Bild
Nästa artikel

L-ite-r-yck-ig-g-i gån-ge-en-en

KLASSIKERKAMPEN

Det är turbo-tryck i Claes Saab 9000. Dessvärre också lite turbo-ryck.

Fredriks fokusering på puts och pyssel har ännu inte funnit sin motsvarighet i Saabgaraget. Visst, jag har tvättat min 9000 Turbo onormalt många gånger, men omsorgen har inte ännu riktigt nått tops-läget.

Just nu kör jag hellre. Det faller sig helt naturligt efter att ha köpt en Saab, kanske en lika självklar reaktion som att stänga in sig i ett garage med en tvätthink och en vit Volvo, vad vet jag?

Igår blev det rask 50-milsasväng och det är bara att konstatera att trots 25 år på nacken är Saab 9000 en osedvanligt modern bilupplevelse.

Det var inte med någon större trötthet jag klev ur den totalvinröda kupén, god till mods och med den beroendeframkallande turbokänslan lagrad i muskelminnet. Jag har köpt ett riktigt järn!

Det finns problemområden, det går inte att förneka, och jag ska väl i likhet med Fredrik spalta upp dem så småningom, men just nu överskuggar ett enda skönhetsfel alla de andra.

Ryckigheten.

Kallstart är inga problem och med de temperaturer som bitvis drabbat regionen kan man lugnt påstå att Saaben klarat testerna med beröm. Men tomgången är lite tunn och flämtande. Och när chokeläget väl släpper (kan man säga så om en insprutningsbil?) vill tomgången gärna börja vandra och inte sällan dör motorn helt oprovocerat.


Symptomen hänger sannolikt ihop med den allmänna ryckigheten. Den uppstår i alla fartområden, även sådana som ligger långt bortom Volvo 240 DL-ägarnas begreppsförmåga. I 150 vibrerar det liksom lite högfrekvent, något som försvinner om man matar på en halv centimeter med gaspedalen.
I flytkörning runt 50 kan det bli rena kängrufasonerna.

I min enfald trodde jag att det var relaterat till bilens ganska långa stilleståndsperiod. Men det verkar helt enkelt inte ge med sig.

Ett struntfel hoppas jag, men vad? Några tips från landets 9000-experter?

Det får inte bli dyrt att reparera bara. Så våga inte ens föreslå nått i stil med kopplingsbyte eller total genomgång av växellådan - som för övrigt viner lite grand. Kanske till och med lite väl mycket ...

Det får bli en ny långsväng för lite ytterligare utvärdering.

Kommentarer

#1
Stefan Åström
2010-02-18 09:04

Tomgången kan väl bero på tomgångsmotorn, tror att den kan gå att smörja upp, men jag har ingen erfarenhet av detta. Annars, har du kollat över tändsystemet, detta kan ju ge alla möjliga symptom.

#1
Roffe M
2010-02-19 16:24

Säkert bara bagateller som sträckt kamkedja, nedslitna kamaxelnockar, brända ventiler, skevt topplock, vanliga fel på den årgången.

Det behöver inte bli så dyrt om du fixar jobbet själv.

Lycka till

#1
Claes Johansson
2010-02-19 17:08

Vi lutar nog mer åt att det är hydraulfiltret.

#1
9000 rockar fett
2010-02-22 16:20

Trasig bypassventil (dumpventil) brukar ge trassel med tomgång, ryckningar och lite lågt laddtryck. Testas genom att provblåsa alla anslutningar, den ska vara tät från alla håll.
Spruckna bussningar i momentstaget ger kängerugång vid stadskörning.
Virrvarret av vacumslangar brukar kunna ge trubbel pga tjuvluftläckor

#1
Claes Johansson
2010-02-22 17:12

Äntligen lite substans i rådgivningen.

Alla symptom stämmer in här. Även det lite låga laddtrycket. Jag har inte vågat skriva det tidigare, men faktum är att turbon - trots ett imponerande klipp - sannolikt inte riktigt laddar fullt ut. Sånt där kan vara lite känsligt, med tanke på att Fredrik bakom sin stillsamma golden retrieverfasad egentligen är en utstuderad rejskille.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.