Bild
Nästa artikel
Grattis Ford Cortina!

Grattis Ford Cortina!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar Klassiker en ny bilnamnsdag. I dag den 2 augusti när Karin och Kajsa får kaffe på sängen vill vi gratulera Cortina!

Kommentarer

#1
Sven
2009-08-03 12:12

Hade vid den tiden det begav sig det tvivelaktiga nöjet att ratta några Cortinor, både Mark I och Mark II. Det var några i mitt tycke ledsamma skapelser på vägen. Tröga, spinkiga, sladdriga, oprecis styrning och svajig väghållning.

Visst kände jag till att Cortina Lotus var förbättrad på de flesta punkter, men någon sådan hade jag aldrig tillfälle att köra.

Desto mer spärrade jag upp ögonen då jag första gången åkte på historisk racing! Att det var möjligt att få en i grunden så sorglig skapelse som Cortinan att uppföra sig så hårresande bra som tävlingspreppad banbil gick liksom inte in i min skalle, trots att mina ögon vittnade om det.

Jag lyfter på hatten (eller snarare på min pepitarutiga bilhjälm)!

Mark III föll jag däremot till föga för. Designen var så otroligt rätt för sin tid, att bilens "coolfaktor" utrsäkta de få kvardröjande bristerna i konstruktionen.

Slutet på historien var märkligt: Taunusen / Cortinan i detta utförande var verkliga innebilar, inte minst kupémodellerna, gärna med V6:an under huven. Men sällan har någon begagnad bil blivit så iskall så fort som dessa blev när Sierran kom. Det gick knappt att GE bort dem!

Inte förrän nu har de börjat kännas "coola" igen - men nu finns det nästan inga kvar! Klart läge att rädda någon kvarvarande relik!

#2
Morgan Eklöf, Fordomsteknik.se
2010-08-02 04:19

För att följa upp en årsgammal kommentar så var detta extra säreget givet att Sierra var föga mer än en lite billigare byggd Taunus, gömd under ett förvisso banbrytande designat skal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.