Bild
Nästa artikel

Talladega på väg mot klassikerstatus

Saab 9000 Talladega 1989

Jag har vårdat min Saab 9000 Talladega ömt i elva år och den ska nu försäkras hos MHRF.

Ett år ställde jag ut bilen i Ånnaboda och vid insläppet till Saabparkeringen stod det en grabb, Han tittade på min bil och undrade vad det är för märkvärdigt med den, men så sa han att det är väl nånting eftersom att du har fått inbjudan. Jag tror att min bil föddes före denna grabb.

Jag tog racinglicens på Gelleråsen med min Talladega och jag våndades om jag skulle vara rädd om bilen eller ha kul.
När adrenalinet rann till glömde jag bort att jag skulle vara rädd om pärlan. När jag så småningom körde in i depån kom det några fram och undrade vad det var för konstig lukt vid bilen. Det visade sig att jag hade bränt bort en massa underredsmassa, ops.

Självklart har jag chippat och pillat på laddtrycket så 240 hk+ säger förståsigpåarna. Det här börjar bli långt nu så jag ger mig inte på utrustningslistan, den har mer än 9/3 aeron -02 har som jag köpte nyligen för att ha något att göra igaraget, båda är svarta och det är en tacksam färg om man är en sån där putsnisse som jag.

Jag har en videokassett med "The long run" som Saab presterade 1986 på världens snabbaste ovalbana Talladega i USA.

Man tog slumpvis ut tre standard SAAB 9000 turbo, Fia var där och kontrollerade och plomberade motorerna innan avfärd till USA.
Målsättningen var att köra tio tusen mil med plattan i mattan med endast naturliga avbrott såsom, tankning, förarbyte efter varje två tim, service osv.
Garretturbon var givetvis glödhet och gjorde 3 miljarder varv på hela racet och det tog 20 dygn.

Alla tre bilarna kom i mål, och den bästa hade 213 km/h i snitt inkl alla stopp. Då bestämde Saab att man skulle fira genom att bygga en jubileumsbil. Det byggdes ca 100 1988 och ca 100 1989. De byggdes i Nyköping och kunden fick själv bestämma utrustningsnivån. Min har allt och kostade 289 000 kronor.

Saab 9000 Talladega 1989

2, lit, 4 cyl turbo, 240+ hk.
15474 mil.
Utrustning: Skinn, taklucka och ACC, El-stolar, hissar, backspeglar, larm och centrallås, avtagbart drag, rostfritt avgas, fjärrstyrd stereo och baslåda, motor och kupevärmare.

Kommentarer

#1
Jonas
2009-05-06 23:07

Talladega-racet var nog "Saab's finest hour". Men man fick talla bra duktigt på degen för att få bli ägare till en 9000. Nästan trehundratusen åttitalskronor. Ta gånger typ tvåkommafem så har du vad det motsvarar idag. Var rädd om den Bo-Alf!

#1
Morgan Gustafsson
2009-05-08 00:46

Hej Basse! Den är en riktig ögonsten! jag vet jag har fått förtroendet att köra den. Nu väntar jag på att få se den nya pärlan:-)9/3 Aero och har jag tur så kanske jag får prova den också. Håll tummarna för Saab i trollhättan så vi får se nya fina Saab Aero i framtiden.
Mvh. Morgan Gustafsson IF Metall

#1
Johan.S
2009-05-11 21:58

Fin bil! Snyggt att den har originalnummerskylt på oblekt reflexramp bak! Ovanligt!

#1
Fredrik Almqvist
2009-05-17 09:26

Hej Bo-Alf! En riktig pärla du har där ! Var längesen man såg en sån här, kul att det finns folk som du som sätter värde på denna karamell i godisskålen från Saab. Hoppas få se den på Träffpunkt 80 i höst.

#1
Per H
2009-05-20 19:30

Snygg, men ska du MHRF-försäkra den får du nog sätta dit originalfälgar och ratt. Trimning vet jag inte heller om dom godkänner.

#1
Thomas
2010-02-20 20:38

Hmmm, när jag sålde Saab i Nyköping för ca 10-11 år sedan hade vi en kund som ville ha "sista" exet av 900 innan 9-3. Han sålde då en Talladega ,fullutrustad som gått ca 800 mil. Killen som ville köpa den ringde mig och undrade om det var sant. Han hade inte sett bilen och kunde väl inte tro att det var möjligt. Jag sa till honom- köp bilen, och gav honom storyn om ägaren. Undrar om det rentav är samma bil....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.