Bild
Nästa artikel

9000 tio i topp!

KLASSIKERKAMPEN

Jaha, så du trodde att Saab 9000 bara var Saab 9000? Då har du helt missat att beteckningarna CD, CDE, CS, CSE, Aero, Griffin, Carlsson, Talladega... Här är listan på tidernas läckraste Saab 9000 - börja samla nu!

Utan att gå in på specialbyggda obskyriteter  som förlängda 9000, skottsäkra 9000 och 9000 cabriolet kan man lätt konstatera att modellen funnits i en rad olika serieutföranden och fasoner - och med olika motorer: 2,0i, 2,0 Turbo, 2,3i, 2,3 Turbo och 3,0 V6.

Somliga rullar alltjämt som pigga och glada vardagshjälpare, andra är rena rama rariteterna, ett faktum som en ytterst lite krets av entusiaster har insett och ännu handlat utifrån. Ska man ha en 9000 som samlarbil är det hög tid att slå till NU!

Självfallet är min egen favorit ur-9000, som på stilriktigt saabvis allt oftare benämns som "trubbnos".

Men för att få ihop en riktigt tung lista tog jag hjälp av den riktigt tunga expertisen: Magnus Myrenhammar, Urban Lindgren och Niclas Söderberg. Det blev en del mejlande och dividerande, men till slut mejslades den fram.

Listan.

Håller du med? Ge en kommentar!  Vilken är din 9000-favorit? Varför?

9000 tio i topp!

Kommentarer

#1
S.Martin
2010-04-12 21:15

Kul lista och håller väl med fullt ut, men synd att du inte hade en bild på Aeron med stora tillbehörsvingen, lite snyggare enligt mig. Så där är min Favorit, en 9000CC Aero med stora vingen. Men visst fanns väl Aero CC i mer än ett år? Ni nämde aldrig 9000 V8 som de gjorde ett ex av 89..

#1
Gunnar
2010-04-13 00:05

Här är en mer realistisk topplista över 9000-varianter idag:

5. Tusenkronorsbil.
4. Utskrotad.
3. Fulskrotad i betongförort.
2. Rånarbil.
1. Pundarholk.

#1
Michael N
2010-04-13 17:18

Givetvis är Griffin-modellen den rätta för mig, Men Claes, Ullklädseln från italienska Ermenegildo Zegna var standardutrustning iaf på 1993 års modell men man kunde välja till Skinn med Moccainlägg kostnadsfritt;-)

#1
Magnus Höglund
2010-04-13 17:48

Hej

Vem som är nur 1 är svårt, sätter själv Aeron som No 1. Den har en helt annan karaktär med 2,3 motorn än vad 2,0 i Tallan har. och det skiljer 35 kusar om du har röd box i Aeron.

Aeron på autobahn i Kasselbackarna är inte att leka med, nu som då!

S.Martion. CC Aeron fanns bara -91. Tallan fanns mellan 88-90, och vissa vill kalla röda -90:or för Aerosar.

#1
S.Martin
2010-04-13 21:02

Tack för svaret Magnus. Då va det väl en 91as Aero med stora vingen jag körde bakom ihöstas. Äger själv efter trädaren 9-5 Aero SportCombi :)

#1
Magnus Höglund
2010-04-14 01:35

S Martin.

Aeros och vingar är en djungel, de första ser ut som på bilden ovan nr s, i December -90 började brovingen komma, och det finns Aerosar med den vanliga svarta vingen.
Sammanfattning

Ca 75 bilar byggda, fanns med låg lackad vinge i början, därefter kom brovingen, som inte är samma som Tallan, den har annan fastsättnng, och vissa har den vanliga gummivingen.
Tillval till Aeron var TCS, sollucka, ljudpaketet och träinredning samt airbag. Kostade 300.000 i basutförande.

#1
Pelle
2010-04-14 12:47

Fårstår inte att det gick att sälja någon av dessa 9000 efter -92 när Volvo kom med sin femcylindriga motor.

