kommentarer

#1
Roland K
2012-03-31 21:41

Fina och intressanta bilder från en fantastisk mässa som jag vill besöka nästa gång

#2
Kjell Svensson
2012-04-01 12:02

Jag skulle också vilja vara med nästa gång!!!

#3
Carl Sason
2012-04-01 17:12

Vw T3 hade den Syncro systemet i "Porsche" versionen.

#4
TenereTore
2012-04-01 19:34

Vad jag förstått så knåpade Porsche ihop nån/några bussar med 3,2L boxern i för att skjutsa VIPkunder till och från flygplatsen, lite surt att bli omkörd av en buss i 200.. tror inte att syncro överföringen skulle pallat för sexans effekt. Troligtvis satt även Porsches G50 låda istället för orginalet. Porsche var för övrigt med i utvecklingen av chassit till dessa bussar. Oettinger hade en egentillverkad sexcyl vattenboxer till bussarna.

#5
Sten Sundström
2012-04-03 08:44

Tjusigt Emil! Och jag missade flera av bilarna du har med, hur kunde det ske? Hade vi för kort tid, bara två dagar? Jag köpte en mässkatalog men lade bort den någonstans. Vi åkte med Michael på Residé, superbra.

#6
Sten Sundström
2012-04-03 08:44

Tjusigt Emil! Och jag missade flera av bilarna du har med, hur kunde det ske? Hade vi för kort tid, bara två dagar? Jag köpte en mässkatalog men lade bort den någonstans. Vi åkte med Michael på Residé, superbra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.