Bild
Nästa artikel

Ford Sierra: Nygammalt

P-MÄRKT

Tomas Åström, bilspanaren alltså, besökte Motala på sin semester. Där stod en Ford Sierra. Intressant va?

Som jag skrev i förra inlägget om Subarun har jag semester. Mobilen ligger emellertid ändå i fickan så då kan jag ju knäppa en bild om något intressant dyker upp.

Vadå "intressant"? Ford Sierra? Du skojar? Är det något att skriva om? Sierror ser man ju nästan varje dag! Slokande och blårykande exemplar som framförs av någon mindre nogräknad person. Om de nu inte står och förfaller på någon förortsparkering!

Så kan det vara men titta på den här bilen. När såg du en så här tidig årsmodell senast (som i vitt uppvisar vissa likheter med mumintrollet)? Och i det här skicket?

Bilen siktades vid hamnen i Motala nära Motala Motormuseum. Jag gick inte på museet men vem behöver det när man hittar sådana här bilar på parkeringen? Helt gratis dessutom!

Bilen är en Ford Sierra 2,0 Laser från 1985 i ett ypperligt skick. Bilen är extrautrustad med bakrutejalusi, så kallad "hönstrappa", och dragkrok. Möjligtvis är också fjädringen baktill stärkt då den ser väldigt spänstig ut. Eller är det så att man vant sig vid att se alltför många gamla säckiga Sierrahäckar?

Den här bilen har haft fyra ägare, vilket nästan låter mycket i det här fallet, och den har enligt Transportstyrelsen gått 192 mil. Lägg på 10 000 mil så hamnar vi nog närmare det riktiga miltalet.


Utifrån mina fördomar drog jag slutsatsen av de få saker som låg framme i den välstädade kupén att bilen ägs av en äldre dam. Men om det vet jag egentligen ingenting. Fördomar om bilägande äldre personer skrev jag om i min sjukhusspaning i början av maj.

Ford Sierra kom som 1983 års modell. Den ersatte då både tyska Taunus och brittiska Cortina, som sedan 1970 i stort sett varit samma bil. Taunus är den skogsrika delen av skifferbergen vid Rhen och Cortina en italiensk vintersportort i Alperna så namnet Sierra, som betyder bergskedja på spanska, valdes säkert med någorlunda omsorg.

Sierra var Fords första modernt strömlinjeformade modell men under skalet var det precis som på föregångarna bakhjulsdrift och längsmonterad motor. Gammalt och nytt med andra ord. Nygammalt. Konservativa Fordkunder hade svårt att acceptera formgivningen och till en början fanns inte ens en riktig sedan, kan ni tänka er! Så småningom tog försäljningen fart och en sedanmodell kom även det efter några år. Efter tio år ersattes Sierra av Mondeo.

Ford Sierra kan av vissa uppfattas som tråkig och identitetslös men av andra som spännande och före sin tid. Allt stämmer väl egentligen in på bilen, det beror väl på vad man fokuserar på. Oavsett uppfattning tycker jag att en Sierra i det här skicket är värd all uppmärksamhet och uppskattning den kan få!

Ett inlägg från: bilspanaren.blogspot.com

Kommentarer

#1
rover 620
2011-06-28 10:25

ha begär...:)

#2
Mats Loman
2011-06-28 11:40

Ja faktiskt. Den ser ju väldigt fin ut.

#3
biltrafik.blogspot.com
2011-06-30 23:01

Intressant är att designern av Sierran sneglade mycket på Porsche 928. Om man tittar på en tidig tredörrars Sierra så syns det ganska väl.

#4
Jott
2011-07-02 18:57

Sierra, bland de sämsta bilar som byggds. Men i framtiden kommer vi att sakna dessa blårykande bilar. Bra ifall någon vill bevara redan nu!

#5
von Uno
2011-07-02 19:03

Lite nya och vanliga än men snart vill vi se Sierra i tidningen Klassiker.
Och mer japanskt t ex Toyota Camry, trevliga men diskreta "lyxåk". Japaner är underbarast! Framförallt äldre Toyototor främst fram till tidigt 00-tal.

På tal om någonting helt annat. Vad är ett babianarsle? Nämndes i senaste numret av Klassiker. Snyggt omslag, bilens färg passar dessutom fint till det gula och klassikertexten.

#6
von Uno
2011-07-02 19:03

Underbar gul färg till bilen mm.

#7
bilspanaren.blogspot.com
2011-07-03 21:28

Babianarsle (vulg) alt. babianarsel. Reflexramp mellan en bils baklyktor särskilt populärt under åttiotalet.

#8
Niklas Augustsson
2011-07-03 21:38

Goafton!
Ett "babianarsle" är en benämning på de plastbitar som monterades mellan bakljusen för att det skulle se ut som om dessa täckte hela bilens bredd. Benämns även reflexramp eller bakljusramp. Detta fräsiga tillbehör är resultatet av en designgimmick skapad av Audi i och med lanseringen nya generationens 200 turbo 1984.
Vad gäller Sierra och inspirationen från Porsche 928 gäller detta enbart XR4i som fanns mellan 1983 och 1985. Denna tredörrars kaross skiljer sig markant från den som satt på vanliga tredörrars "sniksierror"..
Se där! Där fick man vara lite "messerschmitt" så här på söndagskvällen...;)

#9
biltrafik.blogspot.com
2011-07-03 22:51

Naturligtvis har du rätt angående XR4i. Men jag ställer mig tvekande till om Audi 200 var den bilmodell som startade trenden med reflexramper. Porsche 911 lanserade ju det på sin G-modell redan 1974...

#10
Niklas Augustsson
2011-07-04 15:36

Javisst ja! Det satt en tunn ramp mellan bakljusen på 911...det har du alldeles rätt i. Jag ställer mig i ett hörn och skäms en stund...;) Men jag tror ändå att det var 200:ans bak som satte fart på de flesta stylingfirmorna och för den del också bilfabrikanternas tillbehörsavdelningar. Vill samtidigt passa på att ge dig en STOR eloge för din blogg, den är kanon! Vi måste värna om vardagsvagnarna från 70 och 80 talen innan de försvinner helt.

MVH/Niklas

#11
biltrafik.blogspot.com
2011-07-06 22:40

Jag tackar och bockar allra ödmjukast!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.