Bild
Nästa artikel

Wennlo är tillbaka!

KLASSIKERKAMPEN

Så en morgon stod den bara där - Klassikers Saab 9000 Turbo 16 1985. Som om ingenting hade hänt. Men det hade det.

Låt oss säga så här. Att vår Saab 9000 - Wennlo edition - regelrätt stals på öppen gata var kanske en sanning som modifierats en aning, för dramaturgins skull. Vi kan väl jämföra med dokusåpavärlden.

Det händelseförlopp som som ligger närmast sanningen (detta kan komma att ändras i mina memoarer eller redan i nästa delrapport) är att bilen, ska vi säga, halvknycktes, av ett gäng extremt mecksugna saabentusiaster. Därom råder inga tvivel.

Det som verkligen stämmer överens med sanningen är att dessa mirakelkillar var så uppe i varv att man klarade av hela operation Muller Meck från fredag till måndag eftermiddag!

Det har nu gått några veckor sedan bilen blev klar, men på grund av diverse logistikrelaterade orsaker - hyggligt sant - är det först nu vår kära Saab har återvänt. Helt utan kontakter i den undre saabvärlden är jag inte och min tjallare sade att Wennlo definitivt skulle dyka upp en torsdag, exakt vilken är oviktigt i sammanhanget.

Precis så blev det. Jag vill påstå att det var en helt vanlig torsdag eftermiddag (men vänta, skrev jag morgon i ingressen?) som jag klev ut på kontorskomplexets personalparkering och fann - Saaben!

Saaben!

Nycklarna låg på hjulet (jag kan minnas fel här) och nytvättad tycktes den vara, inifrån och ut. Helhetsintrycket är wow. Vilken skillnad. Det går inte riktigt sätta fingret på förvandlingen, allt ser bara väldigt rakt, snyggt och homogent ut. Som en Saab 9000 ska se ut.


Framdörrarna lider inte längre av rost och de tidigare så avflagnade listerna lyser mörksvart. Motorhuven är inpassad som den ska och borta är dess matta och illa bättringsmålade hörn. Bakstammen är läckert svart. Prototypsnyggt! som jag brukar säga.

En provkörning visar att ryckningarna decimerats med 98 procent, szzszssz-ljudet är väck, och framför allt bjuder motorn ett turboflås som tidigare saknats. Laddtrycket är inte fullt ut restaurerat, men klart är att bilen närmar sig de 200 hästar som den sannolikt ska ha.

En fröjd!

Storheten med Saab 9000 Turbo lyser skimrande klart - vilken bil!

Innertaket är fixat, inte nytt, men heller inte knivskuret. Bakluckan fungerar som det ska med rätt sorts gasfjädrar. Instrumentpanelen har nu bara en spricka istället för tre. Dörrsidor, lister  och smådetaljer sitter fast, så bra de kan i en tidig 9000.

Men framför allt fungerar allt! Farthållaren, ACC:n, färddatorn, fönsterhissarna, elspeglarna - rubbet.

Pictogrammet flämtar till en gång var tionde mil, lite sällskapsjukt sådär, som för att tala om att det bor där bakom panelen. Det är helt okej.

Det mumlas om fusk och rackarspel i denna lite oväntade vändning i Klassikerkkampen. Det talas i termer av omoral och sofflock.

Då vill jag bara kort säga att det i Klassikerkampens (oskrivna) regler inte står en enda stavelse om mecksugna kompisar som inget hellre vill än att bjussa på sin tid, kunskaper och lagrade bra-att-ha-saker.

Det kallas Saabandan. Alla har den inte.

Jo, förresten, en sak till, Kommando Muller. Jag upptäckte ett nytt litet fel som jag tidigare inte uppmärksammat, nämligen stolsvärmen. Den fungerar inte. Men jag kommer INTE att ställa Saaben på SVEAVÄGEN 155 varje vardag mellan 8.15 och 17.20. Och nyckeln ligger INTE på höger framhjul.

Den här gången heller.