#1
David
2010-04-14 14:46

Likt en översittare av rang: Källhänvisning på produktionsantalet som anges på Talladega?

#1
Saabägarn
2010-04-14 16:25

Pelle
Den som provat både Saab och Volvo förstår varför 9000 sålde bra på 90-talet;) Den 5 cylindriga motorn låter trevligt men där slutar väl också det possitiva jämfört med Saabs turbofyror.

#1
Bosse
2010-04-16 19:13

" 9000 Turbo 1985. Första årsmodellen. Hitta en sådan med få mil och utan rost idag..."
Men räknas inte Wennlo till denna skara?
Jasså utan rost... men det e ju en SAAB.. har inte de rost från fabrik?

#1
Gustaf Sjöholm
2010-04-18 15:07

Underbar redogörelse! Själv faller jag för grupptrycket och sätter Talladegan som etta, men Aero CC 1991 ligger inte långt efter.

Förresten, vilka var det som satt bakom rattarna på Saab-bilarna under rekordkörningen på Talladega raceway?

#1
David alias Rodder76
2010-04-20 12:01

En snabb fundering över en egen lista:
1. Aero 1991 - Klassiker sedan den dagen den kom
2. Talladega - Bär på tyngst historia, fetaste kjolpaketet och coolaste utstrålningen
3. Turbo 85 (tyvärr är bilar producerade under kaleneråret 1984 "slut". Museet har den enda kvarvarande av dessa)
4. CD Turbo -88
5. Pearlvit - är det en 85:a kan den nog kliva upp ett steg eller två. Ingen modell, men klassiker som klår det mesta! En 86:a kliver inte riktigt lika högt, men kanske något pinnhål.
6. Griffin 2.3T med pilotinredning originalmonterat. (Existerar knappt. Kanske bästa 9000 av alla)
7. CS-Aero. Inte så skoj val, men ruskigt trevlig bil.
8. TurboS 1992. Tror tyvärr inte den når så hög klassikerstatus, även om den skulle vara värld det.)
9. CDE 1990 T16. De flesta är 2.3i. Vackra: Nej! Ovanliga: Ja! Bortglömd: Definitivt.
9,5. Om man lyckas med bravaden att skaffa sig en pärlvit 85:a kan man helt plötsligt så en plats till på listan. Här stoppar vi in A50.
10. Saab 9000 av valfri modell

Till plats 10 kan speciella chassinummer eller produktionsorter vara skojigt. Försök hitta en bil från Malmöfabriken. En ska renoveras i detta nu. Kanske den enda kvarvarande inom en snar framtid. Lägst/högsta chassinummer är också roligt (om man bortser från museet).

Får vi se fler listor ;)

#1
Emil
2010-04-20 12:57

Trevlig lista med fina 9000, en bil som fortfarande känns hyfsat modern.

För mig är nog 9000 CC Aero den snyggaste tätt följd av 9000 CD Carlsson (den med airflow paketet) och talladegan, riktigt fina bilar med kul historik.

#1
Kristian Tervakoski
2010-04-22 14:55

Ni glömde en viktig 9000. En montecarlo gul 9000 Aero -94, one of a kind som lackades i den färgen i fabriken. Specialbeställd från en rik herre i belgien. Numera är bilen hemma i Trollhättan igen :)

Bilder och information finns i länken nedanför.

http://www.garaget.org/?car=19218

#2
jonatan lundblad
2012-11-20 21:59

saab 9000i cc en av dom bästa och pålitligaste bilar vi haft
saknar den mycket våran 9000 överlevde en motorbrand och kunde ändå användas i mer än ett år.

varför cc karossen är för den är finast och rymligast

#3
Per-Erik Norman
2017-09-20 23:05

Denna gamla lista är toppen men tyvärr har det blivit samma text under alla 10 bilderna. Kan någon HTML-hacker fixa blir jag, min Talladega och CC Aero glada :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.