Bild
Nästa artikel

På tal om Saab 99 …

REAKTION

I butiksaktuella Klassiker 1/2011 är det Saab 99-special. Det har glatt många. Sibylla bland annat, som mejlat Claes.

Forna dagars bruksbil Saab 99 lyfts fram i senaste numret av Klassiker. Ett par artiklar här på hemsidan har det också blivit. Du hittar dem i spalten till höger.

Sibylla Gustafsson blev så glad över 99-specialen att hon skickade ett mejl till Claes Johansson. Så här skrev hon:

”Hej Claes!

Det var med stor förtjusning jag läste senaste numret av Klassiker, med alla 99 99-bilder. Det var en azurblå 99 fotad i Herrbeta. Den är väldigt bekant för oss. för den ägs av grannpojken Eric här i Skärblacka. Killen är runt 20 år och det är hans första bil. Han har fått/köpt den av sin mammas moster. Bilen är i bra skick och Eric har förstått att det kan bli en riktig kultbil om han är rädd om den.

Vi såg också en "bajsbrun" 99 från Nyköping. Den vurmar vi lite extra för, för den är vi ägare till nu. Vi var i början av juni 2010 på hamnträff i Nyköping med tema Svenska Bilar. Vi var där med Östgöta Saab-klubb. Det kommer fram en dam till mig och berättar att hon har en fin Sabb 99 från 1974 som hon funderar på att sälja och undrar om vi som verkar tycka om Saab vet någon som vill bli ägare till den. Vi lovar att fundera och får hennes telefonnummer.

Sambon Lasse tänder ganska fort på den, han behöver nämligen en vinterbil. För det där att bilen är fin har man ju hört förr, men den duger säkert som vinterbil.
Vi ringer Kerstin som ägarinnan hette och säger att vi är intresserade. Hon har lagt ut flera trådar på försäljningen och väntar på att någon annan ska höra av sig, men lovar att återkomma om hon inte får den såld.
Den 6 juni är vi i Skänninge på Motormässan och då ringer Kerstin och säger att vi får köpa 99:an om vi vill. Efter Motormässan går färden till Nyköping.


Kerstin tar emot oss. Hon berättar om bilen: Den är rostfri, servad enligt bok med stämplar, har gått cirka 15 600 mil. Det är en 1974 års modell, fyradörrars.
Kerstins syster köpte bilen ny i Jönköping. Systern skulle vara ett tag i USA och med ganska mycket besvär tar hon med sig bilen till USA, så i serviceboken finns det stämpel från den amerikanska Saabverkstaden som servat bilen!

Efter några år kommer systern hem igen och tar med sig bilen till Sverige igen, återigen med lite besvär.
 Nu tar Kerstin över bilen. Hon kör den sedan fram till 2010, men den rullar inte så mycket. Vintern 2009 stod den still. Sista servicen gjordes 2005, det var vid 15 000 mil.
2010 har Kerstin bestämt sig för att sälja bilen, hon ska köpa en ny bil, en japanare. Hon förstår att det inte finns någon bilfirma som vill köpa en så pass gammal bil utan väljer att sälja den privat.

Kerstin säger lite förläget till oss, att några vinterdäck finns inte till bilen. Den har aldrig varit vinterkörd. Men det kan man ju acceptera och vi inser att när vi tittar på bilen att den är för fin att bli vinterbil.
Den har dock det klassiska Saab-problemet med hängande innertak. Kerstin hade gjort en egen lösning på detta, hon spände snören tvärs över som bands fast i solskydd och bakre stolpen. Så slipper man tak i håret.
Det visade sig alltså att vi fick ge oss, Kerstin hade rätt. Det var en välskött och rostfri bil, hon lurade oss inte. Nu bor bilen i Skärblacka bland alla våra andra Saab-modeller.
MVH
Sibylla Gustafsson”

Kommentarer

#1
Johnny Åkesson
2011-01-24 17:21

Hej ! Jag gillade också reportaget om saab 99. Jag har själv kört ner ett tvåsiffrigt antal 99 or på folkracebanorna (enligt min mening den bästa bil man kan ha där) Dock har jag bättrat mig nu för jag håller på att renovera en 84 med soltak som har slitit ont som vinterbil i familjen i 10 år men nu ska den bli finbil istället.
M.V.H Johnny Åkesson

#2
Niklas Jonsson Westerlund
2011-01-30 15:22

Saab 99 har en speciell dragningskraft. Inte långt efter det senaste numret köpte jag mig en bättre begagnad nittionia från 81 som ska bli både hobbybil och bruksbil. Saab 99 är för fin för att köras sönder på folkracebanor.

#3
Björn Berglöf
2011-02-03 13:45

1964 gick en pojkdröm i uppfyllelse. Som nyutbildad ingenjör började jag på Saab med utvecklingen av Saab 99. Det var inredningskonstruktion som gällde och för mig blev det utvecklingen av stolar, bilbälten, tröskelskydd, in-och utvändiga backspeglar m.m. Vilken härlig tid. Snacka om Saab-andan! Vi var mellan 10 - 15 personer som svarade för hela inredningen inkl. el- och klimatsystem, och resultatet blev väl inte så tokigt.

#4
Markus
2011-02-03 14:23

Nej nej nej aldrig mer en SAAB. Andra bilmärken känns mycket tryggare. DÅligt SAAB

#5
tobias s
2011-02-03 15:29

sälj aset anars byt till volvo 740 eller 240

#6
Lars Söderlund
2011-02-16 21:35

Dem som kört en 99a någon gång, äger en till slut. Så är det bara. En fantastisk bil helt enkelt. Själv renoverar jag min Bajsbruna 99 från 1983 just nu. Mycket svårare än att renovera en *host* volvo där alla delar finns att köpa över disk!!!!

#7
Magnus Lesshammar
2011-02-17 17:00

Ett tips till er på redaktionen är att kontakta Sibylla och Lasse och göra ett repotage om deras kärlek till SAAB. De gör ett strongt och intressant arbete för att bevara märket till eftervärlden. Ta en titt på http://www.saabsidan.dinstudio.se/ och njut!
mvh Magnus Lesshammar

#8
Erik Nilegård
2011-05-16 21:17

Hej Erik här ! grannen till Sibylla och Lasse, kan säga att min kära saab 99 från -84 har jag stor kärlek till och kan hälsa er att den tas hand med omvårdande händer. Har lite planer vad jag ska göra i framtiden, bland annat lacka om den i original färg då den nu är solblekt. Sedan lite mer planer men de håller jag hemligt än så länge. Dock är man ung och fattig än så länge.
Mvh / Erik Nilegård

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.