Bild
Nästa artikel

Projekt Herbie!

VW 1200

Anders Nyman från Kristinehamn köpte en bubbla osedd, lockad av hålet i taket. Det var inte det enda stället som det fanns hål på visade det sig... Men med dottern som inspirationskälla fick Anders den gamla folkan att återuppstå - som Herbie!

Jag har alltid gillat gamla folkvagnar. Troligen därför att mor och far, mormor och morfar samt farmor och farfar alltid åkt folkvagn. I mitt garage står idag mor och fars gamla 60:a som är renoverad till nyskick, men det var inte den som jag tänkte skriva om idag.

För ca 15 år sedan hade vi en lokal VW-klubb i min hemstad Kristinehamn. Vi var ett gäng på ca 10-15 personer som höll ihop jämt och åkte på träffar både i och utanför Sverige. När det kom familj och husköp emellan, så upplöstes klubben och istället för att skruva folkvagn så blev det blöjbyten och husrenovering istället.

Intresset har dock alltid funnits där och letandet efter "fyndet" i tidningar och på internet har egentligen aldrig stannat av, så våren 2006 hittade jag "fyndet" på Blocket, en gul typ1 från 63 med soltak och sällsynta sk Lemmerz-fälgar. Jag ringde direkt och köpte bilen osedd på telefonen.

Släpkärra hyrdes och dagen efter åkte jag iväg och hämtade fyndet. När jag kom dit så undrade jag vad jag egentligen hade köpt. När bilen skulle köras upp på kärran så brakade förarstolen rakt igenom golvet och stolen stod på marken! Det enda som egentligen var kvar av golvet, var mattorna i bilen! Men jag släpade hem bilen ändå. Tänkte att i värsta fall får jag kapa taket av bilen för att spara soltaket och sedan köra resten till skroten.


När jag kom hem till Kristinehamn blev jag idiotförklarad av så väl grannar som kompisar. Alla skrattade åt mig och sa att jag kunde ha åkt till skroten och bytt upp mig. Det var väl egentligen min då 9-åriga dotter som "tände gnistan" i mig då hon sa, -Pappa varför gör du inte en Herbie-kopia av bilen?

Jag hade själv tänkt göra en originalare, men eftersom bilen var så dålig, så bestämde vi att det får bli en Herbie. Vi började båda två att skruva isär bilen i molekyler, men herregud vad dålig den var! Det fanns som sagt inget golv, inga trösklar och knappt något att skruva skärmarna i. Nya golvhalvor inhandlades från Autoexperten och resten av delarna (dörrar, skärmar, stötfångare, inredning etc) hade jag liggandes i garaget, sparade från bilar som skrotats under åren.

Eftersom bilen var så dålig så fick det bli ett budgetbygge. Jag använde såna grejer som var för bra för att kasta, men för dåliga för att sätta på en originalbil.

Under byggets gång så sa min dotter en dag:
- Pappa det vore kul om du kunde hämta mig i Herbie nästa år när jag går ur tredje klass.

Detta var i september -06 och bilen stod i molekyler och det kändes som en önskan som ej skulle kunna uppfylld, men efter mycket slit, så stod bilen klar under våren 2007 och Louise kunde bli hämtad på "examensdagen" i sin Herbie.

Eftersom det är en nästan exakt replika av "ursprungs-Herbien" som väcker den mycket uppmärksamhet vart man än åker. Bara att åka och tanka brukar innebära folksamling runt bilen. Jag har fått många förfrågningar om bilen är till salu, men jag får inte sälja den för Louise!

VW 1200

VW 1200

Årsmodell 1963

Ägd sedan 2006

Läs mer om:

Kommentarer

#1
Johan
2008-11-18 22:46

Det är ett kanonbygge! Jag har lånat den och skjutsat min dotter till studentbalen. Alla de andra bilarna bleknade i åskådarnas ögon.

#1
Hockey
2009-01-11 01:36

Bra jobbat Anders. =)
Jag är en av de få som själv har en Herbie replika.
Vore kul & få kontakt med de andra, har du kontakt med någon annan som har en sån replika i Sverige.
Har du någon hemsida?
Måste tipsa om www.lovebugfans.com
Det är bara människor med Herbiereplikor där & de har ett register över Herbiereplikor från hela världen. =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.