Bild
Nästa artikel

Vem gjorde bästa klippet?

Klassikerkampen

Klassikerkampen fortsätter. Claes och Fredrik fick 10 000 kronor var
att köpa en svensk klassiker för. Vem har gjort det bästa köpet? Rent objektivt alltså.

Hur mycket svensk klassiker får man för 10 000 kronor - det var frågan. När Claes och Fredrik nu står framför mig med en Saab respektive Volvo av 1980-talsmodell är svaret klart: Ganska mycket.

Fredrik satsade på en tämligen lågmilad Volvo 240 med få markeringar i ägarlängden. Att 240-serien redan är lite eftersökt bland entusiaster gjorde att han fick nöja sig med en vit 240 DL med automatlåda och ett minimum av komfortutrustning. En 245 Turbo i samma skick skulle kostat femdubbelt.

Claes bestämde sig för en modell som ytterst få fått upp ögonen för i samlarkretsar och kunde därför köpa sig ett exemplar med starkaste motorn och dessutom en viss kändisanknytning. Att hans Saab 9000 Turbo 16 är av den första, ovanligaste årsmodellen 1985, är ytterligare ett plus.

Så vem har då gjort det bästa köpet? Vi börjar med att bedöma exemplaret, senare ska vi återkomma till modellens klassikerstatus.

Dags för rond 1 i Klassikerkampen!

Volvo 244 DL 1986, 7 000 kr

Helhetsintryck exteriör:     7 p
(Ser bra ut på håll men rost finns och skärmen är omlackerad. Felaktiga kapslar drar ned och lite lister saknas)
Skick på inredning    9 p    
(Nära full pott, bara förarstolen uppvisar visst slitage)
Arom inredning    8 p
(Jodå, det luktar hederlig Volvo. Inget mögel, ingen rök, bara gubbe.)
Grad av originalskick    7 p     
(Avdrag för fel kapslar, saknade lykttorkare, konstig mätare på panelen)
Funktion mekanik    8 p        
(Går finemang, stötdämparna bak verkar dock på upphällningen)
Funktion övrigt    9 p    
(Inte mycket som kan gå fel)
Miltal i förhållande till ålder    8 p
(550 mil per år, inte dåligt!)
Ekonomi (10p per tusenlapp över)    30 p
(3000 kronor över till reparationer är bra!
    
Bonuspoäng (10p per post)
(Sånt som man går loss på som klassikerköpare)
Hjul av originaltyp    Nej, inte kapslarna 0p
Svensksåld    Ja 10p
Rätt regskyltar    Nej, utbytta 0p
Stänklappar    10p
God dokumentation    Ja 10p
Instruktionsbok    Ja 10p
Original reservhjul    Nej 0p
Orökt    Nej 0p
Intressant ägarhistoria  Inget sådant har Fredrik framhållit. 0p
Totalt:     126 p        



Saab 9000 Turbo 16 1985, 9 631 kr

Helhetsintryck exteriör:     7 p
(Ser riktig ut men rost i ett par dörrar, huv penselbättrad)
Skick på inredning    7 p    
(En hel del som sitter löst, glappt handskfack mm. Ful hatthylla. Utrymme för förbättringar.)
Arom inredning    8 p
(Den typiska doften av Saabs plyschklädsel finns där)
Grad av originalskick    9 p     
(Det mesta rätt men avdrag för fel framskärm med blinkershål i)
Funktion mekanik    7 p        
(Lite ryckig gång, annars känns den bra)
Funktion övrigt    5 p    
(ACC:n funkar men mycket annat strejkar)
Miltal i förhållande till ålder    6 p
(705 mil per år, godkänt!)
Ekonomi (10p per tusenlapp över)    0 p
(Bara några hundringar över till reparationer.)
    
