Bild
Nästa artikel
Rallydrömmen som sprack

Rallydrömmen som sprack

LÄSARKLASSIKER

Vi hade en dröm – det var en SAAB vi ville ha! Responsen från Trollhättan var rörande, men ekonomin satte stopp.

Detta handlar inte om en bil jag haft men jag tycker historien är intressant ändå.

När jag och kompisen fått våra körkort i januari 1975 vaknade drömmen hos oss att börja köra så kallade debutantlopp i rally. Vi hade bland annat sett "Knalledansen" i skogarna runt Borås och blivit sugna. Vi tittade runt bland bilfirmorna i och runt Borås och hittade till slut en Saab 96 från 1964 som inte var alltför dyr på en bilfirma i Ulricehamn. Den hade en liten krockskada och lite skavanker men det spelade ju ingen roll. Det skulle säkert bli fler! Vi klurade och sparade och funderade på hur vi skulle göra.

Eftersom det gått några år sedan tvåtaktarna fick ge vika för V4:orna var vi lite villrådiga beträffande tillgången på reservdelar med mera. Vi funderade på om det gick att byta motor, vi funderade på att trimma upp djungeltrumman och hur många idéer som helst flög genom huvudena.

Tidigare hade det ju funnits en del trimnings- och rallytillbehör att köpa till tvåtaktarna men det var ju då det... Åtta år efter att de slutat tillverkas var ju det borta. Fast vi hade ju trimmat en del mopeder...

Det borde ju vara samma sak, fast i lite större skala. Vi fick lite idéer från folk i Borås MK bland annat men de gick mest ut på att ge oss på en Volvo Amazon eller PV i stället.
"Trimma en djungeltrumma? Ni är inte kloka" Så ungefär lät det.


Nåväl, vi tänkte att innan vi ger upp skall vi i alla fall kolla vad som finns. Jag författade ett brev med massor med frågor och skickade iväg till SAAB. Tiden gick och inte ett ljud hördes. Vi förstod att de nog inte hade tid med oss och dessutom en modell som inte var aktuell, men lite besvikna blev vi ändå.

Efter en tid kom det så ett tjockt brunt kuvert i brevlådan, ungefär lika tjockt som en normal telefonkatalog. Däri låg det ett brev skrivet av någon på SAAB:s tävlingsavdelning som tyckte det var roligt att vi intresserade oss för en äldre modell, och luntan innehöll detaljerade instruktioner om hur man trimmade en tvåtaktare enligt fabrikens rallyspecifikationer!

Det var alltså samma ritningar som använts i rallyverkstaden! Vår besvikelse byttes mot stolthet - de tog alltså oss på sådant allvar att de gjort sig mödan att gå ner i arkiven och rota fram gamla handlingar, kopiera allihop och skicka dem till oss.

Kanske har jag fel, men jag betvivlar att något liknande kunna ske om det handlat om Renault, Opel eller något annat av dåtidens stora rallystall.

I slutändan föll allt på att vi inte hade så mycket pengar, och det var nätt och jämt att vi kunde få den körbar. Sedan visade det sig att växellådan och antagligen även kopplingen var kass och måste bytas. Luften gick ur oss helt efter det, och innan vi han repa mod på nytt så såldes bilen. Kan ju alltid hoppas att det blev något bra av den och inte bara skrotades.

Men jag blir än idag nästan rörd när jag tänker på responsen från någon i Trollhättan med hjärtat på rätta stället!  

Saabfakta

Namn: Lars Blom
Märke: Saab
Modell: 96
Årsmodell: 1964
Ägd av mig sedan: Inte ägd...

Kommentarer

#1
biltrafik.blogspot.com
2011-05-05 08:42

Vilken kul historia! Det är sådant som inger hopp om att Saab ska klara sig. De som jobbar där verkar vara regelrätta entusiaster! Eller åtminstone var de det 1975...
Har du kvar trimningskatalogen? Den måste vara ett fantastiskt tidsdokument!

#2
emellertid
2011-05-05 11:30

Har själv haft en djungeltrumma och jag minns den alltid med ett leende på läpparna. Visst var det en rolig bil.

#3
Lars "Julle" Olofsson
2011-05-05 12:21

Underbar historia och jag kan fylla på just när det gäller Saab och deras bemötande på ”tokiga frågor” När myndigheterna och AB Svensk bilprovning släppte på de strikta regler som gällde bilbyggen, roddar osv. (tror det var 1984) så exploderade det snudd på ute i våra garage. Det byggdes roddar, buggys, kit-cars etc. och bland annat tidningen Bilsport arrangerade bilbyggartävling. Leif Mellberg var en av de första att sätta ribban på seriösa bilbyggen med sin Saab 900 baserade ”Blue spirit” med bland annat måsvingedörrar.
Jag var mer inne på att bygga en cabriolet av en Saab V4 men alla jag spånande mina idéer med mest bara skakade på huvudet. Kontakt togs med bilprovningen och dom sa okej bara jag kunde förankra ombyggnationen med ett intyg från Saab. Ett brev skickades till Trollhättan med en förfrågan om hur jag skulle gå till väga för att yxa bort taket på en Saab V4, förse den med en V6 motor från Ford och hur jag skulle tackla bilprovningens krav på intyg.
Drygt 2veckor senare kom ett tjockare brunt kuvert innehållandes broschyrer på Saabs modellprogram med bl.a. Saab 90 och 900 Samt en trycksak på tillbehör illustrerad med bilder från bland annat Leif Mellbergs Blue spirit. Men det som var mest spännande förutom ett personligt skrivet brev (minns tyvärr inte namnet) Så hade han skickat 2st intyg, där Saab som biltillverkare visserligen inte kunde ge några rekommendationer på förstärkningar etc. Men utfördes bara jobbet på ett seriöst och konstruktionsmässigt korrekt sätt. Så ansåg Saab Automobile att det inte fanns några hinder för en ombyggnation till öppet fordon och ett motorbyte i den aktuella bilmodellen. Bägge intyget var förankrade med både mitt registreringsnummer och chassinummer.
Jag svetsade förstärkningar i golv och trösklar och kapade sedan taket på V4´an. Den registreringsbesiktades sedan utan anmärkning och hela stationen slog stopp i maskin när den var inne i hallen. Jag blev stoppad ett antal gånger innan polisen lärde sig att man faktisk lagligt kunde såga taket av en bil och vi hade mycket roligt i denna Saab. Av planerna på en Ford V6´a blev det dock ingenting av och just det intyget ligger nog kvar i någon låda här hemma.
/Julle

#4
Johan DAHL
2011-05-05 16:48

Fantastisk historia!

Det var, är och förblir något speciellt med Saab.

/Djungeltrumman på SSKf)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.