Kommentarer

#1
Niklas Augustsson
2010-04-15 21:41

Grattis Claes!
Måste vara kanon att pärlan är tillbaka igen...

Märkte en sak på bilderna som jag inte reflekterat
över tidigare, nämligen dörrfacken fram...hmmm??
Var dessa plyschklädda på alla turbo eller var det bara något som fanns på första årsmodellen?

#1
Johan DAHL
2010-04-16 02:08

Grattis Claes säger jag med,

det ser ju ut som en ny bil och
det är helt klart snyggare med svart
"mellandel" på denna bil!

Jag tycker inte att du har fuskat, lite
hjälp får man väl ha.
Fredrik fick ju gratis kromsargar till
sin 240...

/Johan DAHL, 13

#1
saabhenke
2010-04-16 10:16

fy fan vad avundsjuk jag är på din saab.
glömmer aldrig när jag såg en för första gången.
jag var 9år och det var vid systembolaget i skvaltan
Nacka. tyckte att det var den snyggast bilen som fanns då!
Grattis till en mycket fin bil med historia...

#1
Lasse
2010-04-16 11:16

Inte FUSK? Gäller den där "Saabandan" för alla gamla Saabar? Ställer de där Saabentusiasterna upp och renoverar upp även min brors gamla skrutt-Saab helt gratis? För den bilen vore en verklig utmaning kan jag säga. Nej, Fredrik med Volvon är självklart den rättmätige vinnaren. Har man schyssta grejer så behöver man inte FUSKA.

#1
Reparatisten
2010-04-16 12:10

Lasse
Har du ens frågat någon Saabentusiast om hjälp med att renovera Saaben? Om du frågar snällt och förklarar varför just den Saaben är värd lite extra kärlek så kanske det löser sig ;)

/Reparatisten

#1
David
2010-04-16 12:15

Plyschklädda kartfack är 1985-unikt.

Wennlo-saaben kommer inte så på Sveavägen 155 något mer. Jag ska fylla upp Sveavägen med gamla Saabar jag vill att Muller-renovisterna ska "stjäla".

#1
S.Martin
2010-04-17 18:15

Ja som de adra redan har sagt- kul att du fått tillbaka Saaben :) Fin har den också blivit och fusk är det inte tal om enligt mig. Undras om Müller har lust att titta till min Aero '2000 som har lite små fel? Fast å andra sidan, så är den kanske förny hehe.

#1
Future Teller
2010-04-18 09:18

Wennlo-Saaben blev såld för 60 000 kr.

De trettio Saabnördarna lade ut 2 000 kr/var för att vinna Klassikerkampens "värdeökningsmoment". Därefter lottade de ut bilen mellan sig och den tillföll en som hette Möller...

Sorry Fredrik, ensam mot 31 man hade du ingen chans, trots att du hade det bästa utgångsläget.

#1
MrT
2010-04-18 22:39

Ha ha, så här är det att vara en del av SAAB familjen. SAAB andan är på tillväxt! Grattis Claes, grattis alla inblandande, snyggt jobbat!
-SAAB, ingen vanlig bil.

#1
Oskar
2010-04-19 11:08

Vilken skillnad! Klart att Wennlo ska vinna klassikerkampen! Jag tycker inte heller det är på tal om något fusk då det helt enkelt inte finns några regler mot det (bortsett från 10 000 kronorsspärren).

Nu tycker också jag att du ska ta att klistra på Klassikerlapparna på dörrsidorna igen, Fredrik!

Lycka till!

#1
Eric Tilly
2010-04-20 00:16

Får ju säga att den instrumentbrädan känns mer som sent 90-tal än 1985.

Den blev verkligen fin efter uppfräschningen, det börjar ju tyvärr bli glest med fina 80-tals 9000 där ute.

#1
Nicke Byfiken
2010-05-04 10:47

Men va hände med SAABen ?
Massa reportage om VOLVOn !!
Har ni låst in den eller är den stulen igen ?
Vill se mera SAAB reportage
Känns som om kampen bara handlar om 240,n

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.