Bonuspoäng (10p per post)
(Sånt som man går loss på som klassikerköpare)
Originallackering    Nej 0p
Hjul av originaltyp    Ja 10p
Svensksåld    Ja 10p
Rätt regskyltar    Ja 10p
Stänklappar    Nej 0p
God dokumentation    Ja 10p
Instruktionsbok    Ja 10p
Original reservhjul    Nej 10p
Orökt    Nej 0p
Intressant ägarhistoria    Ja, Sten Wennlo fick den som 60-årspresent 10p
Totalt:     119 p

Oj, oj så jämnt det blev! Fredrik vinner rond nummer ett med blott 7 poängs marginal! Grattis!

Nästa rond: Klassikerstatusen avgörs!
Taggar: Projektbilar

Kommentarer

#1
claes Johansson
2010-02-16 09:40

Skriftlig protest!

Vadå inte originallackering? Okej, vänster framskärm är bytt och 1/5-del av motorhuven har penselmålats på ett mindre fördelaktigt sätt.
Men resten i allra högsta grad samma originallack, densamma som anbringades i fabriken i Trollhättan 25 år sedan.

Claes, stolt 9000-ägare

#1
Calle Carlquist
2010-02-16 17:33

Avslås.

#1
BRUM
2010-02-19 13:16

240 är en bättre bil, fler har minnen av en sådan och så känns de äldre då grunddesignen kom med 140.
9000 känns tyvärr som en 9-5 årsmodell 2010.

#1
Konservator
2010-02-22 03:12

"Nej" på "orökt" skall ju ge 10 poäng! Bilar, särskilt klassiker, skall dofta av god tobak. Inbodda helt enkelt. Tjärgulnad vinyl i taket är också obligatoriskt, annars kan bilen avfärdas som ett historielöst, sterilt utställningsexemplar.

#1
John Valtman
2010-02-25 13:18

"BRUM 19 feb 2010:
240 är en bättre bil"

På vadå?!

Med två år förflutet på AB SBP
kan det bara konstateras att det finns ingen
modell som rostar värre än en
Volvo 240/740 t.o.m 88!!
Rena skrotet!

Varför står alla gamla volvo och slirar i backarna
i en extrem-vinter som denna?

Saab/Audi/Toyota/mazda mm.mm.mm kör
obehindrat om bakhjuls-dinousarierna.

#1
David
2010-03-02 09:10

Saab 9000 är en snyggare bil än 240. Dessutom är den rymligare, mer bekväm och dessutom är fatresurserna, även i grundmodellen vassare än i 240.
Slutligen,
fanns det en färddator i 240? Skulle knappast tro det va.

David

#1
Pelle
2010-03-05 11:26

Min gamla klassiker , en Volvo 850 GLT -92 står inte och slirar i backen "John Valtman" samtidigt som den fortfarande glatt drar ifrån många modernare bilar utan minsta klagan.Allt detta av en snart tjugo år gammal Volvo.Inte illa. :)

#1
Robin Johansson
2010-03-06 19:08

Otroligt läckra fälgar på Saaben:) Hoppas Saaben får lite kred för att det inte är någon dussinversion, utan lite av en värsting. Volvon är ju trots allt bara en DL. Gav uppenbarligen inget avtryck i denna rond. Spännande detta:)

#1
Per Nilsson
2010-03-12 21:00

David färddator fanns att köpa som orginaltillbehör hos volvo redan till förgasarmotorerna.
Funktioner:
Hastighet
Distans
Tid
Total bränsle förbrukning
Genomsnittlig bränsleförbrukning.
se tradera Objektsnr: 108805475

Vad beträffar vinteregenskaperna kan jag inte hålla med John Waltman.
Fram och bakhjulsdrivna bilar kräver helt andra körtekniker speciellt på vintern.

#1
Peter Liljenberg
2010-03-22 01:46

En protest till! Handskfackluckan _ska_ glappa i en så tidig 9000, så Claes bil borde få bonuspoäng för modelltypiskhet snarare än avdrag.

#1
Oscar
2010-04-26 21:33

Saaben är en mycket bättre och bekvämare bil än en tråkig 240 som är lika bekväm som en gammal traktor. Heja Saaben!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.