Bild
Nästa artikel

Saab utan svart rumpa

KLASSIKERKAMPEN

Claes satt och bläddrade i instruktionsboken. Helt gratis. Plötsligt såg han att omslagsbilden inte stämde överens med verkligheten. Ska bakstammen vara sportigt svart på en Saab 9000? Saabs före detta chefsformgivare Björn Envall och 9000-experten Eric Lund gav svaret.

Idag ska vi prata om instruktionsboken. Se det som ett litet mellanspel innan jag  a) har sorterat ut högen med de reservdelar som följde med på köpet b) ens plockat fram vax och verktyg och, ja, inte vet jag riktigt vad som förväntas av mig. Men med  bara några hundralappar till godo är handlingsfriheten en smula kringskuren.

Instruktionsboken i allafall. Första årsmodellen, 1985.

Omslagsbilden föreställer en prydlig silverfärgad 9000 mot blåtonad fond. Jag kan tycka att Rosenkvarts (som min bil) hade varit ett bättre val, men det är ändå krispigt så det förslår. Den fotograferade exemplaret bör rimligen vara en prototyp eller förseriebil - och plåtytan mellan bakljusen är svärtad, gissningsvis med plastfilm. Mattsvart alltså!

Urtufft.

Rusar in till kollegan Eric Lund i andra änden av korridoren. Han är  hårt ansatt av Saab 9000 efter att ha förläst sig på boken "Form & Funktion" i tioårsåldern, en tjock informationsfolder som Saab gav ut i samband med lanseringen, med hisnande illustrationer signerade mästare Rony Lutz.

Eric Lund gjorde en djupdykning i modellen i vår systertidningen Automobil, där han som förste motorjournalist på allvar tog på sig klassikerglasögonen och därtill  intervjuade de inblandade konstruktörerna.

Artikeln är något av det bästa som har skrivits i genren och när väl 9000-febern sätter in om ett tiotal år kommer man om och om igen referera till Automobil nr 1/2009 - där Eric bland annat avslöjar att ingenjörerna  övervägde PRV-sexan i 9000, men också en Yamahakonstruerad V6 som satt i Ford Taurus.


Men nu var det bakstammen. Eric Lund bekräftar mina misstankar på en halv sekund, designgreppet togs bort innan produktionsstart. Detta vidimeras av att chassinummer 1 som Saabmuseet ställde till Erik Lunds förfogande var enhetligt lackerad.

Temat märks redan i det tidiga idéskisserna och följder med hela vägen genom illustratören Rony Lutz  genomskärningar, vidare till prototyper och förseriebilar. I Saabs tidning Magasin ´85 är det svarta rumpor som gäller, och med journalistisk noggrannhet kollas givetvis registreringsnumren upp på de fotograferade bilarna, med nedslående resultat. Bilarna skrotade...

Finns det någon förseriebil med svartrumpa där ute - upp till (bild)bevis!

För att verkligen komma till botten med saken ringde jag upp dåvarande designchefen Björn Envall.
- Jag ville binda ihop designen baktill. Men vi fick inte igenom det till produktion, säger han.

- Det var  först med 9000 CS som vi kunde få till det där med ett band över bakdelen. Hela bilen var väl egentligen en lyckad kompromiss, det får man väl säga. Vi ville göra en supergolf hade massor av självförtroende. 

Formen var ganska hårt dikterad från Italdesign som var mitt inne i en "boxperiod". Saabs klassiska dubbelkrökta ytor och tydliga linjer inte gick att applicera på 9000. Man fick jobba på detaljer - och inredning.  "Dra dig till minnes hur en genomsnittlig instrumentpanel såg ut 1984 och jämför med Saab 9000" menar Eric Lund i sin artikel.

Så sant.

Interiören känns fortfarande modern. Och inspirationen till de läckra stolarna fick Björn Envall från interiören i Mupparnas "Pigs in space". Det är precis lika sant som att dynorna de första årsmodellerna levererades av Dux!

Det blev en lång utvikning, ledsen för det. I brist på vax och fysiskt handpåläggning blir det lätt så.

Men vad gör man när bilen är (tillräckligt) blank, pengarna saknas och den startade som ingenting i morse när det var minus 20,4 grader.

