Nästa artikel
9000 tio i topp!
KLASSIKERKAMPEN

9000 tio i topp!

Publicerad 12 april 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Jaha, så du trodde att Saab 9000 bara var Saab 9000? Då har du helt missat att beteckningarna CD, CDE, CS, CSE, Aero, Griffin, Carlsson, Talladega... Här är listan på tidernas läckraste Saab 9000 - börja samla nu!

Utan att gå in på specialbyggda obskyriteter  som förlängda 9000, skottsäkra 9000 och 9000 cabriolet kan man lätt konstatera att modellen funnits i en rad olika serieutföranden och fasoner - och med olika motorer: 2,0i, 2,0 Turbo, 2,3i, 2,3 Turbo och 3,0 V6.

Somliga rullar alltjämt som pigga och glada vardagshjälpare, andra är rena rama rariteterna, ett faktum som en ytterst lite krets av entusiaster har insett och ännu handlat utifrån. Ska man ha en 9000 som samlarbil är det hög tid att slå till NU!

Självfallet är min egen favorit ur-9000, som på stilriktigt saabvis allt oftare benämns som "trubbnos".

Men för att få ihop en riktigt tung lista tog jag hjälp av den riktigt tunga expertisen: Magnus Myrenhammar, Urban Lindgren och Niclas Söderberg. Det blev en del mejlande och dividerande, men till slut mejslades den fram.

Listan.

Håller du med? Ge en kommentar!  Vilken är din 9000-favorit? Varför?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

10. 9000 CS 2,3 Turbo 1992. I väntan på att Aeron skulle komma med CS-kaross blev detta värstingen. Med motor och inredning från 91:ans Aero men utan kjolpaket, en sleeper. 1992 var första året med den förbättrade CS karossen. När såg du en senast?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.