Nästa artikel
Grattis Opel Kadett!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Opel Kadett!

Publicerad 13 augusti 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag är det dags för en ny bilnamnsdag. I dag när människorna firar Kaj, drar Klassiker fram Kadett ur rockärmen.

En Kadett är en officersaspirant. Ett passande namn för en småbil tyckte Opel som redan använde högre gradbeteckningar för sina stora bilar som Kapitän och Admiral.

Kadett introducerades första gången 1936. Redan då hade Opels modellurval starka amerikanska influenser. Opel var en del av General Motors och modellerna små kopior av Buick, Chevrolet, Oldsmobile eller Pontiac.

Andra världskriget satte 1940 stopp för tysk personbilsproduktion. Vid krigsslutet tog ryssarna Opels produktionslina i krigsbyte och fortsatte bygga bilar. Dessa direkta kopior av Kadett såldes under namnet Moskvitch.

Till 1962 hade Opels bilproduktion fått rejäl fart och Kadett återupptogs som modellnamn för den minsta och billigaste Opeln. Kadett A kallad, kantig och hög.

Efter tre år, 1965, presenterades ett mer långvarigt karossutförande med Kadett B. Modellen fanns nu i ett stort urval variationer. Allt från så kallade "tantbilar" till sportiga Kadett Rallye Sprint med mattsvart motorhuv och vad man då tyckte var en nästan överstark 1,9 liters motor på 106 hk DIN.

Nästa generationsbyte skedde med Kadett C 1973, en bil med ett nästan barnsligt snällt utseende. Men även där stoppades stora motorer ner under huven. Rallye hade 110 hk DIN men det fanns ett flertal svagare versioner från 40 hk DIN och uppåt.

Med Kadett D övergick Opel till framhjulsdrift för sina mindre modeller 1979. Bilen hade moderiktiga raka linjer och den gamla stötstångsmotorn byttes strax ut mot en nykonstruerad med överliggande kamaxel. Karossen var av halvkombityp även om det de första åren inte gick öppna hela bakstycket.

Kadett E blev sista generationen innan Kadett rönte samma öde som så många andra inarbetade bilmodeller. Bort med det gamla alla kände till och fram med något nytt. Framåtsträvande. Kadett E var en bränslesnål och förvånansvärt rymlig småbil med sin höga akter, linjerna mjukt rundade. GSi 16V-motorn presterade som mest 150 hk DIN. Cabrioletversionen tillverkades till1993, ett år längre än de andra. Astra hette efterträdaren.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.