Bild
Nästa artikel
Unik 99 EMS i nästa nummer

Unik 99 EMS i nästa nummer

99

Den 28 december står Klassiker 1/2011 i kiosker. Claes Johansson fortsätter här med sina aptitretare kring temabilen.

En doldis i 99-världen är EMS-versionen, Electronic-Manual-Special. Idag nästan helt bortglömd och utrotad, men på sin tid den mest eftersuktade varianten – innan turbons ankomst. Turbon var från början tänkt att vara en finare EMS-version, men istället kom de att leva parallellt under en kort period.

EMS presenterades i januari 1972 i en uppseendeväckande kopparmetallic-lack och med fem tum breda lättmetallfälgar med distinkt formgivning. Motorn var den nya svensktillverkade på 110 hk DIN.

I 1975 års broschyr uttyds EMS, Einspritz Manuell Special och det är en sådan som de snygga vykortet visar i den kulör man kanske mest förknippar med EMS – Silverkristall. EMS hade elektronisk bränsleinsprutning och just med den årsmodellen steg effekten med sju procent – till 118 hk DIN. 

EMS fanns också i kombicoupé-utförande, en extremt ovanlig version både då och nu. I nästa nummer av Klassiker får du stifta bekantskap med den allra finaste av alla vågar vi påstå. En unik orörd originalbil som fortfarande har en bit kvar till 3 000 körda mil!
Missa inte nästa nummer av Klassiker!

Taggar: Reportage, Hem
Unik 99 EMS i nästa nummer

Kommentarer

#1
saabhenke
2010-12-24 10:38

min pappa hade en orange combi cupa med stripes och frontspoiler i glasfiber och gls navkapslar från 900 har sådana på min 9000cse idag och det ser riktigt bra ut.
synd att det inte finns så många kvar idag...
God jul alla

#2
Niklas Augustsson
2010-12-24 11:56

Som "Volvo-kille" reser sig nackhåret när jag studerar omslaget på nästa nummer.......Nytt projekt, Volvo 165!!!!! Äntligen. Det här kan bli hur roligt som helst. Snälla, säg att det är den som en Volvo-anställd ägde från början och uppdaterade år för år.
God Jul på er alla och fortsätt göra Sveriges BÄSTA biltidning....Längtar till den 28:e!

#3
Mange nordenstedt
2010-12-27 13:36

Tänk ÄNTLIGEN ett nummer med en av de riktigt stora
Saab-ikonerna-
och inte EN enda 2-T el V4 som förpestar omslaget!!

De har ju varit astronomiskt överepresenterade de sista åren!!

stå på er!!!!!

#4
Tomas Åström
2010-12-29 22:40

Saab 99 uppmärksammades i ett av de tidigaste numren av Klassiker (då Kjell Broberg var chefredaktör). Hur som helst gör ni helt rätt att uppmärksamma denna svenska storhet igen!

Jag funderar på bilden ovan. Är det en broschyrbild? För det första är det ju en jättesnygg bil, men finns det en tanke med att man parkerat så att fjädringen ser sänkt ut, alternativt nedlastad? Och hur sitter nummerskylten egentligen? Passagerardörren har en färgskiftning och passningen ser inget vidare ut. Har den varit krockad? Och fanns den där typen av backspegel i svart?

På min blogg finns en lite nyare EMS liknande den i reportaget: http://bilspanaren.blogspot.com/2010/11/antligen.html

#5
L Johansson
2010-12-29 22:54

Det bästa med den här tidningen är att den tänker precis som jag. Det är rätt vanliga bilar som behandlas som alla kan ha minnen av och ha råd att köpa. Som just nu vill farsan sälja sin vinröda 99a turbo -80 till mig och då kommer ni med ett nummer om just 99an . Helt Perfekt Lasse Hsand

#6
Hans O
2011-01-03 15:28

re Thomas Åström:
Det är en broschyrbild. Känner igen den.
Antagligen har bilen något tungt i bagageutrymmet.
Vore roligt att veta hur de som tog bilden tänkte där.
Karosspassningen på 99 (och 900) var snällt sagt "lite annorlunda". Detta kunde göra att färgen såg olika ut beroende på hur ljuset faller. Det var väl helt enkelt inte så noga på 70-talet. Bilen var ju snygg och härlig att köra. Om man var armstark förstås. Men det var man ju.
Backspeglar fanns i svart på denna modell.

#7
Carl Legelius
2011-01-03 16:35

Jo Hans, det är helt riktigt att det är en broschyrbild. I uttryck och utförande fjärran från dagens superkontrollerade, tillrättalagda och ofta aptrista pr-bilder.

#8
Hans O
2011-01-03 18:04

Aptrist var ordet! Det var roligare före Photoshop.
Naturligtvis finns det tänkbara förklaringar.
Kanske behövde fotografen frakta hem några säckar cement och slapp nu att köra flera mil extra.
Han kunde ju även ha en granne som ägde en Saab 96 och avundsjukt påpekade att 99-an hade svårlastat bagageutrymme.
Om så var fallet blev det ju ett lysande tillfälle att demonstrera hur praktiskt det är att ha ett snedställt reservhjul vid bakstammen. Helt perfekt för att kunna dra upp säcken ur kofferten utan rivskador.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.