Bild
Nästa artikel

MGB: Börja sporta!

Köpguide

Inte konstigt att MGB blivit en av världens mest populära samlarbilar. Den är tillgänglig, robust och lätt att meka med. Uppbackningen med delar och experthjälp är bättre än när den var ny. Och så är den rolig att köra också!

MGB: Börja sporta!

Nog är MGB den främsta symbolen för den omhuldade brittiska folksportbilen. Över en halv miljon tillverkades under nära två decennier, så det finns många som har minnen av MGB från ungdomsåren. Bilhobbyn utvecklades snabbt under dess tillverkningstid, och sällan hamnade ens de sämsta exemplaren på skroten. En sportbil ställdes i stället undan och andelen överlevare av MGB är stor. Det är därför det finns så många företag som lever på att tillverka och sälja delar till den. Så har MGB blivit den äldre sportbil som det är lättast att äga och underhålla. Utbudet gör att prisnivån är måttlig på såväl objekt, körklara bilar som delar.

Lite historik, tack!
MGB introducerades som årsmodell 1963 på den årliga bilsalongen i London och efterträdde MGA som tillverkats i sju år. Medan MGA hade rötter i TD och TF var MGB en tydlig BMC-produkt utan traditioner från Nuffieldepoken. Motorn var precis som i MGA BMC:s B-motor men nu upptagen till 1 798 kubik. Framhjulsupphängningen var snarlik den på MGA men var i själva verket av Austins enklare konstruktion från slutet av 1940-talet. Bak var det fortfarande bladfjädrar och hävarmsstötdämpare. Konstruktörerna övervägde mer avancerade chassilösningar, men tyckte inte fördelarna stod i proportion till merkostnaderna. Det var ytterst nära att de flyttat fram motorn för större utrymmen, men vågade inte för då skulle kuggstångstyrningen ha måst offrats. Den stora nyheten var att karossen var självbärande. I jämförelse med MGA var luftmotståndet högre men utrymmena större.


Tekniken är ju rätt enkel, hur är den att köra?
Det har alltid varit hela idén med M.G. – en sportbil baserad på komponenter från koncernens standardmodeller. Att det fungerade beror främst på två saker – låg vikt och låg tyngdpunkt. Man sitter lågt med raka ben och den korta växelspaken sitter precis där den ska. Kuggstångsstyrningen är exakt och insugsmorrandet från motorn ger en fartkänsla som stoppuret inte alltid bekräftar. Det är en riktig sportbil av den gamla skolan – och det gäller lika mycket GT:n som den öppna tourern! Vill man ha mera kan man modifiera hur mycket som helst. Motor, transmission, hjulupphängningar – allt är möjligt att uppgradera till nyare teknik med färdiga satser.

Men är det accepterat att frångå originalutförande?
Visst finns det djupt troende originalister även i MG-kretsarna, men där är högt i tak och modifieringar har alltid förekommit. Det finns bilar som utvändigt ser helt original ut men där motor och chassi byggts om radikalt för att ge mer moderna prestanda. Är det väl utfört minskar det inte värdet på bilen, det kan till och med höja det. En annan sak är att klubbförsäkring inte kan tecknas om trimningskomponenterna inte är tidsenliga. En bil som renoverats med en ny kaross anses med det regelverk som gäller ha förlorat sin identitet och skall egentligen registreras som en ny hemmabyggd bil.

Den tillverkades länge, vilken skall jag välja?
Årsmodellerna till och med 1969 med den ursprungliga kromgrillen är de mest eftertraktade. Senare exemplar står lägre i pris, särskilt importbilar från USA med sina strypta motorer. Det finns bilar utan överväxel, och de bör kosta mindre. Högerstyrning kan man däremot leva med och det ger bilen extra karaktär. Valet mellan tourer och GT är inte helt enkelt. Den öppna är synonym med M.G., men GT:n är ju så snygg och kan förses med soltak. För att möta nya säkerhetskrav i USA kom nya stötfångare i gummi 1975 och den så kallade rubber bumper-modellen var född. Dessa har länge varit lägre värderade och många har därför konverterats till att se äldre ut. Generellt bör det vara skicket och historiken som är avgörande för pris och köp.