Kommentarer

#1
PerH
2010-02-22 16:32

Fantastiskt. Äger själv en Volvo 145-prototyp. Där finns det detaljer som skiljer och som ingen annan än jag lagt märke till. Folk tycker att jag är knäpp, men nu ser jag att det är alla andra som är knäppa och inte du och jag, Claes:-)

#1
Morgan Eklöf
2010-02-22 17:00

Det är precis sådana här artiklar som gör mig till prenumerant. Tänk om man låtit bakstammen vara svart, då hade vi kanske sluppit undan alla solblekta "babianarslen" - ni vet, de där reflexramperna som följde bakljusens färger över bakstammen, och som även drabbade t ex Mercedes W124 på den tiden det begav sig.

#1
Daniel Othfors
2010-02-22 17:20

Farsan hade en vit 9000i av 1987 års modell, som var svart baktill original. Registreringsnumret var MUD888, enligt Transportstyrelsen verkar den skrotad - numret finns inte längre i registret.

#1
Anders Linné
2010-02-22 21:01

Svart rumpa till 9000 fanns att köpa som tillbehör under i alla fall 90-talet. I Tillbehörskatalogen från 1995-1997 har en dekorpanel av svart, hård PUR-RIM-plast (det står så) artikelnummer 105 219 000 det facila priset 600 riksdaler. Det konstateras även att "Ger bilen ett sportigare utseende." WORD!

#1
Magnus Hoglund
2010-02-23 12:21

Usch skall jag behova vanta 10 ar tills de ar intressanta som samlarbilar?

Artikeln är något av det bästa som har skrivits i genren och när väl 9000-febern sätter in om ett tiotal år kommer man om och om igen referera till Automobil nr 1/2009 - där Eric bland annat avslöjar att ingenjörerna övervägde PRV-sexan i 9000, men också en Yamahakonstruerad V6 som satt i Ford Taurus.

//MH

#1
Johan DAHL
2010-02-24 16:46

Detta var verkligen en rolig artikel, själv visste jag inte om detta men nu vet man.

Som en upplysning kan väl sägas att det finns
en hel del SAAB 9000 Turbo med svart mittsektion
kvar, det enda är att dom är tillverkade i plast
och i skalan 1:20. En del av er som läser artikeln
känner säkert till de finska plastbilarna (Stahlberg, Nyrhinen m.m) men för dom som inte vet
så tillverkades dessa bilar på 60,70,80,90:talet
i Finland. Bilarna fanns i många olika modeller, främst SAAB och Volvo men även en och annan Mercedes-Benz och någon Toyota och VW Golf I.
Som samlare av dessa bilar så gick jag efter att ha läst artikeln här upp och tittade på mina
två SAAB 9000, en röd och en vit och på bägge var
mittsektionerna svarta, aldså måste det vara så att den riktiga förebilden för plastbilarna var
en sådan tidig som Claes beskriver.

Detta var kanske kul att veta för en del.

/ Johan DAHL, 13år (SAAB96Johan@gmail.com)

P.S har någon kanske en Stahberg-plastbil liggandes hemma så skicka ett mail till
mig på ovanstående adress, är intresserad av allt! (:

#1
Hans
2010-02-27 10:08

En kompis hade en bronsmetallic 9000i 87 eller 88 som hade svart bakstam i original. Själv hade jag en 9000i 89. Då fanns det inte svart bakstam annat än som tillbehörspanel i plast. Den 900 turbo 16 85 jag hade tidigare hade däremot svart bakpanel i original.

#1
David
2010-03-09 11:26

För oss som redan accepterat 9000 som klassiker så är den svarta bakstammen en riktig mumsbit. Ett tillbehör som gick att köpa hos Saabhandlaren för 2-3år sedan, men det fanns bara någon enstaka kvar i Nyköping.
Vad som viktigare är med 85:orna är bakspoilern som även går ut på bakflyglarna. Fråga gärna Envall varför denna försvann. Finns inte att köpa idag, och är uschligt svår att få tag på begagnad i anständigt skick.

Skulle själv tro att 9000 Turbo -85 kommer att bli Saabfanatikernas nästa 99T -78. Inga sidoblinkers, bakspoiler i tre delar och extrautrustad med svart bakstam. Mums fillibabba. Lyckas man dessutom med denna kombination och den extremt oavnliga färgen pearlwhite. Ja då sitter man guldkornet i 9000-sammanhang.

#1
Stephan735i
2010-03-09 16:57

Anledningen till att spoilerdelarna på bakskärmarna var att minska kostnaden, var en del köpare som beställt innan bortplockadet som var besvikna när dem fick sina bilar med enbart mittdelen. Kika i Teknikens Värld från när det begav sig:).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.