Bild
Nästa artikel
Direktörsvagnen!

Direktörsvagnen!

Läsarklassiker

''Vill du köpa den?''. Min far fick frågan och innan han hade uppfattat frågan hade jag flikat in med;''Nej, men jag köper den''...
Två förvånade blickar!

Så började det! En 240 från 1983 som ägdes av en äldre dam i byn hade vi känt till länge. Min far hade försökt köpa den 10 år tidigare, men utan att lyckas. Nu var det dock läge för att sälja tyckte damen och planerna började smidas. Vid avhämtningen upptäcktes att det fanns en del att göra, bilen var upprostad längs dörrar och skärmkanter.

Hemma i garaget svetsades rosten med ovärderlig hjälp från min far. Därpå lackades bilen från midjelisten och neråt. Sedan kom favoritmomentet, Polering. Hela arsenalen plockades fram för att ge bilen en redig omgång med maskiner och medel beställda från England. Efter helrekonditionering under en hel vecka kunde vi, i oktober 2012, skåda en väldigt blank och fin Volvo! Sedan var det dags för motorn. En B19K där kamremmen senast var bytt för 10 år sedan! Så det blev en rejäl service! Ny kamrem, fläktremmar, vattenpump och en ny kylare eftersom den gamla hade chipskonsistens.
Vintern drog över oss och Volvon ställdes undan. De fula plåtfälgarna, där navkapslarna hade tappats, byttes ut mot Volvos turbinfälgar ''Corona'' som såldes av en ''samlare''(hrm...) som bodde i en skog med 20 bilar och hade en container fylld med fälgar. Under våren 2013 gjordes ytterligare en polering och nu började bilen bli så fin som jag hade velat ha den då jag köpte den. Nu kunde man börja njuta av bilen på allvar. Jag började syna den på extrautrustning och fann att plyschklädsel och centrallås var det enda utöver standardutrustningen! Målet var en fin bruksklassiker och det har lyckats!


Bilen är väldigt fint skick, men jag behöver inte vara rädd för att använda den, det håller den för. Dessutom är 1981-84 favoritårsmodellerna av Volvo 240 då Volvo slopade beteckningen DL på bagageluckan. Och på lyxversionerna stod det enbart GLE och GLT! Detta var berättelsen om min Volvo. Och vem vet, kanske dyker den upp på Träffpunkt 80?

/Daniel Andersson

Direktörsvagnen!

Kommentarer

#1
Tobbe A
2013-07-30 12:32

Har en exakt likadan fast min är en 85a. Underbara bilar har haft min snart tio år och tänker aldrig sälja den.

#2
Anders Löfström
2013-07-31 09:33

Hej
Fick ett toknostalgiryck i går och kände att jag måste vara med och bidra till att bevara ett stycke svensk motorhistoria, var och köpte mig en 245 Turbo -85:a.
Oskruvad med få ägare men lite medfaren efter 27000mil. Ska försöka undvika att riva ner den utan i stället delronovera efterhand. Kul(t) bil som kan både vara till nytta och nöje.
Någon som har ett par friska vänsterdörrar?
Anders

#3
Daniel A
2013-08-05 17:41

Roligt med turbo Anders! Här i Finland är de i princip utrotade totalt!
/Daniel Andersson

#4
Anders Löfström
2013-08-06 08:38

Hej
Ja de är inte vanliga här heller! Vet inte när jag såg en i trafiken senast. Vanliga 240 men av de senare årsmodellerna (efter-88) ser jag dagligen men de försvinner nog i snabb takt de också misstänker jag.
Anders

#5
Stephan540i
2013-08-10 10:53

Kul historia, men DL och GL saknades enbart på 83:or och tidiga 84:or sedan kom de tillbaka efter protester från köpare. Du vet väl också om att din är av 1984årsmodell? YV1244231E1975680 där "E" står för 1984. Syns även på att den har fabriksmonterade sidoblinkers vilket var det som gjorde att jag kontrollerade chassinumret. Kommer den få tillbaka stänkskydden bak?

#6
Daniel A
2013-08-12 20:42

Den är registrerad i december 1983 så mycket troligt kan den ha -84:ans specifikationer! Jag letar stänkskydd!
/Daniel Andersson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.