Vad heter den egentligen? M.G.B eller MG MGB?  Och det här med tourer och roadster, vad är det?
Fabrikens officiella beteckning vid introduktionen var M.G ’MGB’, vilket betydde att M.G. var bilmärket och MGB modellnamnet. Engelska motortidningar skrev oftast M.G. B. Längre fram tog Leyland bort punkterna i märkesnamnet och sedan dess har man väl mest sagt och skrivit MGB rätt och slätt. Det var först när GT:n kom som man behövde ett namn på den öppna versionen. Den kallades omväxlande open sports och tourer. Roadster är en amerikanism som numera också används i England.

Skulle artikelförfattaren köpa en själv?
Eftersom jag redan haft en tourer och dessutom varit del­ägare i en GT, skulle jag idag kunna tänka mig en GTV8. Jag skulle inte dra mig för en med rubber bumpers. Och sen skulle jag smygmodifiera hjulupphängningarna och …

Text: Bo Legelius Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: MGB Tourer 1963

Nypris ”på gatan”: 15 259 kr
Motor: Rak fyrcylindrig med toppventiler, stötstänger, två ventiler per cylinder. Dubbla SU-förgasare. Vattenkylning. Volym 1 798 cm3. Max effekt 98 hk SAE vid 5 400 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 3 500 r/min.
Elsystem: 12 volt, plusjord.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift, fyrväxlad låda, osynkad etta, golvspak.
Mått: Axelavstånd 231 cm. Längd/bredd/höjd 389/152/125 cm. Spårvidd fram/bak 124/125 cm. Tjänstevikt 1030 kg. Tank 45 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram individuell med triangellänkar, den övre kombinerad med stötdämparen, bak bladfjädrar på stel axel. Hävarmsstötdämpare.
Styrning: Kuggstång, 2,5 rattvarv. Vändcirkel 10 m.
Hjul: Plåt- eller ekerfälgar, bredd 4 resp 4,5 tum, däck 5.90 × 14.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, hydrauliska.
Fartresurser: Toppfart 175 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 12,5 s.
Förbrukning: 1,1 l/mil bl. körn.
Produktionssiffror: Sammanlagt tillverkades 512 243 st. 386 961 tourer och 125 282 GT.
Nybillsförsäljningen i Sverige uppgick till cirka 2 100. Den aktiva marknadsföringen här upphörde 1971/72 men det gick att beställa bilar fram till 1976. Några hundra bilar har privatimporterats. Det finns drygt 1 500 MGB i bilregistret.

Källor: The Motor, original­broschyr, Harald Sonesson MG-klubben.

Klubbliv
Svenska The M.G. Car Club of Sweden (www.mgcc.se) är en gren av den internationella klubben och är både livaktig och välorganiserad. Enorma M.G. Owners Club (www.mgownersclub.co.uk) är mer av en business än en klubb och driver försäljning av delar och tillbehör, en del nytillverkade i egen regi.

Reservdelar och service

Praktiskt taget allt finns! I Stockholm kan British Motor (www.britishmotor.se) ordna fram det mesta medan British Sports Car Centre AB (www.bscc.se) finns i Skåne och MG Center Sweden i Halland. En av de största i England är Moss Motors (www.moss-europe.co.uk) som säljer både till slutkund och som grossist till andra specialister.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Kaross
MGB har självbärande kaross men är inte mer rostkänslig än andra bilar från samma tid. Utvändigt är det i första hand framskärmarna som drabbas av rost, främst i nederkant bakom hjulhusen och vid strålkastarna. Strukturella rostskador kan drabba fästena för de bakre bladfjädrarna och trösklarna vars uppgift är att staga upp hela karossen. Dörrarna kan rosta runt ytterkanterna. Motorhuven är i aluminium och korroderar inte om inte färgen flagnat av. En helt ny komplett kaross lackad i valfri färg kan köpas i England för omkring 100 000 kronor! Mycket monteringsarbeten blir det men i slutändan säkert billigare än en helrenovering av en dålig bil.

