Bild
Nästa artikel

Bil för rika Volvofreaks!

Volvo 780

Vem betalade 400 000 kr för en Volvo 1990? Inte så många. 1990 hade de flesta insett att en 780 helt enkelt var för dyr! Som så ofta var modellen bäst när den lades ner.

Varför vill man ha en Volvo som för de flesta ser ut som en tråkig "sossecontainer"?

Jag har alltid tyckt att linjerna på en 780 var i en klass för sig.

Bertone lyckades att låna linjer från 700-serien men ändå skapa en bil utan en plåtdel gemensamt med bilen som stod modell.

Min 780 är en av de sista med multilinkbakaxeln och grillen med stående ribbor. När den såldes ny i Göteborg hade man för samma pengar fått en Porsche 911, tom. med lite utrustning.

Den var utrustad med två tillbehör, digital yttertempmätare och armstöd med mugghållare. Allt annat var standard och det var verkligen det mesta. Inte så många andra bilar hade airbag, elstolar, farthållare och handsydd läderklädsel 1990. På min funkar dessutom nästan allt vilket är mycket ovanligt.

Elsolluckan lever ett eget liv i bland men det har jag tänkt fixa i vinter. Speciellt stereon andas 80-tal när det var som bäst. Enskild equilizer och en förstärkare i bagaget som heter duga. Allt givetvis orginal Volvo.

Min har dessutom den ovanliga färgkombinationen champange/svart skinn. Skönt att slippa alla de märkliga nyanserna av brunt i inredningen. Särskilt i kombination med masurbjörken.

Min bil har gått ovanligt långt (över 30 000 mil) men alltid av förare som förstått det speciella med bilen och än i dag är det en speciell känsla att glida fram med den, även om man i bland önskar att man hade aktier i ett oljebolag!

Volvo 780

Volvo 780

Årsmodell 1990

Ägd sedan Feb-09

Kommentarer

#1
Ulrik
2009-09-03 16:57

Jag minns när jag var 19 år och dräglade efter exklusiva bilar.. Då en (välbeställd) bekant till min far hade köpt en 780. Den var helt ny och stod på uppfarten till hans villa i Bjärred. Jag kikade in i den och såg att den hade rullat 63 mil. Jag tänkte; En sån bil kommer man ALDRIG att kunna ha råd med. Det var en oerhört fin bil på den tiden, men om jag minns rätt så var det en enorm värdeminskning och jag tror att han sålde den för 170" ett par år senare. Han köpte en M635 något begagnad istället. Ett bättre köp på alla vis, eller hur? Mvh/Ulrik

#1
Sven
2009-09-12 01:35

Nog var 780 en snygg bil - såpass att man undrade varför inte hela 7-serien såg ut så från början. Ett skolexempel på hur skickligt designarbete kunde få även de kantiga 80-talslinjerna att bli "classy" på ett subtilt vis.

Jämför gärna med Maserati Biturbo från samma tid. Samma andas barn, eller hur?

#1
Magnus
2009-12-16 17:37

Ahh vilka minnen man får. 1990 köpte min min storebror en sprillans ny 780. Champagnemetallic med begie inredning. Jag var 17 år då, jag minns att jag var helt febrig, tyckte att det var en av det snyggaste bilar jag sett, något år senare när jag fått körkort fick jag låna bilen över jul/nyårshelgen när han var bortrest. Min lycka var total, jag körde runt i bilen nästan all vaken tid :-) Jag svor att en dag skall jag äga en sådan. Min bror sålde den ett par år senare och köpte en BMW 325 och en Citroën XM istället, fina bilar även det. 2000 köpte jag min egen 780 -87, Champagnemetallic med beige inredning, men det är en annan historia :-)
(Sven, ditt påpekande att jämföra med samtida Maserati är inte så tokig, Maserati 222/BiTurbo är inte helt olika, och den har dessutom den motorkraft 780 borde haft...)

#1
Reine
2010-03-22 12:41

Tack för berömmet. Det där är ju min gamla bil.
Den helsvarta inredningen skulle enligt uppgift inte finnas i svensksålda 780, men som mycket annat gick det nog att få om man bara ville...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.