Drivlina
MGB är en lättmekad bil. Tekniken är enkel utan några särskilda svagheter. BMC B-motorn i MGB är en ganska långslagig toppventilare med stötstänger som egentligen trivs bäst på lägre varv där den har en segdragning ovanlig i en sportbil. De allra tidigaste hade trelagrad vevaxel och var snäppet varvvilligare än de senare femlagrade men dessa går i gengäld något jämnare. Som alla BMC-motorer av dessa årgångar kommer oljeförbrukningen att stiga med ökat slitage. Det botas i första hand med nya ventilstyrningar. Om det inte hjälper kan man, om man inte vill borra motorn, chansa på att hona cylinderloppen och byta kolvringar. Det kan göras utan att motorn lyfts ut. Oljekylarens slangar bör kollas. Om de aldrig bytts är risken stor att de brister med omedelbar förlust av oljetrycket som resultat! Om överväxeln inte går i beror det oftast på elfel, antingen har manöverreläet (ganska billigt) eller solenoiden (dyrare) givit upp. De är båda lätta att byta, men kolla funktionen först, för orsaken kan också vara mekaniskt slitage i växellådan. Kardanstången är kort och har därför låg inneboende dämpning varför knutkorsen lätt tar slut. De är dock billiga och lätta att skaffa eftersom det också står Volvo på nydelskartongen.

Chassi
Chassitekniken var inte avancerad ens när MGB presenterades och känns i dag som det mest föråldrade på hela bilen. Stötdämpare av dörrstängartyp slits hårt om inte oljenivån kollats. Eftersom de främre också gör tjänst som övre länkarmar har de betydelse för framhjulsinställningen. Utbytesdämpare eller helt nya finns, men är dyra. Ombyggnad till teleskopdämpare är i längden billigare och bättre för vägegenskapena. Spindeltapparna är lagrade i metallbussningar som slits vid vanvård.

Hjul och däck
De tidigaste bilarna hade diagonaldäck i storlek 5.60x14 eller mot tillägg 5.90x14. Senare monterades radialdäck 165R14. I dag kör många på 175/70R14. Ekerhjul kan vara ett problem. Ekrar kan lossna, fälgbanan bli skev och splines nötas, särskilt om hjulet inte dragits fast ordentligt. Att rikta och renovera är inget gör-det-själv-jobb. Ekerhjulsservice i Bromma (www.ekerhjulservice.nu) kan rikta, renovera och pulverlacka ekerhjul men ofta har slitaget gått för långt. För nya tar man 2 000 kr/st. Kolla också priser hos reservdelsleverantörerna.

Inredning & suflett
En trasig eller sliten inredning drar ned intrycket, särskilt på en öppen bil där det inte är ovanligt. Men det kan avhjälpas med färdigsydda satser som finns i alla de originalutföranden som förekommit. Kompletta suffletter finns också som man kan montera själv.

MGB: Börja sporta!
MGB: Börja sporta!
MGB: Börja sporta!
MGB: Börja sporta!
MGB: Börja sporta!

Kommentarer

#1
Örjan Sjölin
2011-10-24 20:01

TACK! Bra artikel! Jag står just i begrepp och skall åka och titta på en bil jag är intresserad av...Den ska enligt foto och historik vara riktigt fin, men det återstår att se. I sommar har jag "ratat" 4st som jag varit intresserad av pga att
annonserna lovar guld och gröna skogar, när man väl får se bilen eller foton som jag begär för att se koffert och motorrum så är sanningen en helt annan... Men JAG SKA ha tag i en fin MGB Tourer! ORGINAL utförande givetvis!

#2
SherlynChes
2015-07-24 18:03

Hello, i really enjoy your content and i have just analyzed your backlinks.
You need more authority links in order to rank. Best backlinking strategies in 2015 are backlinks pyramids and private blog networks.
You can hit google's top10 easily. If you are
not SEO pro you can outsource this task, just search
in google:
Burol's Tips Outsource The Work

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.